بحث آلودگی‌هوا در شورای‌شهر تهران/ اصول‌گرایان از محیط‌ زیست گله کردند، اصلاح‌طلبان از شهرداری انتقاد!

در جلسه امروز اعضای اصول‌گرای شورای شهر تهران در انتقادات خود سازمان محیط زیست را مخاطب قرار داده اند و اعضای اصلاح‌طلب این شورا شهرداری تهران را در انتقادات خود مخاطب قرار داده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز جلسه شورای شهر تهران، با انتقادات اعضای شورا نسبت به وضعیت آلودگی هوا همراه شد. طی روزهای اخیر افزایش میزان آلاینده‌ها در تهران آبان ماه را به ماه آلوده تهران در سال ۱۳۹۵ تبدیل کرد. 
با این حال اعضای شورای شهر تهران امروز انتقادات عجیبی را نسبت به این موضوع داشتند.
کلیت انتقادات آنها نشان می‌داد اعضای اصول‌گرای شورای شهر تهران در انتقادات خود سازمان محیط زیست را مخاطب قرار داده اند و اعضای اصلاح‌طلب این شورا شهرداری تهران را در انتقادات خود مخاطب قرار داده اند.

 

حبیب کاشانی: قوه قضاییه به کوتاهی مسئولان در حل مشکل آلودگی هوا ورود کند

در همین رابطه روز گذشته حبیب کاشانی صبح امروز در واکنش به وضعیت آلودگی هوا با بیان اینکه من آدم سیاسی نیستم و تنها در مورد همشهریانی حرف می‌زنم که طی این روزهایی که آلودگی هوا زیاد شده جان خود را از دست داده‌اند، گفت: بر اساس آمار سازمان بهشت زهرا(س) از اول مهر تا 23 مهر 3262 نفر جان خود را از دست داده‌اند اما در مدت مشابه آبان (1/8 الی 23/8) 3674 نفر جان خود را از دست داده‌اند به عبارت دیگر در آبان ماه 412 نفر بیشتر جان خود را از دست داده‌اند که این جای سوال است مردمی که عوارض، مالیات و ... می‌دهند و بارها از آنها برای حضور در صحنه‌های مختلف دعوت کردیم، چرا مسئولان در این مواقع از آنها غافل هستند.

وی با بیان اینکه هوای این روزهای تهران به مانند هوای شیمیایی عملیات خیبر است، گفت: معضل آلودگی هوا توپ پینگ پنگی شده که بین مسئولان رد و بدل می‌شود و جای سوال است که مردم چه گناهی دارند؟

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه لازم است قوه قضاییه گروه کارشناسی را بابت بررسی کاهش عمر مفید مردم در این روزها به سازمان‌های مختلف و بهشت زهرا (س) بفرستد، گفت: همه می‌گویند حل معضل آلودگی هوا بر عهده دولت است اما حتی ما اعضای شورای شهر نیز بابت آسیبی که این روزها به مردم مان می‌رسد مسئول هستیم چرا که ما می‌توانیم با یک قدم بزرگ این معضل را حل کنیم.

 علاوه بر کاشانی دیگر عضو اصولگرای شورای شهر تهران، با انتقاد از وضعیت آلودگی هوا در تهران گفت:تعطیلی مدارس بی برنامه‌ترین اقدام برای کاهش آلودگی هواست.

اقبال شاکری با ماسک نمادین به جلسه آمد
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران تعطیل کردن مدارس برای کاهش آلودگی هوا را بی برنامه ترین اقدام عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد بعضی از مسئولان ماسک‌های آلودگی هوا را به جای آنکه به بینی بزنند بر روی چشمانشان قرار داده‌اند که خسارات روحی و سلامتی وارده به مردم را نمی‌بینند.

اقبال شاکری صبح امروز در سیصد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران در حالیکه به صورت نمادین ماسکی بر روی صورت داشت گفت: تهران به سختی نفس می‌کشد و آلودگی هوا به قصه تکراری و مشکل حل نشدنی تهران بدل شده که این روزها خسارات روحی و جسمی سنگینی به شهروندان وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه تهران تابلو و نماد ملی کشور است و کارکرد ملی دارد گفت: بنابراین هر گونه کوتاهی در این موضوع به منزله ضعف مدیریت و ناکارآمدی کشور محسوب می‌شود.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با طرح این سوال که چه کسی باید جوابگوی مردم باشد؟ گفت: اگر مسئولان نمی‌توانند برای به خطر افتادن سلامتی مردم کاری کنند کنار رفته و امورات را به دست کسانی بسپارند که ثابت کرده‌اند که در هر کاری می‌توانند موفق باشند و این در حالیست که 13 ارگان بر اساس گزارش بازرسی مسئول امور آلودگی هوا هستند اما هیچ کس پاسخگو نیست و جالب است بدانید که مدیرکل گردشگری از توریست‌های خارجی به دلیل آلودگی هوا معذرت خواهی کرده است اما طی سال‌های اخیر حتی یک مسئول نیز صدایش در نیامده تا از مردم عذرخواهی کند و یا حتی بابت این وضعیت به آنها توضیحی بدهد.

شاکری با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد 80 درصد آلودگی هوا به علت تردد خودروها و موتورسیکلت‌ها است گفت: جای سوال است که کلید برجام کی قرار است قفل مشکلات کشور را باز کند چرا که حداقل می‌توانیم با استفاده از برجام مشکلاتی همچون خرید 1000 واگن، 400 اتوبوس، ‌20 هزار تاکسی نو و همچنین خرید موتورسیکلت‌های برقی حل کنیم.

شاکری با بیان اینکه اگر مسئولان نمی‌توانند کاری کنند کار را به دست جوانانی که در صنایعی همچون نانو، هوا فضا، سلول‌های بنیادی و ... که پیشرفت‌های حیرت انگیزی داشته‌اند بسپارند گفت: دولتمردان منتظر آن طرف مرزها نباشند و برای تامین منابع با انتشار اوراق قرضه مشارکت از حمایت مردم بهره مند شوند و پروژه‌های با روش BOT را راه اندازی کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران باید فروش روزانه و هفتگی آرم طرح ترافیک را به طور همیشه قطع کند گفت: نصب کاتالیست بر روی اتوبوس، مینی بوس و تاکسی باید تشدید شود چرا که تعطیل کردن مدارس بی برنامه‌ترین کاری است که می‌توان انجام داد چرا که سبب به هم خوردن نظم زندگی مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد بعضی از مسئولان ماسک‌های آلودگی هوا را به جای آنکه به بینی بزنند بر روی چشمانشان قرار داده‌اند که خسارات روحی و سلامتی وارده به مردم را نمی‌بینند، گفت: وزارت بهداشت،‌راه، کار، محیط زیست، استانداری و شهرداری باید به داد مردم برسند.

حقانی :شهرداری در پروژه‌های شهری به بحث آلودگی هوا اولویت دهد

همچنین، محمد حقانی صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود گفت: من نمی‌خواهم در مورد آلودگی هوا صحبت کنم اما در پروژه‌های شهرداری باید ضرورت و اولویت را نیز در نظر گرفت. من قبول دارم که بخش عمده هزینه اتوبوس و مترو را باید دولت بدهد و نداده‌ است، باید شهرداری نیز در پروژه‌های شهری به بحث آلودگی هوا اولویت دهد.

وی همچنین با اشاره به معضل سد معبر گفت: امروزه معضل سد معبر به مسئله کلان شهر بدل شده است.

وی با بیان اینکه جای سوال است که نواحی شهرداری‌ها با ظرفیت 60 تا 150 نیروی سد معبر چه عملکردی در راستای رفع این مشکل داشته‌اند گفت: شما می‌دانید که در بطن سد معبر، چه ناهنجاری‌های اجتماعی پنهان است و نباید با این مسئله را احساسی برخورد کرد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران اضافه کرد: بر اساس قانون باید با سد معبر برخورد کرد اما برخی با آن احساسی برخورد می‌کنند. چندی پیش در راستای درخواست مردم برای رفع سد معبر با شهرداری یکی از مناطق صحبت کردم اما شاهد بودیم که برخی دست فروشان علیه من جلوی شورا اعتراض کردند.

وی در خصوص پیدا نشدن پیکر زنی که هفته گذشته درون کانال آب افتاد، گفت: جلسه فوق العاده‌ای در این خصوص در سازمان مدیریت بحران تشکیل شد و جالب است بدانید که تا تقاطع رسالت - امام علی نیز جستجوها انجام شده و با اینکه در زیر گذرها ، ناهمواری وجود دارد و هر جسمی در آنها گیر می‌کند اما هنوز نتوانسته‌اند که پیکر این زن را پیدا کنند.

 

گزارش سرخو ازکوتاهی شهرداری برای کاهش آلودگی هوا

از سوی دیگر، محسن سرخو صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه شهردار تهران بارها اعلام کرده است که مسئولیت آلودگی هوا را به او بدهند گفت: در برنامه پنج ساله شهرداری، مسئولیت‌هایی برای شهرداری تهران در نظر گرفته شده که اگر به آنها عمل می‌شد معضل آلودگی هوا در پایتخت به این حد نمی‌رسید.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه پنج ساله شهرداری تهران باید تا پایان سال 94، 400 اتوبوس برقی به ناوگان اضافه می‌کرد افزود: باید تعداد اتوبوس‌های عادی به 7800 می‌رسید و همچنین باید 1000 دستگاه اتوبوس نوسازی می‌شدند که شهرداری از این تبصره‌ها عقب است و جالب است بدانید که قرار بوده نوسازی ناوگان مینی بوس نیز به اتمام برسد اما حتی تا کنون در دستور کار نیز قرار نگرفته است.

سرخو با بیان اینکه بر اساس برنامه باید شهرداری 5000 فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌ها نصب می‌کرد که تا کنون تنها بر روی 9 دستگاه آن هم به طور آزمایشی فیلتر دوده نصب کرده است گفت: باید شهرداری بر روی 15 هزار و 600 تاکسی کاتالیز نصب می‌کرد اما حالا تنها بر روی 6800 تاکسی نصب کرده است.

این عضو شورا با بیان اینکه جایگزینی خودروهای هیبریدی به جای بنزینی در دستور کار قرار داشت اما تا کنون تنها 200 خودروی هیبریدی آن هم با کمک مجموعه‌های خارج از شهرداری محقق شده است ادامه داد: قرار بود سالی 10 هزار موتورسیکلت برقی جایگزین موتورسیکلت‌های موجود شود اما به دلیل اعمال سلیقه و سپردن کار به نیروی انسانی غیر ماهر، مسئولان سراغ موتورهای 14 میلیونی رفتند که شهروندان علاقه‌ای به خرید آنها ندارند.

وی با بیان اینکه هیچ دستگاهی به اندازه شورای شهر در تهران نگران سلامتی مردم نیست گفت: مصوبات شورای چهارم گواه این مطلب است اما شهرداری آنها را به درستی اجرایی نکرده است.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 601149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =