پرس تی وی نوشت: نخست‌وزیر استرالیا می‌گوید این کشور باید بعد از پایان سلطنت ملکه الیزابت دوم، از بریتانیا مستقل شود و نظام جمهوری تشکیل دهد.


مالکوم ترنبول شنبه در بیست و پنجمین سالگرد جنبش جمهوری‌خواه استرالیا (اِی‌آراِم) بر مستقل شدن استرالیا از پادشاهی بریتانیا تأکید کرد.

ترنبول در این گردهمایی خاطر نشان کرد برای موفقیت در این مسیر به پشتیبانی «تودۀ مردم» نیاز است.

وی افزود برگزاری یک همه‌پرسی مشورتی برای تعیین نوع دولتی که قرار است ادارۀ این جمهوری بالقوه را بر عهده بگیرد، حائز اهمیت است.

نخست‌وزیر استرالیا ادامه داد این همه‌پرسی مشورتی به مردم امکان می‌دهد بین دولتی با نظام «انتخابات مستقیم و انتصاب‌های پارلمانی» یکی را برگزینند.

این جنبش در سال 1999 و به رهبری ترنبول، یک همه‌پرسی برای مستقل شدن از بریتانیا برگزار کرد ولی نتوانست به نتیجۀ دلخواهش دست یابد.

نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد الان زمان مناسبی برای برگزاری همه‌پرسی جدید در خصوص استقلال از بریتانیا نیست و اینکه این موضوع بعد از پایان سلطنت ملکه الیزابت دوم پیگیری خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه حمایتش از نظامی جمهوری ریشه در میهن‌پرستی او دارد، گفت: «ما به میهن‌پرستی افرادی که دیدگاه متفاوتی دارند بی‌احترامی نمی‌کنیم ولی ما (برای انجام این کار) هیچ انگیزه و دلیلی جز عشق به کشور نداریم.»

این در حالی است که بیل شورتن، رهبر حزب مخالف، در صفحۀ توئیتر خود نسبت به سخنان ترنبول واکنش نشان داده و از او انتقاد کرده است.

استرالیا در حال حاضر دارای نظام پادشاهی مشروطه است که ملکۀ بریتانیا به شکل تشریفاتی در رأس آن قرار دارد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 613449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
    13 6
    این استقلال طلبان طرفداران زیادی ندارند،حدود 10 درصد طرفدار دارند طرف برای اینکه عنوان رییس جمهور بگیره دست به چه کار هایی نمی زنه
  • علي ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
    25 2
    همه پرسي، عجب واژه غريبي
  • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
    12 4
    طوری گفته می خواهیم استقلال پیدا کنیم که انگار خودش از بومیان انجا بوده سفید پوستی که از نوادگان انگلیسیها بوده حرف از استقلال از بریتانیا بزنه خنده داره
  • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
    7 4
    این اقدام بی‌سابقه نبوده. بلکه قبلا هم مطرح شده و همه‌پرسی هم صورت گرفته بود. چیز تازه‌ای نیست. در کانادا و استرالیا همیشه این مساله مطرح بوده. ولی طرفداران زیادی نداره.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
    12 0
    خیلی اینکار خنده دار هست اسم رودها ایالتها و شهرهای استرالیا برگرفته از مشاهیر انگلیسی مثل ملکه ویکتوریا و چارلز داروین ... هست اسم اونها رو هم عوض کنه
  • بی نام IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
    13 3
    من مدتي استراليا زندگي كردم واقعا آدمهاي عقب افتاده و دهاتي هستند فقط چون چشمهاشون رنگيه ما ايرانيها فكر ميكنيم كارشون درسته. اصلا صنعت ندارند و كار مهندسي توش خيلي به ندرت ايجاد ميشه. مهندسهاي ايراني اكثرا اونجا يا سوپر ماركت كار ميكنند يا تاكسي و كارهاي سطح پايين ديگر. متاسفانه استراليا از طريق ويزاهاي مهاجرت فقط قصد درامد زايي دارد و وكلاي مهاجرت در ايران اينرو به متقاضيان نميگند كه اين كشور در ركود كامل ميباشد. در ضمن استراليا حيات خلوت انگلستان است و انگليسيهاي زيادي در آن زندگي ميكنند و كلا قدرت در دست انگليسيهاست و عمرا استقلالش راي بياره.
  • بی نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
    10 3
    کسانی که حرف از استقلال می زنند ، همیشه فقط به خاطر منافع خودشان است . اعتبار استرالیا ریشه در انگلستان دارد . جدا شدن از انگلستان چه نفعی برای استرالیا دارد ؟ مگر الان آنها چه مانعی برای پیشرفت دارند که در جدا شدن آن مانع کنار خواهد رفت ؟ کلا کشورهایی که جز کشورهای مشترک المنافع انگلستان هستند ، با انگلستان خواهند ماند . ملکه انگلستان هم ملکه چهار کشور انگلستان ، کانادا ، استرالیا و نیوزلند باقی خواهد ماند . این آقا هم راه به جایی نمی برد . چون همه مردم استرالیا مثل او دیوانه نیستند .
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    2 0
    یکی نیس بهشون بگه شما همتون استقلال میخاید ولی وقتی هم خاندان سلطنتی انگلیس میاد استرالیا همه ی اونایی که با پرچم انگلیس و گل میان استقبالش منم همشون منم شماها استقلال طلبید
  • محمد جواد A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
    2 1
    فکر نکنم استرالیا از انگلیس جدا بشه قبلا این در مورد نیوزلند هم مطرح شد که با شکست روبه رو شد اینطوری هم که من از دوستم شنیدم میگفت اکثر کسانی که قدرت سیاسی رو تو استرالیا در دست گرفتن انگلیسی تبار هستن و مطیع سیاست خارجی انگلیس دوستم که رفته بود استرالیا میگفت وقتی خواستیم سیتیزنی استرالیا رو هم بگیریم بهم گفتند باید سوگند بخوری و اون سوگند نامه این بود که من قسم میخورم که به استرالیا و سلطنت و ملکه وفادار باشم حالا منظور از سلطنت و ملکه کی بود؟ ملکه و سلطنت انگلیس