تشویق به ایجاد الگوی ایرانی خرید آنلاین به‌جای بلک فرایدی

کسب‌وکارهای نوین ایرانی باهدف ایجاد انگیزه برای خرید آنلاین حاضرند دست به هر کاری بزنند غافل از اینکه تعریف شیوه درست است که می‌تواند به بومی‌سازی شیوه‌های فروش پایدار، منهای مدل غربی آن منجر شود.

به گزارش خبرآنلاین، آنچه جمعه در بازارهای ایرانی به موازای بلک فرایدی آمریکایی رخ داد، تقلید ناشیانه‌ای از یک بازاریابی آخر سال (میلادی) غربی است که معمولاً در آنجا برای Claim کردن اجناس مانده در ته انبار در کنار برخی پیشنهادهای ویژه اغواکننده با بیش از 50 درصد تخفیف صورت می‌گیرد اما باید بپذیریم که این کجا و آن کجا!

تقویم مناسبت‌های ایرانی نشان از تفاوت زمانی برای برگزاری سنتی و مدرن این رخداد تجاری در کشورمان دارد. بازار سنتی ایران شب عید را می‌شناسد و آنچه در این بازارسنتی می‌بینیم بالا کشیدن قیمت توسط سنتی فروشان است تا جبران ماه‌های کم‌فروشی را کنند؛ بنجل فروشی بعد از عید هم بماند.

بلک فرایدی نسخه‌ی ایرانی، نگرفت و نمی‌گیرد، چراکه نه فروشنده حاضر به تخفیف گسترده است و نه با مشتری راه می‌آید. از همه مهم‌تر زمان آن با جیب کم‌پول ایرانی‌ها سازگار نیست و مردم معمولاً پس‌انداز می‌کنند تا شب عید آن را هزینه کنند نه در چنین روزی از سال که تمام حقوق و دستمزد صرف قسط و وام و ... می‌شود و می‌رود.

اما آنچه در سال‌های اخیر رخ‌داده فروش‌های آنلاین با معیارهای بومی توسط فروشگاه‌های معتبرآنلاین است که توانسته با نفع دو طرفه کاربر و فروشگاه همراه باشد چراکه نه بنجل فروشی رخ می‌دهد و نه گران‌فروشی شب عید!

سال گذشته و شب عید فروش‌های آنلاین با تخفیف‌های گسترده باعث رونق یافتن بی‌سابقه «آنلاین فروش‌ها» در ایران شد و بنابراین صِرف کپی‌برداری ظاهری از یک رخداد غیربومی مانند بلک فرایدی نمی‌تواند در یک روز خارج از عرفِ بازارِ ایرانی، کمکی به تجارت الکترونیک در کشور کند.

به همین خاطر ضرورت بومی‌سازی فروش‌های آنلاین منطبق با الگوی ایرانی-اسلامی ضروری به نظر می‌رسد تا فرهنگ خودمانی با ابزار فناورانه جا بیفتد.


5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 606242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    72 7
    الگوی ایرانی رو میفهمم اما الگوی اسلامی فروش رو نه
    • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
      26 48
      الگوی اسلامی اتفاقا بر مبنای عدم کم فروشی و کلاه گذاشتن سر مردم هست که اگر همین 2 فاکتور اجرا بشه جامعه سالم واقتصاد درست حسابی خواهیم داشت اما واقعیت اینه که اصلا اجرا نمی شه اونهم تو ایران که ام القرای جهان اسلامه
    • پارسی A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
      58 8
      آقا مگه اینجا عربستانه؟ ام القرا چیه دیگه؟ فارسی حرف بزنید
    • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
      7 47
      بگو معنی ام القرا را بلد نیستم. چرا حکم صادر می کنی؟ یعنی تو بلد نیستی نباید بگیم؟ بی سواد
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    37 0
    تقلید کار خوبی نیست به عقیده من. جواب هم نمی ده. این هفته یک سایتی این کار و کرد اما فروش هاش افتضاح بود.
  • محسن IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    21 1
    اگر فروش آنلاین در کشور تقویت بشه دست واسطه ها کوتاه می شه و جنس ارزون تر دست مردم می رسه. این فلسفه فروش انلاین در خارج هست حالا آیا در ایران این رعایت می شه؟
    • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
      2 1
      نه بابا. چی میگی؟ تو همین سایت های فروش آنلاین از همه جا گرونتر میفروشن
  • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
    0 1
    فرهنگستان زبان فارسی : جمعه خرید به صورت ثواب و با در نظر گرفتن اصول و یا جمعه خرید داغ. حالا نگاه کنید هفته دیگه میرن تو کار بلک فرایدی