به گزارش ایسنا، پرفسور استفن هاوکینگ طی یک سخنرانی در مجمع دانشگاه آکسفورد هشدار داد که بشریت تنها ۱۰۰۰سال زمان دارد تا مکان زندگی جدیدی در فضا برای خود بیابد.

این فیزیکدان مشهور انگلیسی معتقد است که انسان‌ها در هزاره بعدی دوام نخواهند آورد و برای بقا باید جای دیگری را برای زندگی پیدا کنند.

خطر انقراض جمعی با اقامت طولانی‌تر انسان‌ها روی زمین در حال افزایش است. هاوکینگ طی سخنرانی یک ساعته خود، انسان‌ها را تشویق کرد تا به فضا بروند زیرا خود بشریت با اقامت بیش از حد و استفاده سریع از منابع زمینی به مرگ سیاره دامن می‌زند.

وی اظهار کرد: اگرچه احتمال وقوع فاجعه در زمین در یک سال مشخص ممکن است بسیار کم باشد اما با گذشت زمان این احتمال قوی‌تر شده و در 1000 یا 10 هزار سال آینده به قطعیت نزدیک خواهد شد. تا آن زمان ما باید به فضا و سایر ستارگان سفر کرده باشیم تا وقوع یک فاجعه در زمین باعث پایان نوع بشر نشود.

این دانشمند انگلیسی افزود: ناسا مدتهاست که در حال بررسی سیارات فراخورشیدی قابل حیات است که تا 20 سال پیش تنها یک داستان علمی تخیلی محسوب می‌شد اما فضانوردان با اکتشافات کنونی و آتی به دنبال شناسایی چیزی هستند که بشر برای هزاران سال درباره آن رویاپردازی کرده است.

البته وی می‌گوید که پیش از سفر به یک سیاره دیگر باید با فناوری مبارزه کرد. به گفته هاوکینگ، اگرچه فناوری می‌تواند راههای زیادی برای بقای انسان ارائه کند، اما هوش مصنوعی همچنین می‌تواند بشریت را از بین ببرد.

وی در سخنرانی دیگری در ماه مه گفته بود که ربات‌ها در آینده به سرعت تکثیر شده و انسان را با محدودیت‌های تکاملی زیستی‌اش کنار خواهد زد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 603885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    این ها تراوشات مغزی فردی است که خدا و قدرت او را نمی شناسد بزودی خواهد فهمید زمین ملک طلق خداوند است اگر بشر در پی نابودی آن باشد خدا با تهاجمی عظیم تمام دستاوردهای مخرب بشر را نابود و جهانی نو بنا خواهد کرد مانند جنگ دوم جهانی که دنیای به ظاهر آباد کنونی بر روی خرابی های آن بنا شد.
    • بی نام A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
      203 7
      دوست عزیز خدا عقل داده به بشر.اگه درست تفکر کنه میتونه موفق باشه
    • رضا IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
      196 5
      این مسائل چه تضادی با قدرت خدا داشت؟این ها نظریات علمی هستند که هیچ تضادی با دین و ایمان ما نداره
    • بی نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
      34 1
      وای چقد زود من هنوز هیچکار نکردم
    • منصور IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
      21 38
      استیفن هاوکینگ خدا رو نمیشناسه. انیشتین فردی میانه رو بود و نیوتن فردی معتقد به وجود خدا. هرسه بزرگ بوده و هستند. اما چیزی که مهمه اینه که وقتی یک دانشمند نظم حاکم بر جهان رو مثل نیوتن به یک نیروی مافوق تصور به اسم خدا نسبت میده با نظریان یک دانشمند دیگه مثل هاوکینگ که میگه جهان بر اثر انفجار عظیم و خودبخود بوجود اومده این تک تک ما انسانها هستیم که مختاریم خودمون قضاوت کنیم نتیجه کدوم درسته. ضمن اینکه علم بشریت پس از اقلا 30 هزار سال موجودیت انسان، رسیده به جائی که بتونه حداکثر تا 1 میلیون کیلیومتری زمین بره نه بیشتر. برای یافتن جای سکنی اقلا باید یک سال نوری از زمین دور شد که بنظر بعید میاد طی 1000 هزار سال آینده بشر بتونه. و از هاوکینگ هم بعیده که فرای قدرت انسان پیشنهادی بده
    • اميرگوگل CA ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
      30 7
      عزيز من شما از كجا ميدونيد خدا چه كار ى قراره بكنه. ازائمه حديث داريد روايتى از پيامبر آيه اى از قرآن دليل ديگرى داريد بگوييد ما هم روشن بشيم
    • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
      52 6
      اینها هم تراوشات مجهول مغز شماست که نه از دین چیزی فهمیدی نه از علم و نه از خدا. فقط امیدوارم هر چه زودتر نسل جهالت از زمین منقرض شه قبل از اینکه کل جهان رو به نابودی بکشه.
    • بی نام A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
      28 0
      مگه کرات وسایر سیارات قابل سکونت نیز وجود اورندش خدا نیس همه جا ملک خداوند انسان مختاره هر جا ک خواست زندگی بکنه
    • بی نام A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
      45 5
      شک نکنید تا 1000سال دیگم تولید مدل های مختلف پراید ادامه داره...پراید هیبریدی...پراید روباز... پراید شاسی بلند... پراید با نرخ ترابرد پذیری افزوده...
  • بی نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    84 10
    حقیقت داره
  • mim IN ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    کنتور نمیندازه،بگو
    • بی نام IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
      1 2
      دوستان چون ایشون ادم مهمی است دلیلی نداره حرفاش نقد نشه و حتی باعث خنده نشه دچار این گرفتاری که هر ادم معروفی هر چی گفت درسته و باید در بابرش سکوت کرد نشید از این دست حرفا بسیار میزنه خیلی از این حرفا زده در همین بخش دانش جستجو کنید ببینید چقدر از این حرفا زده یک دانشمند یک مقدار باید از کتابهای علمی تخیلی فاصله بگیره و واقع بین تر باشه از دید من حرفاش جای نقد بسیار داره و دانشمندای فیزیک هم به این حرفا به عنوان شوخی یا کارای رسانه ای نگاه میکنن یک دونه مقاله از این حرفاش محاله بتونه منتشر کنه در ژورنال معتبر.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    هاوکینز بیشتر شومنه تا دانشمند، حتی جزو 100 فیزیکدان برتر قرن به انتخاب فيزيكدانان نیست. تا حالا چند بار اشتباه بودن برخی از فرضیاتش رو پذیرفته. بیشتر نون وضعیت استثنايى اش رو میخوره تا علمش.
    • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
      41 0
      چقدر خوبه آدم بر اساس اطلاعات صحیح اظهار نظر کنه. یه جستجوی ساده در اینترنت جایگاه استفن هاوکینگ رو نشون میده. لطفا به لینک های زیر مراجعه کنید: http://famousphysicists.org/ http://www.arvindguptatoys.com/arvindgupta/hundredscientists.pdf
    • اميرگوگل CA ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
      42 2
      فدات شم اين بنده خدا اصلا نميتونه دهنشو باز كنه شما ميگى نون فلان چيزو ميخوره آخه ......
    • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
      46 1
      شما عوام هستید چون با فرمولهای سیاه چاله ایشون آشنایی ندارید و این رو بدون همه جا مثل ما نیستند که هر کی قشنگتر حرف بزنه عاشق چشم و ابروش بشن. خواهشاً مقالات ایشون رو در مورد سیاه چاله ها مطالعه فرمائید مخصوصاً مقاله ای که تازه به اثبات عملی رسیده و دیگر فقط فرمول ریاضی نیست. نظریه پرتاب مواد از دهانه سیاه چاله به بیرون.
    • حسین IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
      33 0
      شما اول اسمشو یاد بگیر بعد راجع به علمش اظهار نظر کن
    • مجید A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
      36 1
      شما تا حالا یدونه از کتاباشو خوندی؟ یه دونه از سمینارهاشو دیدی؟ ایشون دارای کرسی در دانشگاه کمبریج و دو تئوری اثبات شده هم دارن. بیشتر از بیست جایزه برای تئوریهاش داره. فکر نمیکنم یک شومن رو بهش استادی و یک پژوهشگاه در دانشگاه کمبریج بدن و همینطور در دانشگاه کلتک.
    • عباس IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
      29 1
      اولا 100 فیزیکدان برتر قرن رو کجا انتخاب کردند لیستش رو به ما هم بده، ثانیا ایشون بیشتر یک کیهان شناس هستند تا یک فیزیکدان
    • بی نام IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
      1 0
      با احترام به شخصیت علمی ایشون باید بگگم که کاملا باهات موافقم اکثر حرفایی که میزنه ژورنالیستی است و اونایی که روش تحقیق رو پاس کردن یا مطالعه کردن متوجه هستند که این حرفها ذره ای ارزش علمی نداره از دیگر حرفای ایشون: هاوکینگ: انسانها فقط با زندگی در سیارات دیگر امکان نجات دارند و از این قبیل حرفای ژورنالیتی زیاد میزنه. دوستان در استدلال هم یک مغالطه هست به اسم مغالطه توسل به مرجع یعنی اینکه بگیم چون ایشون ادم معروفیه پس درست میگه گرفتار این مغالطات نشید اینکه بگیم تو خودت اصلا فیزیک نمیدونی و..هم باز مغالطه حمله به شخص هست قوانین و روش علمی که ترکیب استقراء و قیاس هست کاملا واضح هست و حرفای خارج از چارچوب علمی هم پذیرفته نیست حالا هر کسی هم میخواهید باشید. با احترام مجدد به ایشان
  • ساکت فتنه IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    38 5
    واقعا باعث افتخار هست که در دوره ای زندگی میکنم که امثال استیون هاوکینگ و بیل گیتس وجود دارن و از نبوغ و هوش اونها استفاده میبریم. درود بر چنین انسان های ارزشمندی
    • بی نام IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
      7 16
      حرفای هاوکینگ به داستانهای علنی تخیلی شبیه تر. اینایی که میگه بیشتر شبه علمه. ببشتر گمانه زنی میکنه
  • فردین IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    24 1
    دوستانی که مخالف نظرات دانشمندی هستند که کرسی نیوتن الان متعلق به اوست و خیلی از نظریاتش رو به زبان ریاضی تبدیل کرده، لطفاً یک چند خط به ریاضی در رد نظرات هاوکینگ بنویسند ما هم فیض ببریم. پیشنهاد می کنم که حتماً فیلم theory of everything و در کنارش martian و interstellar رو هم ببینید. کمی تعصب رو بگذاریم کنار و ببینیم که چه کسی عظمت قدرت خدا رو درک کرده ولی در عین حال سعی می کنه قسمتی از اون رو برای بقا و حیات خودش مهار کنه.
  • بی IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    5 46
    عقل سالم در بدن سالم است .
    • دلقک A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
      0 0
      یعنی از نظر شما عقل شعبون بی مخ شعبان جعفری از عقل این دانشمند بیشتر بوده؟ شعبون بی مخ بدن سالمی داشت اما مخ این شخص تعطیل بود. یه کم مطالعه کن دوست من.
  • ناشناس IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    11 64
    ما که مسلمون هستیم و می دونیم آخر دنیا چه اتفاقاتی می افته پس به این چرندیات اهمیتی نمی دیم
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    22 2
    بجای این حرفا جمعیت و انسانها رو کنترل کنیم چرا راه دور بریم داداش
  • حمیدرضا GB ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    11 22
    این اقا همچین از زمین و ملک طلق بودن و خداوند و تصمیمات "خدا" حرف میزنه که انگار همین الان با مقربین درگاه خداوند گفت و گو و تبادل نظر داشته و از همه چیز با خبره . اگر خداوند اونجور که این اقا میفرمایند میخواست عمل بکنه اجازه نمیداد که در طول تاریخ و حال حاضر به اکثریت قریب به اتفاق انسانها در ملک طلق خودش اینهمه ظلم و ستم بشه .
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    28 0
    و ما هم اندر خم کوچه ایم ...
  • حامد A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    2 39
    با سلام با دیدن آثار و همچنین مستند هایی که با حضور پروفسور هاوکینگ همراه بود متوجه زخم روحی در این فرد شدم که به نظرم حاصل همین ناتوانی دوران کودکی هست که در برابر انجام کارها داشتند و با بزرگ شدن توانستند با استفاده از علم این ناتوانی رو پوشش بدهند تا حدی ولی زخم همچنان پابرجاست تا جایی که انگار هدفش ناامید کردن بشر از آینده و آرامش هست همان حسی را که خودش بارها بخاطر ناتوانی زیستیش تجربه کرده...
    • بی نام IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
      14 15
      اولا که استیون هاوکینگ در دهه سوم زندگیش و چند سال پس از ازدواجش به این وضعیت بیماری افتاد و قرار بود که تا قبل از 40 سالگی فوت بشن که بخاطر ارزشمند بودن چنین انسانی به وی تمام امکانات و کمک های ممکن شده تا هنوز که هنوز هست زنده بمونه و بتونه با پلک زدن فعلا حرفاش رو بزنه و روزی هم که پلکش از کار افتاد دنیای علم دنبال راهی خواهد بود که مستقیما فکر و حرفی که در مغز ایشون هست رو تبدیل به صحبتاش کنه . بهرحال اگر شما انسان خوبی بودید به این راحتی در مورد چنین انسان ارزشمندی صحبت و قضاوت نمیکرددی . این شخص هر اعتقاد شخصی که داره به خودش مربوط هست ولی با علمش به بشر خدمت کرده و مطمئنا بیشتر از خیلی از مدعیان به درد انسان ها و نسل اینده خورده و میخوه. درود بر چنین انسان ارزشمندی
  • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    22 0
    اينكه كره زمين از جانب انسانها در حال تخريب و نابودي است شكي نيست . همه جانوران و جنگلها را كه نابودكرده و همه زمينها و رودخانه ها و درياها و قطب شمال و جنوب را تصاحب نموده ودر حال آلوده نمودن و تخريب آنها است .
  • علی IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    10 43
    حقایق نشون میده که هاوکینگ واقعا در بین دانشمندان به عنوان شخصیتی بزرگ شناخته نمیشه ولی علت معروفیتش علاوه بر شرایط جسمانی خاصش،خواسته رسانه ها است.من به شخصه آدم مدهبی نیستم ولی ظاهرا به دلیل اینکه هاوکینگ اعتقادات مذهبی نداره رسانه های غربی علاقه عجیبی به بزرگ نشون دادنش دارن.رسانه هایی که دوست دارند دنیا رو به سمت بی ایمانی ببرند از اعتقادات یک همچین مردی استفاده می کنند.
  • بی نام US ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    19 0
    این پیش بینی هایی که دانشمندا میکنن و تاریخ وقوعش وقتیه که هیچ کدوم از ما نیستیم یه احساس عجیبی توی دل ما آدم ها ایجاد میکنه. روزی که دنیا هنوز هست اما ما نیستیم.
  • بی نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    25 1
    داداش استیو ایران 50 سال دیگه خشک و نابود میشه نیاز به هزار سال نیست
  • d A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    5 24
    متاسفانه ایشون به شدت کمبود محبت دارند . البته حق دارن
  • جواد RO ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    15 2
    باید به آقای هافکینگ گفت انسانها به جای اینکه دنبال جای جدید برای زندگی بگردند باید یاد بگیرن کنار هم زندگی کنند و به حقوق هم دیگه احترام بزارن ما باید بفهمیم زمین برای همه جاداره تمام منابع زمین طی یک دوره زمانی مشخص تجدید میشه تنها چیزی که این وسط اشکال ایجاد میکنه حرص و طمع انسانهاست. اینکه قدرت ها بزرگ دنبال حیات در جاهای دیگه غیر از زمین هستند به این خاطر نیست که دنبال نجات نسل بشر باشن بلکه به این خاطره که اون جا رو قبل از بقیه تصاحب کنن. طمع ما انسانها از کل هستی هم بیشتره تنها راه نجات ما اینه که حق خودمون رو بشناسیم و بهش قانع باشیم. انیشتین میگه: "دو تا چیز بینهایته یکی کیهان و دومی حماقت های بشر البته در مورد اولی مطمئن نیستم"
    • بی نام IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
      0 0
      هاوکینگ بزرگ باشه یا نباشه تخیل زیاد میکنه و حرفای جنجالی زیاد میزنه حرف زیاد زده و بعدش پس گرفته اینایی که گفته اظهر من الشمسه بشر باید با گذراندن قوانینی اینجا رو برای زندگی امن کنه وقتی که علم رشد میکنه و چیزی بد از دلش بیرون میاد به همون اندازه هم رشد میکنه که ضد اون یا کنترل کننده اش رو بسازه به نظر من جهان با پیشرفت علم به مراتب جای بهتری خواهد شد و با پیشرفت درک و شعور انسان سلاح های هسته ای جمع شده و بشر در جهت کاهش جمعیت پیش خواهد رفت حرفای ایشون یک درصد هم امکان وقوع نداره علم همیشه وقتی لازم بوده وارد عمل شده و مشکلان رو حل کرده یا کاهش داده حرفای ایشون مثل حرفای کسی است که چند هزار سال پیش پیش بینی میکرد همه بشر یه روز از طاعون یا بیماری های واگیر فوت میکنن ولی واکسن ساخته شد