روزنامه شرق نوشت: ازدواج‌نکردن نمی‌تواند به خودی خود نگران‌کننده باشد اما وقتی یک دختر رخ‌ندادن آن را در کنار همه محدودیت‌ها، موانع، مشکلات، کمبودها و نگرانی‌هایش می‌گذارد، اوضاع کاملا تغییر می‌کند. واقعیت این است که نگرانی درباره آینده و ترس از تنهایی تبدیل به یکی از موارد اصلی بحث میان دختران ازدواج‌نکرده یا حتی زنان مطلقه و تنها شده است و بسیاری از زنان برای فرار از این نگرانی و ترس، راه‌های مختلف، پرهزینه و حتی خطرناک را در پیش می‌گیرند.

براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ٩٠، نزدیک به ٥٠٠ ‌هزار زن هرگز ازدواج‌نکرده تنها در فاصله سه گروه سنی ٣٥-٣٩، ٤٠-٤٤ و ٤٥-٤٩ سال بوده‌اند. ممکن است این دختران در این فاصله زماني ازدواج کرده باشند اما اگر احتمال ازدواج‌نکردن آنها را در این پنج سال در نظر بگیریم، تعدادشان درخورتوجه است.

درواقع با چندصد‌هزار دختر هرگز ازدواج نکرده که از محدوده ازدواج گذشته‌اند و نزدیک به تجرد قطعی هستند، مواجه هستیم که ازدواج‌نکردن و تشکیل‌ندادن خانواده مشکلات جسمی، جنسی، روحی و روانی بسیاری را برای آنها دربر دارد. چنین گزارشی را می‌توان درباره آقایان همین گروه سنی هم نوشت، اما از آنجایی که جامعه ما با عرف و رفتارهایی اجتماعی عجین شده و براساس همین رفتارها و عرف‌ها مردان فرصت، امکان و راه‌های بیشتری برای ازدواج و تأمین نیازهای خود دارند، می‌توان دراین‌باره تفکیکی را قائل شد.

بسیاری از دخترانی که درباره‌شان صحبت می‌کنیم هیچ تجربه‌ای در رابطه جنسی و تغییر شرایط هرمون‌های خود و تقریبا شانسی برای مادرشدن بیولوژیکی ندارند و با همین چند مورد می‌توان انواع و اقسام مشکلات و عارضه‌های جسمی و جنسی و روحی و روانی را برشمرد. بسیاری از دختران هرگزازدواج‌نکرده با دلایل مختلفی از جمله دلایل مذهبی و سنتی خود را در معرض رابطه‌هایی موقت و آشنایی‌های بدون آینده ازدواج قرار نمی‌دهند و به‌همین‌دلیل تجربیات اندکی در تعامل با جنس مخالف دارند.

واقعیت این است که جامعه ما درباره ازدواج گروه‌های سنی مختلف دختران دچار عدم برنامه‌ریزی است و شاید بتوان گفت رصدی درباره این شرایط نسبتا بحرانی وجود ندارد. حداقل این موضوع را می‌توان درباره ازدواج در گروه‌های سنی کمتر از ٢٠ سال دختران که کودک و نوجوان محسوب می‌شوند گفت که دولت می‌تواند با وضع قوانینی حداقل جلوي گسترش آن را با توجه به توسعه در جوامع مختلف بگیرد، اما همچنان رو به افزایش است.

براساس آمار سازمان ثبت‌احوال، ازدواج دختران کمتر از ١٥ ساله‌ در سال ٨٣، نزدیک به ٣٠‌هزار و ٣٠٠ مورد بوده است که این رقم در سال ٩٣، به ٤٠‌هزار و ٤٠٤ مورد افزایش یافته است. همچنین هزار و ٥٧٢ مادر کمتر از ١٥ ساله در سال ٨٣ به ثبت رسیده که در سال ٩٣ این رقم به یک‌هزار و ٧١٣ نفر افزایش یافته است.

اگر بگوییم سیاست‌های جمعیتی و برنامه‌ریزی‌های دولت‌ها برای جوانان در چند دهه گذشته حداقل یک نسل؛ یعنی دهه‌شصتی‌ها را با بحران بیشتری مواجه کرده و حالا بخش زیادی از دختران هرگزازدواج‌نکرده متولد همین دهه و پس و پیش از آن هستند، بیراه نیست. آخرین سرشماری نشان می‌دهد از میان ١١‌میلیون و ٢٤٠‌هزار نفر افراد هرگزازدواج‌نکرده در کل کشور، پنج‌میلیون و ٥٧٠‌هزار مرد و پنج‌میلیون و ٦٧٠‌هزار نفر زن هستند.

این آمار به‌خوبی این‌طرف و آن‌طرف بوم و به عبارتی وجود اشکال در روند ازدواج دختران را قبل و بعد از سن ازدواجشان نشان می‌دهد. فارغ از اینکه این دختران با چه گروه سنی‌ای از مردان ازدواج کرده‌اند و باز هم فارغ از اینکه در حداقل یک دهه اخیر مردان تمایل بیشتری به ازدواج با زنانی در غیر از گروه سنی خود داشته‌اند، باید گفت که این روند درباره زنانی که چنین ازدواج‌هایی دارند اشکالات زیادی را می‌تواند به‌همراه داشته باشد.

المیرا، ٣٦ ساله است و با توضیحی مختصر از شرایطش این سؤال پیش می‌آید که چرا با وجود شرایط مساعد تابه‌حال ازدواج نکرده است. او می‌گوید شرایطش نبوده و می‌گذرد، اما قبول دارد که دیگر مثل گذشته نیست و در این سن، فرصت ازدواجی برایش نيست. او ناامید از ازدواج است و می‌گوید ترجیح می‌دهد به این خلأ فکر نکند و برای خودش حس بد نسازد. شادی در آستانه ٤١ سالگی است و یک‌بار تا مرز ازدواج رفته، اما همه‌چیز به‌هم‌خورده و حالا خاطره خوبی هم از روند آشنایی و ازدواج ندارد.

او می‌گوید می‌دانم حسرت مادرشدن روی دلم می‌ماند، اما نمی‌شود به هر قیمتی زندگی کرد. او می‌گوید زندگی مجردی‌ای که فعلا دارد می‌تواند همین‌طور ادامه پیدا کند و اصراری به ازدواج ندارد، اما درعین‌حال می‌گوید: «خیلی فکر می‌کنم که اگر همین امروز هم ازدواج کنم، چقدر وقت برای بچه‌دارشدن و زندگی مشترک دارم و به‌همین‌دلیل بیشتر استرس می‌گیرم».

شادی می‌گوید: «خیلی از روزها دیدن زندگی دیگران و دونفری راه‌رفتن دیگران توی خیابان اذیتم می‌کند و تا چند روز افسرده می‌شوم».

اعظم ٣٨ سالگی را تازه جشن گرفته و درگیر کارهای پایان دوره دکتراست. بیشتر درس می‌خواند و شاید به‌همین‌دلیل از خانواده جدا نشده است. می‌گوید: مادر و پدرم هرروز ازدواج‌نکردن را توی صورتم نمی‌زنند و در خانه والدینم راحتم. مخصوصا برای من که درس می‌خوانم خیلی راحت‌تر است و فعلا با همین درس‌خواندن سرم را گرم می‌کنم. او هم می‌گوید خیلی از مواقع به عاقبت این تنهایی فکر می‌کند و اینکه تا کجا می‌تواند سرش را با درس‌خواندن گرم کند و تنها بماند. اعظم به شرایط مالی خانواده‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: خانواده من کم‌جمعیت است و والدینم به اندازه کافی حمايتم مي‌كنند و نیاز مالی ندارم اما همین شرایط وابستگی حس خوبی ندارد».

نگار سال‌هاست که بعد از پایان تحصیل در تهران تنها زندگی می‌کند، کارمند بانک است و استقلال مالی دارد؛ می‌گوید خیالش از تنهاماندن راحت است. نگار چند ماه دیگر ٤٣ ساله می‌شود و می‌گوید گاهی با مردان آشنا می‌شود اما هیچ‌وقت این گزینه‌ها به نتیجه نرسیده و حال مدت‌هاست که علاقه‌ای به آشنایی‌های جدید ندارد و به تنهایی خود عادت کرده. نگار سفر خارجی را جایگزین خیلی از نداشته‌ها کرده اما می‌گوید: «شرایطم خوب است اما گاهی که مریض می‌شوم می‌ترسم توی خونه تنها بمونم و حالم بد بشه کسی نباشه بیاد سراغم؛ همش می‌ترسم یه روز تو همین تنهایی بمیرم کسی هم نفهمه».

مریم ٤٠ساله است و برای رسیدن به موقعیت فعلی که مدیریت یک آژانس گردشگری است تلاش زیادی داشته و حالا با یک گربه در آپارتمانی تنها زندگی می‌کند. او هم ترس از آینده را دارد و می‌گوید گاهی این فکر و خیال‌ها که هجوم می‌آورد واقعا به هم می‌ریزد. مریم می‌گوید تا به حال چند رابطه ناموفق داشته و هیچ‌کدام به ازدواج نرسیده است و حالا ترجیح می‌دهد به آینده کمتر فکر کند تا این نگرانی‌ها اذیتش نکند. مریم خانواده‌اش را هم حمایت مالی می‌کند و می‌گوید: از پس مخارج خودم برمی‌آیم و به برادر و خواهرهایم هم کمک می‌کنم اما در نهایت هیچ‌کدام برای من منفعتی ندارند و تنها هستم. خیلی از اوقات سراغشان نمی‌روم تا حرف و حدیثی نشود».

به ‌عبارتی بیشتر این دختران به‌خصوص آنهایی که تصمیم به زندگی منفک از خانواده خود را گرفته‌اند، فارغ از انواع عارضه‌های جسمی و روحی و روانی نوعی نگرانی از آینده و ترس از تنهایی را دارند که نمی‌توانند با آن کنار بیایند و ممکن است همین نگرانی و ترس در آنها تبدیل به بیماری‌های دیگری شود.

ناهید خداکرمی، رئیس کارگروه بهداشت معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و رئیس انجمن مامایی درباره این ترس و نگرانی زنان تنها و هرگزازدواج‌نکرده درباره آینده و تنها ماندنشان، تأکید دارد که این موضوع بین دختران کم‌سن‌وسال تنها و دختران و زنانی که از سن ازدواجشان گذشته مشترک است. او می‌گوید این حس بین آقایان تنها و ازدواج‌نکرده هم وجود دارد.

خداکرمی تأکید دارد حرکت‌های جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاسی و حکومتی در چند دهه اخیر روی شرایط فعلی جمعیت اثر مستقیم داشته و می‌گوید: باید مسئله عدم ازدواج، گسترش روابط غیر از ازدواج، کاهش فرزندآوری، افزایش سن ازدواج و تمایل‌نداشتن به آن و بسیاری از مشکلات دیگر را زنجیره‌وار به هم متصل کنیم و بدانیم همه اینها به اشتغال و بی‌کاری و تحصیلات و میزان محدودیت‌ها و آزادی‌های جوانان در جامعه ربط داشته و دارد. او می‌گوید مهاجرت‌ها و مسائل مالی خانواده‌ها و امید و ناامیدی بین جوانان را باید در نگاه آنها به آینده بررسی کرد. بسیاری از جوانان به‌دلیل همین نداشتن امید به آینده و نداشتن برنامه‌ای برای آینده خود را وارد رفتارها و اقداماتی پرخطر و پرهزینه می‌کنند و برایشان نتایج این اتفاقات مهم نیست و این نگران‌کننده‌ترین اتفاق درباره جوانان یک کشور است. او به نتایج بررسی‌های جهانی اشاره می‌کند و می‌گوید: در جوامعی که شادی و نشاط اجتماعی و فردی بالاست و امید به آینده فرد و خانواده تا حد زیادی وجود دارد، تمایل به ازدواج بیشتر و نرخ باروری هم بالاست و بالعکس در جوامعی که مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و... وجود دارد، این شاخص‌ها هم افت می‌کند.

خداکرمی می‌گوید افزایش سن ازدواج یا هرگزازدواج‌نکردن درباره مردان هم نگران‌کننده است اما از آنجایی که مردان از نظر عرفی و اجتماعی و البته جسمی فرصت بیشتری برای دامادشدن دارند نگرانیشان کمتر است. درعین‌حال جامعه ما از شدت نگرانی درباره ازدواج‌نکردن در سنین بالاتر دچار هیجان ازدواج دختران و پسران در سنین کمتر از سن ازدواج شده است و به‌همین‌دلیل شاهد افزایش ازدواج‌های کمتر از ٢٠ساله‌ها هستیم که همین موضوع خود شروع یک اتفاق ناگوار دیگر است.

رئیس کارگروه بهداشت معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تأکید دارد ارگان‌های مسئول در امر سلامت جسم و روان و نیز ارگان‌های متولی درباره مسائل اشتغال و شادی و نشاط و تحصیل و... همراه با هم مدیریت کنترل اجتماعی را اجرا کنند که البته مبنای آن نباید اقدامات قهری باشد. او می‌گوید باید سیاست‌های جداسازی دختران و پسران در سن ازدواج از یکدیگر را اصلاح کنیم و بدانیم که بهتر است دختران و پسران قبل از ازدواج با یکدیگر آشنا شوند. در این شرایط است که آنها می‌توانند اولا اقدام به انتخاب کنند و درعین‌حال با خصوصیات جنس دیگر آشنا شوند.

خداکرمی می‌گوید: دختران ازدواج‌نکرده یا تنها که شانسی برای ازدواج و بچه‌دارشدن و فرار از تنهایی ندارند نباید با «انگ» در خانواده و جامعه مواجه شوند. این دختران و البته پسران در هر حال از بخشی از روابط خانوادگی و زناشویی و... محروم هستند و نباید با فشارهای بیرونی آنها را دچار مشکلات بیشتری کنیم. عموم این دختران و پسران دچار مشکل خاصی نمی‌شوند اما هستند افرادی هم که برای فرار از افسردگی، انگ تنهایی یا این باور عاطفی که یک حامی باید داشته باشند خود را وارد اقدامات و رفتارهای پرخطر می‌کنند یا به نگهداری حیوانات و رفتن به سفرهای مختلف روی می‌آورند. عموم زنان و حتی بسیاری از مردان این باور را دارند که از سنی به بعد به یک چتر حمایتی یا هم‌زبان نیاز دارند و نبود این عامل آنها را رنج می‌دهد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 614890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 92
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    شاید خیلی از این خانم ها بد شانس بودن و موقعیت خوبی براشون پیش نیومده ، اما یه شخصه تعداد بسیار زیادی از دختران ازدواج نکرده در سنین بالای 30 در فامیل و آشنا و همکار می شناسم که موقعیت و خواستگار های خوبی هم در گذشته داشته اند اما اینقدر بهانه گیر و ایده آل طلب بودن و سختگیری های الکی کردن که موقعیت هاشون رو از بین بردن و حالا پشیمونن اما دیگه شانسی ندارن.
    • امير IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      باز دمشون گرم كه با كسي بله نگفتند چون با اين سطح ادعا حتما مرد بيچاره رو به زمين گرم مي كوبيدن.
    • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      متاسفانه باید اعتراف کنیم که روند مدرنیزه شدن جامعه بسیار سریع بوده و عرف و فرهنگ ما هنوز هم نتونسته مطابقت لازم رو پیدا کنه....همین باز شدن فضای تحصیلات و حضور گسترده دختران در دانشگاه ها و به تبع اون حضور ایشان در محیط های کاری فضا رو بشدت تحت تاثیر قرار داده و این استقلال مالی بوجود اومده و دلایل دیگر دختران رو به بیراهه کشونده و باعث از بین رفتن موقعیت های ازدواجشون شده...بماند مشکلات پسران و عدم امنیت شغلی و مبهم بودن شرایط اقتصادی کشور و قس علی هذا...
    • دختر 34 ساله مجرد A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      شایدم خوش شانس بودیم.ازدواج بیشتر از از اون چیزی که فکر کنید غریزیه.اصلا اقایون بیخیال هیچ دختری نمیشن تو هر سنی میشه ازدواج کرد.من الان خودم از خدامه یکی به من بگه ازت گذشته و دیگه مزاحمم نشن.هیچ وقت توجهی که به من میشه کمتر از یک دختر 25 ساله نیست بعضی جاهام بیشتره.اصلا فرهنگ ایران در مورد ازدواج کردن دچار اشتباه بزرگی شده مگه ادم تاریخ مصرف داره که اینطوری حرف میزنین.درسته شاید چهره کمی شکسته بشه ولی به خاطر وجود قابلیت های دیگه بازم اون دختر یا خانم به چشم میاد و خاطر خواه داره.اینم اضافه کنم ادم در نهایت تنهاست صرف وجود افراد در خانه نشان دهنده امنیت نیست.پیروز باشید.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      کاملا موافقم من یک خواهر سی و سه ساله دارم که سر کار می رود از نظر مالی مستقل است در اوج جوانی خواستگاران خوبی داشت اما مثل اکثر دختران دهه شصتی می گفت ادامه تحصیل میدم و حالا مشخصه که مردها دنبال دختر جوانتری می گردند و مادران پسرها بدنبال یک دختر اشرافی و خیلی پولدار و خیلی خوشگل هستند
    • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      99 20
      با سلام و احترام بنده دخترهای دهه 60 زیادی را دیده ام که جواب منفی به پسرها میدادن و الان مجرد مانده اند دلیلش هم ایده ال گرایی بود فکر میکردن باید پسری بیاد که عین فیلمها و سریالها باشه در واقع متوهم شده بودن الان هم همه جملگی مانده اند و تنها هستند. پسرهایی که چند بار خواستگاری کرده اند هم برخی هاشون رو میشناسم که دیگه بیخیال شده اند به عبارت دیگه این دخترها با این توفعاتشون هم باعث تنهایی خودشون شدن و هم باعث سرخوردگی پسرها و این اسیبی بود که زیاده خواهی ایجاد کرد متولدین دهه های 1310 تا 1345 هم بی تقصیر نبودن و ازدواج رو سخت و تبدیل به یک پروژه عظیم مالی کردن ضمن اینکه خود ازدواج چون یک قرارداد مالی هم هست ریسک زیادی برای مرد داره و کسی در سن بالای 30 به اسانی زیر بار این داستان نمیره
    • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      90 50
      به " دختر 34 ساله مجرد" خانم عزیز، حتی نحو حرف زدنتون حکایت از عصبانیت و احساس ناامنیتون داره. همین که دارید میگید"آقایون بی خیال هیچ دختری نمیشن" گواه خشم و انزجارتونه که یکی از دلایلش احتمالا شکست عاطفیه اینجا هم که فرمودین "من الان خودم از خدامه یکی به من بگه ازت گذشته و دیگه مزاحمم نشن" باز هم حکایت از یه جور گره عاطفی داره. به هر حال اگه میخواید ازدواج کنیدکه از انتخاب کلماتتون مشخصه به نظرم کمی از غرور و بدبینیتون کم کنید. مطمئن باشید برای شما هم خواستگار مناسب پیدا میشه :
    • بيتا A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      با سلام ، من به عنوان يه دختر ٤٠ ساله نظرم رو ميگم ، به نظرم قانون خاصى نداره و همش به خود شخص و شرايطش بر ميگرده ، حس تنهايى حتى در خانمهاى متاهل هم ميتونه باشه ، همسايه من كه تقريبا همسن من هست و سه تا بچه داره و به ظاهر زندگى بسيار مرفه و موفقى داره هر وقت با من درد دل ميكنه از درون بسيار غمگين و خسته است ، و هميشه به من حسرت ميخوره در حالى كه شايد بايد عكسش باشه . من به شخصه هنوز اماده ازدواج نيستم و شايد يه جورايى از ازدواج ميترسم ، چون تا حالا هـيچ مردى نبوده كه چيزى بيشتر از زندگى فعليم به من بده ، ولى متاسفانه همه فقط در مورد مادى بودن خانمها صحبت ميكنن در حالى كه أصلا چنين چيزى نيست ، حداقل در مورد افرادى مثل من .
    • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      98 36
      کاش خواهر من هم هنوز مجرد بود و صرفا با جنس مخالف فقط دوستی موقتی داشت تا اینکه درگیر طلاق گرفتن از شوهر خیانتکار وهرزه ای باشه که چون حق طلاق هم با او هست بتازونه و همه خانواده رو درگیر و عصبی کنه. کاش ازدواج ریشه کن بشه که زنها اینهمه حقارت نکشن.
    • بی نام RO ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      سلام بی نام 12:31 . با بخشی از صحبت های شما موافقم، اما چرا اون طرف قضیه رو نمیبینید؟ به نظرتون اگه همون پسرهای دهه شصت که جواب منفی شنیدن، به خواستگاری دخترهای معمولی تر میرفتن و توقعشون رو پایین میاوردن باز هم جواب منفی میگرفتن و سرخورده میشدن؟ همیشه از توقع بالای دخترها صحبت میشه، که خب در مورد بعضیها درست هستش. اما خیلی از پسرها هم توقعشون بالاست. دخترها چون به خواستگاراشون جواب منفی میدن توقع بالاشون به چشم میاد اما پسرها به کسی جواب منفی نمیدن چون در واقع ازشون خواستگاری نمیشه که جواب مثبت یا منفی بدن، به خاطر همینم توقع بالاشون به چشم نمیاد. کسی نمیگه اون پسری که جواب منفی شنیده میتونست انتخاب معمولی تری داشته باشه.
    • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      36 48
      خانم محترم طرف رفته خوئاستگاری دختر معمولی و جواب رد شنیده کلا بساط جواب رد دادن و توقع بالا و...برقرار بود فکر میکردن از دماغ فیل افتادن
    • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      25 4
      نگرانی های آقایون در رابطه تجرد قطعی خانم ها و پاسخ های خانم ها به این نگرانی ها رو دوست دارم. با هم دوست باشیم و کمی بیشتر به وقایع اطرافمون فکر کنیم که چه بلایی به سرمان خواهد آمد در روزگاری قریب...
    • پسر ازدواجی A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      14 50
      خانم 40 ساله مجردی که نوشتین هنوز آمادگی ازدواج ندارین. توجیه شدین امید به زندگی توی ایران چند ساله؟ آخه زندگی بدون ازدواج خیلی یکنواخت و کسل کننده است. من ازدواج و با تمام موانع و مشکلاتش به عنوان یک مرحله از رشد معنوی در نظر میگیرم و اگه خدا بخواد چند ماه دیگه ازدواج میکنم.
    • بی نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
      12 20
      واقعا خیلی موضوعات مهم تری توی این مملکت هست که شما کلید کردین روی ازدواج دخترها.... اختلاس، آلودگی، فقر .... حالا هی ازدواج ازدواج
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    168 6
    من پسرم. مدرک کارشناسی ارشد دارم. برخلاف جو حاکم ضدازدواج فکر می کنم هنوز دخترای خوب و بساز هم پیدا می شن ولی باید حسابی گشت و تحقیق کرد. با این حال امکانات ازدواج رو ندارم. تا یک سال دیگه سربازم، سرمایه زیادی هم ندارم وضعیت کاریم هم نامشخصه. همه اینها باعث می شه علی رغم میل باطنیم به ازدواج فکر نکنم. واقعا این قدر توانایی ریسک کردن ندارم که برای ازدواج پا پیش بذارم. بعد هم با فرض اینکه بدون توان مالی برم ازدواج کنم، چه تضمینی هست که ازدواج با نداری و بیکاری و آینده نامشخص شکست نخوره؟ نتیجه هر شکست تو ازدواج هم می شه ملتهب تر شدن وضعیت فعلی. خلاصه از زندگی یه هزارتویی برامون درست کردن که آدم جرات نمی کنه اصلا واردش بشه
    • بهنام بچه خوی A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      55 5
      نکنه این کامنت رو من نوشته باشم، خودم خبر ندارم؟ خخخخ خدایا شکرت که وقتی سر پُست هستم، دوستان دیگری هستند که جور کامنت گذاشتن ما رو بکشن
    • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      4 22
      شما احیانا اسمت سعید نیست؟
    • بی نام RO ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      12 29
      شما اول سربازی ات رو تموم کن و دو بار خواستگاری کن بعد نظر بده. دوستانه میگم.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
      75 1
      اونا كه اينقدر زن جوان جوان ميكنن همه چي دست خداست . ما يه فاميل داشتيم كه حسابدار شركت نفت بود معرفي اش كرديم به يه آقايي معلم زيست شناسي كه همسن بودند مرده گفت نه بابااين پيره ديگه صاحب بچه نميشه البته نديده همون بر اساس سن قضاوت كرد من كه خودم خيلي دلم واسه اون دختر خوب سوخت آقا مرده رفت با ده سال كوچكتر از خودش ازدواج كرد دختر هم همون سال يه خواستگار استاد دانشگاه بهش معرفي شد حالا بعد از گذشت 20 سال خانم يك پسر پيش دانشگاهي و يك دختر دبيرستاني خوشگل داره و اون آقا اصلا صاحب بچه نشد يعني خودش مشكل داشت همچين ميگم خدايا تو خيلي بزرگي و انسان ها را به مرور زمان خودت تنبيه ميكني پس طوري زندگي كنيد كه دل هيچكي را نشكنيم.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    41 36
    خب حق شون هست برادر من
    • شوخ A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      74 22
      خدایا چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما شوهردار
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    100 8
    همون بهتر که ازدواج نکردند الان شاید 30 ازدواج به شکست منجر میشود مطلقه بودن مشکل بسیار بزرگتری از ازدواج نکردن هست .
    • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      24 56
      چرا امید ۷۰ درصد موفقیت باید قربانی ترس از ۳۰ درصد شکست بشه؟
    • بی نام RO ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      50 7
      بی نام 11:52 ، ایشون منظورشون از 30 درصد شکست، سی درصد طلاق بود. اون 70 درصد باقی مونده لزوما ازدواج موفقی ندارن، اونا فقط طلاق نگرفتن.
    • بی نام RO ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      17 24
      این که ممکنه با ماشین تصادف کنم دلیل قانع کننده ای هستش که ماشین سوار نشم؟ خدا بده عقل
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    این چه خبرهایی هست که می گذارید؟؟؟ تیترهایی مثل بی شوهری، ترس از تنها موندن... زشته .. چه دختر و چه پسر اگه موقعیت خوبی داشته باشه و جفت مناسبش رو پیدا کنه ازدواج می کنه. زدن برچسب بی شوهری خیلی بد هست. متاسفم.
    • مجرد RO ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      61 15
      چه اشکالی داره؟ مگه همه ما دخترها و پسرهای مجرد، ته ذهنمون ترس از تنهایی نداریم؟ هر قدر هم نسبت به ازدواج و جنس مخالف بدبین باشیم، ولی از تنها بودن هم خوشحال نیستیم. با شما موافقم که اگه دختر یا پسر موقعیت خوبی داشته باشه و کیس مناسبی پیدا کنه ازدواج میکنه. اما بخش زیادی از این مشکل به خاطر سیاست های غلط هست. اتفاقا بهتره انقدر راجع به این موضوعات بنویسن که شاید مسئولان به خودشون بیان و فکری برای این اوضاع بکنن. شاید برای رده ی سنی ما زیاد جواب نده، اما حداقلش اینه که این مسائل در نسل های بعدی کمتر میشه.
    • me A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      8 9
      کیس مناسبی
    • بی نام RO ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      9 3
      اوکی کیس مناسب نه، مورد مناسب... راضی شدید؟
    • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
      17 1
      به مجرد: بله بیان و راجع به این مسائل بنویسن ولی با ادبیات مناسب. به کار بردن کلماتی مثل بی شوهری، پیر دختر ،پیر پسر و از این قسم واقعا زشته.
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    73 92
    اشتباه نکنید دخترها و زنان نیازی به مردها ندارند بلکه دوست دارند برای یک مرد که دوستشان دارد ناز کنند : اگر نه زنها هم می توانند مثل مردها کار کنند مستقل باشند و اگر این چیزی که ما بهش می گیم غیرت دست و پاشون رو نبنده از ما هم موفق تر هستند.مردها هرگز نخواهند فهمید که زنها به آنها نیاز ندارند بلکه فرصتی هستند برای دوست داشتن. از طرف یک مرد.
    • omid IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      برو ظرفا رو بشور؛ آشغال ها رو هم بذار دم در...
    • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      حالا هی دنبال ماله کشی داستان باشید صبح تا شب هم به فالگیر و رمال مراجعه می کنید کاملا مشخصه کی به کی نیاز داره اتفاقا کاملا برعکس هست. الان هم که تنها موندین هی باید توجیه کنید و داستان بسازید خوب یادمه که 20 سال پیش کلی کلاس میذاشتید و خواستگار رد میکردید و بساطی راه انداخته بودین الان هم چاره ای جز این حرفها ندارید.
    • بی نام RO ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      102 5
      اکثر دخترها و پسرهای این مملکت غیر منطقی و بی فکر و از خود راضی هستند. انقدر همدیگه رو بکوبید تا دلتون خنک شه. ولی قول میدم آخرشم دلتون خنک نمیشه
    • بی نام RO ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      77 4
      یه عده دیگه با بی تدبیری باعث بروز مشکلات اجتماعی و وضع کنونی شدن بعد اینا یعنی دخترا و پسرا دارن بمب و موشک و آر پی جی به سمت هم پرتاب میکنن. جهان سومی هستیم دیگه
    • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      72 14
      پاسخ به امید توهم برو یه کم کتاب بخون مرد بودن به دستور دادن و ظرف نشستن و آشغال دم در گذاشتن و گردن کلفتی کردن برای زن نیست مرد اونیه که زنش بهش بگه مرد نه اینکه خودش به واسطه جنسیتش فکر کنه مرد هست عجب پاسخ دندان شکنی دادم خخخخخخخخخ
    • بی نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      30 11
      صبح تا شب هم به فالگیر و رمال مراجعه می کنید؟؟ داداچ مثل اینکه نگرفتی نوشتم از طرف یک مرد ،یعنی خودم مردم نه زن.این قدر حرص می خوری شیرت خشک نشه.
    • تينا A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      29 20
      افرين به شعور و منطق شما , اگه مرد هستى و اين نظر رو گزاشتى . نظر شما شايد براى بعضى اقايون سنگين باشه ولى درسته ، شايد براى همين أمثال من حتى تا ٤٠ سالگى هم تمايلى براى ازدواج ندارن چون هنوز مردى رو پيدا نكردم كه بخوام بهش تكيه كنم ، منظورم هم أصلا ماديات نيست
    • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
      4 4
      دختر علی الظاهر مستقلشما امروز داعیه استقلال و خود مختاری دارید چون اساتید خوبی مثل آقایون داشتید که راه و رسم و دانش زندگی رو بهت آموختن ، میگی نه ، فقط یه نگاهی به نامهایی که در منابع درسی خودت هست بینداز تا یقین حاصل کنی
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    35 13
    اینکه دختر یا پسری تا سنین بالا مجرد میمونه داشتن اعتماد به نفس کاذب در دورانی که می تونن ازدواج کنن، می باشد. یعنی تصور می کنند که اول باید از نظر مالی و غیره کاملا به استقلال برسند و بعد ازدواج کنند. البته این فکر اشتباهی هم نیست ولی بدرد جامعه ما نمیخوره. دلیل دوم اینه که همه دنبال کاملترین فرد هستن ولی بلدن نیستن و یا حاضر نیستن با یکی دیگه کامل بشن. دلیل سوم چشم و هم چشمی های الکی و بی مورده که هم بعضی افراد مجرد دارن و همچنین خانواده ها.
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    11 10
    اینکه دختر یا پسری تا سنین بالا مجرد میمونه داشتن اعتماد به نفس کاذب در دورانی که می تونن ازدواج کنن، می باشد. یعنی تصور می کنند که اول باید از نظر مالی و غیره کاملا به استقلال برسند و بعد ازدواج کنند. البته این فکر اشتباهی هم نیست ولی بدرد جامعه ما نمیخوره. دلیل دوم اینه که همه دنبال کاملترین فرد هستن ولی بلدن نیستن و یا حاضر نیستن با یکی دیگه کامل بشن. دلیل سوم چشم و هم چشمی های الکی و بی مورده که هم بعضی افراد مجرد دارن و همچنین خانواده ها.
  • محمود A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    من دوبار رفتم خواستگاری با چنان توقعاتی روبه رو سدم که به کلی قید ازدواج رو زدم
    • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      93 57
      محمود جان منم مثل تو رفتنم خواستگاری طرف 1000 سکه مهریه می خواست با حق طلاق می خواست تازه دختره 32 سالشم بود
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    56 3
    من ادممو پیدا نمیکنم باید چیکار کنم ؟پسر
    • omid IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      53 9
      پیدا نمیکنی عزیزم. مجرد بمون...
  • دوشیزه مجرد55 ساله RO ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    فرد مناسب پیدا نشده واین دلیل ازدواج نکردن هست.لااقل برای خودم. توقع زیادی هم نداشتم. اما ایمان داشتن مرد ملاک اصلی ام بود و اینکه اهل نماز و مقید به انجام واجبات دینش باشد. متاسفانه براشون سخت بود. به نظرم مردی که اهل نماز نباشد مناسب زندگی نیست وقتی جلو خدا سجده نمیکند قدر زندگی زندگی و یک زن بساز و کم توقع را نمیداند.
    • بی نام RO ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      29 7
      خدا رو شکر
    • omid IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      57 18
      عجب.... پس بگو زندگی مشترک جوامع غربی چرا در حال فروپاشی هستش.
    • ارمان A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      61 52
      شما با همين فرمون جلو برو
    • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      60 34
      خواهر من شما میخواستی ادمها رو تغییر بدی و مرد مورد نظرت رو نمیخواستی پیدا کنی بلکه میخواستی بسازی ضمن اینکه ایمان مرد به من و شما ربطی نداره اون محاسبه اش با خدا است اکنون هم که تنها مانده ای باز لجبازی میکنی و به اشتباهت اقرار نمیکنی. ضمن اینکه به نظر من ازدواج هم میکردی به دو سال نمی کشبید که جدا میشدی چون به نظر من سازگاری لازم رو برای قبول انچه که هست نداری و دنبال انچه که باید باشد بودی
    • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      97 84
      تقبل الله با این تفکر چند سال دیگر با نام دوشیزه مجرد 90 ساله در حال رفتن از دنیا کامنت می گذارید که چه اشتباهی کردم ...انسان بودن مگر به مسلمان بودن است الان خود شما به چندتا فقیر کمک کردی؟دست چند نفر رو گرفتی؟خدا به نماز و روزه شما نیازی نداره اونها رو برای خودتان می خوانید و می گیرید انسانیت در چیزهای دیگر است.آنجلینا جولی مسلمان نیست اما از خیلی از آنهایی که ادعای دینداری دارند بیشتر به مردم دنیا کمک کرده.
    • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      21 0
      منفیها بخاطر اینه که واضحه که ادعاها غلطه. کسی که الان 55 سالشه دوره 1835 سالگی اش می شده فاصله 1358 تا 1375. توی اون دوره ما مشکلات ادعایی کاممنت برای ازدواج رو نداشتیم. اغلب مشکلات از دهه 1380 به بعد جدی و حاد شدند.
  • بی نام BE ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    88 8
    حدود یک سوم ازدواجها به طلاق میرسه چرا در مورد لشکر شکست خورده ها چیزی نمیگی اونها که وقتی ادم مقایسه میکنه وضع روحیشون خیلی بدتره و تعدادشون خیلی بیشتر.
    • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      12 74
      سعی نکن با اشاره به اونها مشکلاتی که برای خوت ساختی رو توجیه کنی مگه چند تا خواستگار ادم داره؟ اگر به یکیشون جواب داده بودی الان ناچار نبودی این بهانه ها رو بیاری
  • غلام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    70 2
    45 ساله هستم و ازدواج نکردم اول فکر میکردم ازدواج خیلی ساده هست و کافیه دختر و پسر همدیگر رو قبول کنند همه چی حله ولی متاسفانه اینقدر خونواده طرفین در ازدواج دخالت میکنن که خیلی مشکلات پیش میاد . برای من دخالت خانوادها باعث ازدواج نکردنم شد .
    • رفیق IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      32 2
      ناراحت نباش غلام.
    • حمید A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      1 2
      غلام خخخخ
  • پریسا رنگاور IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    من به عنوان یک دختر حاضر نیستم یک مرد جلوی آزادیم رو بگیره
    • شوخ A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      43 12
      کدوم آزادی خانوم؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      78 10
      پس دنبال ازادیت باش و دنبال ازدواج نرو چون هم اذیت میشی و هم اینکه زندگی یکی دیگه رو خراب میکنی افرین
    • علی A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      56 13
      خوب میشی به خدا راست میگم. همینجوری بمون.
    • رضا A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      ازادی یعنی چه؟یعنی اسممون بره توشناسنامه یک مردپخمه ؟بعدش هرکاری وهررفتاری دلمون خواست انجام بدیم ؟ هرروز یک ارتباط جدیدروتجربه کنیم؟ هزارقلم ارایش کنیم؟بعدش ادای روشنفکری دربیاریم/هروقت هم شوهرمون صداش دراومدبهش بگیم عفب مونده وامل؟
    • سیاوش IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      28 8
      شوخی نکن ؟
    • بی نام A1 ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      49 9
      آزادی شما به عنوان یک دختر هیچ اهمیتی برای دیگران نداره، نیازی نیست تعهد ناپذیریت رو جار بزنی شما.
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    72 12
    وارونگی اقتصادی دلیل کم شدن ازدواجهاست یعنی دختران مجردی که درآمد خوب دارند و پسران و مردانی که توانایی مالی اداره زندگی و برآورده کردن توقعات بالا را ندارند، برای یک پسر با این رشد تورم و درآمد های کم عاقلانه ترین را هازدواج نکردنده
  • علی A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    45 62
    هروقت توقع دخترها از کسی که میاد خواستگاری پائین اومد میزان ازدواج زیاد میشه. متاسفانه دخترها دنبال یک زندگی آماده کرده میگردن که یک مهریه هنگفتی هم پشتش باشه و نمیخوان واسه زندگیشون زحمت بکشن و میخوان همه چیز رو از همون روز اول داشته باشن.
  • مجرد 29 ساله A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    76 13
    من با 29 سال سن، دانشجوی سال آخر دکتری شریف، خونه تو تهران و شهرستان دارم، یه ماشین معمولی هم دارم. آرزوی ازدواج کردن و تشکیل زندگی مشترک رو دارم ولی فکر کردن به این اتفاقات ناگواری که هر روز بین زن و شوهر ها می افته و اطلاع از وضعیت زن ها و شوهرهایی که هر روز میرن دادگاه و آرزوی زندگی مجردی خودشون رو دارن باعث میشه که نه تنها خودم، بلکه دوستانی که بهشون علاقه دارم رو هم از فکر ازدواج کردن بیرون بیارم. خودم تا حالا اصن به خودم اجازه خواستگاری رفتن هم ندادم. جامعه نیاز به امنیت روانی و امنیت اقتصادی داره که متاسفانه در هر دو مورد به شدت ضعیف هستیم. ارتباطی به دختر و پسر بودن نداره، هر کسی تو گرداب بیوفته، چه غواص باشه چه شنا نابلد، محکوم به غرق شدن هست.
    • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
      29 17
      همچين شريف شريف ميكنه بدبخت به اون كسي كه بهتوجواب مثبت ميده.
    • یه تصمیم غلط یه عمر پشیمانی DE ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
      1 5
      عزیزم ازدواج نکن . چون اولش به خاطر رویاهایی که داشتی و بعد از ازدواج در گرداب برتری طلبی و جاه طلبی یه نفر دیگه فنا شده افسوس خواهی خورد . بعدش اگر بچه دار شدی که به خاطر کودک بیچاره ای که ناچار تحت تربیت انسانی که صرفاً به دنبال اثبات خودش به دیگران است افسوس می خوری . این رو بهت قول می دم که نسل اواخر دهه پنجاه و بعدش دهه شصت بسیار تحت شرایط اجتماعی زمان خود دو قطبی و سیاه و سفید نگر شدن و ازدواج حتی در صورت وقوع شانس بسیار بالایی برای شکست و طلاق دارد . کسی که تو را به خاطر وجود انسانیت بخواهد هرگز یک رابطه دوستانه را تبدیل به ازدواج نخواهد کرد و مطمئناً راضی به توقیف آزادی های انسانی که دوستش دارد نمی شود. اتفاقا دختران یا پسرانی که مجردند عزت نفس بالایی دارند و معمولا مهربانترند.
    • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
      23 1
      بی نام 13:16 ، این بنده خدا کجا شریف شریف کرد؟؟
  • علی A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    18 35
    یه دلیل دیگش اینه که تصمیمات رو خود جوونا نمیگیرن و واسه ازدواج دو نفر کل فامیل و وابسته حق اظهار نظر دارن به غیر خود جوونا. اینطور سطح خواسته های طرفین بالا میره
  • بی نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    97 12
    دخترا از بچگی با تصور سیندرلا بودن بزرگ میشن و منتظر شاهزاده ای با اسب سفید میمونن ولی بعد که سنشون بالا میره متوجه میشن در توهم و تخیل زندگی کردن و بعد هم منکر میشن و تقصیرا رو میندازن گردن پسرا حالا جالبه که ده تا خواستگار رد کرده میاد مینویسه پسر نیست یا مرد مناسب نیست تازه اگر ازدواج بکنن هم چون زندگی تخیلی که برا خودشون تصور کردن رو ندارن ناسازگاری رو در دستور کار خود قرار میدن و زندگی پسره رو که با هزار بدبختی و قرض ساخته رو هم نابود میکنن و بعد هم مهریه اجرا میذارن این داستان و حکایت چامعه ما است.
  • ناشناس A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    119 3
    تقریبا در هیچ تاریخی و در هیچ کشوری این تعداد از افراد سرگردان وخودرا به قضا وقدر سپردن نمانده اند که تقریبا نسل دهه60ماند
  • هانیه A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    83 48
    در امد داشتن دخترها مثل اینکه خیلی برا پسرهاگرون تموم شده و خیلی اقایون از ما کینه بدل دارند.اگه ما مشکل داریم شماها چرا اینقدر ناراحتین.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    هیچ دختر و زنی هیچ وقت تنها نمیمونه و در هر سنی به راحتی میتونه شریک عاطفی و پارتنر داشته باشه چون مردها همیشه در دسترس هستند. بیخود واسه بالا بردن آمار ازدواج میخواهند دخترها را با کلک های مختلف بترسونند.
  • بی نام IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    49 1
    تمام گناهانی که این جوانان مجرد مرتکب می شوند به کردن باعث و بانی این وضعیتی است که جامعه گرفتار آن شده ؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    66 15
    کامنت دخترهارو که میخونم از مجرد بودنم بیشتر خوشحال میشم
  • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    71 46
    خانمهای محنرم در یک کلام: ازدواج رو اینقدر پر از رسم و هزینه کردید و اینقدر رفتید دادگاه و مهریه اجرا گذاشتید که ریسکش بالا رفته و مردها هم براحتی حاضر نیستن ازدواج کنن خیلی ها هم قیدش رو زدن چون معامله 1000 سکه ای یا 500 سکه ای که 30 درصدش به شکست میرسه بسیار ریسک داره ضمن اینکه در دهه 70 هم مشعول جواب منفی دادن بودین و بسیاری از پسرها کلا قیدش رو زدن یه ادم یه توانی داره چه توان تحمل ریسک چه توان تحمل جواب منفی و رد شنیدن و توقعات مختلف رو شنیدن و تعحب کردن خود تعجب کردن هم یه حدی داره فلذا به عنوان یک تحصیل کرده رتبه برتر کنکور خدمتتون عرض میکنم کامنت در اینجا گذاشتن دیگه برای شما شوهر و ازدواج نمیشه تاریخچه بدی درست کردین که وضعیت رو به نظر من روز به روز بذتر میکنه.
    • بی نام A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      11 44
      والا اقایون بیشتر از ما کامنت میگذارند.ما که خوشحال میشیم دیگه حرفی از مازده نشه فایده ایم نداره شما درست میفرمایید رتبه برتر کنکور.
  • بی نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    42 52
    جیک جیک مستونت بود فکر زمستونت نبود؟؟؟؟ فکر نمیکردی اون همه توقع و رد کردن خواستگار به تنهایی منتهی میشه؟ بله؟
  • جهان A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    66 1
    حرف حق رو خودتون گفتید: در جوامعی که شادی و نشاط اجتماعی و فردی بالاست و امید به آینده فرد و خانواده تا حد زیادی وجود دارد، تمایل به ازدواج بیشتر و نرخ باروری هم بالاست و بالعکس در جوامعی که مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و... وجود دارد، این شاخص‌ها هم افت می‌کند. با دقت بخونید حال و روز جامعه ی ما رو میگه. انگار یک گردی از غم همه جا پاشیدن.
  • سجاد RO ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    6 4
    سلام . در خانواده سنتی تجرد دختر بر اساس مشاهداتم از نزدیک واقعا یه کم ترسناکه. در مورد پسرانی که از توقع بالای دختران میگن با وجود پسر بودن اصلا قبول ندارم. الان 26 ساله و مجردم ولی از 20 سالگی دختران غالبا سطح بالاتر از من راضی به ازدواج بودن و فقط به دلیل عدم آمادگی ذهنی ازدواج نکردم. در کل به نظرم اگه پسر یه خوش اخلاق باشه دخترا گیر خاصی نمیدم حداقل برای من تا حالا اینطوری بوده.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    22 45
    ما نمي خواهيم شوهر كنيم، مگه زوره؟خودمون درامد داريم ،خونه داريم،ارامش داريم, چرا بيايم چك هاي شماها رو پاس كنيم،طعنه هاي مادر شوهر،خواهر شوهر رو تحمل كنيم،اخر هم كه وضعتون خوب شد ،سر پيري ،برين زن جوون بگيرين؟؟؟؟؟؟چي فكر مردين راجع به ما دخترها؟البته توهين به تمام اقايون نميكنم
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    13 46
    اگر حسرتي إز ازدواج نكردن باقي بمونه ،اون نداشتن بچه هست
    • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
      28 9
      خیلی به فکر بچه هاتون هستید و برای تربیتشون وقت و انرژی میذارید که حسرت بچه نداشتن دارید؟
  • ناشناس IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    58 5
    کی گفته حسرت تنهایی فقط برای مجرد هاست پس این همه سالمند تنها تو خونه ها و مراکز سالمندی چیه ؟ پس کسی را از تنهایی نترسونید.
  • بی نام A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    8 4
    از مجرد ماندن دخترها همه جامعه اسیب میبینند. کاش بفهمیم در یک جامعه معضلات اون جامعه به همه قسمت ها اسیب میزنه و باید تمام افراد جامعه احساس مسئولیت کنند و خواهان پیگیری خواسته به حق جوانان به ایجاد شرایط مناسب برای ازدواج باشند. بدجور با این وضع اقتصادی مردم رو گرفتار کردن.
  • پسر A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    28 11
    دخترا بیان خواستگاری
  • محمد IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    25 8
    من کسی هستم که سه سال دنبال پیدا کردن همسری بودم که بتونم باهاش به آرامش برسم. از روشهای سنتی همسریابی هم استفاده کردم.البته خدا رو شکر متاهل شدم و راضی هستم. قسم میخورم بیشتر از 90 درصد دخترها دنبال چیزهایی هستن که باباشون بعد از 50 یا 60 سال هنوز نتونستن براشون برآورده کنن. بیشترشون پرتوقع هستن واز همون اول همه چی از شوهر میخوان. مسلما وضعیت میشه همینی که میبینیم. البته باید منصف باشیم چراکه هستن پسرایی که نمیخوان زیر بار مسولیت برن و یا تنبل هستن. اما من قسم مطمینمم بیشتر مشکلات مربوط به دختر و خانواده های دختراست. امان از پدر و مادرای دخترا و امان از خود دختران متوقع و متوهم
  • پروانه RO ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
    26 22
    مجرد باش پادشاهی کن هر دختری که مجرده واقعا خوش به حالش مردها موجوداتی غالبا خودرای وخودخواهی هستند از زندگی مجردیتون لذت ببرین فکر کنید ازدواج کردید وشوهر وبچه هاتون رو یکجا از دست دادید انسانی که خدا داره که تنها نیست
    • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
      9 8
      اشتباه اول رو اون اشباح الرجالی کردند که با ارائه علوم و فنونی که صرفا همچون اهرمی مطمئن در دست مردان برای حفظ جایگاه خود و حراست از سلسله مراتب اجتماعی بود به زنان ، باعث تغییر در ذائقه آنها و علاقه آنها به ترسیم اهداف و آرمانهایی مشابه با مردان شدند و تعداد زنانی با تفکر مشابه پروانه 21:11 را در جامعه افزایش دادند. خبر آنلاین عزیز;از تو تقاضامندم جهت رساندن صدای هر دو طرف این مباحثه بگوش یکدیگر و اینکه هیچیک از طرفین یک طرفه به قاضی نروند و راضی بازنگردند ، پاسخ بنده به ایشان را منتشر کن.
  • فایزه A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    19 15
    اینهمه نوشتید اما در نظر نگرفتید اولا دخترها در آمدن یا نیامدن خواستگار برای خودشون مختار نیستن ثانیا شما آقایون به خانمها امر می کنید که اصلا معیار نداشته باشن و به خاطر دختر بودن فقط کوتاه بیان و به اولین خواستگار بله بگن. شما آقایون وقتی برای خواستگاری میرید آیا برای خودتون معیار شخصی ندارید؟ شما و امثال شما با این تفکر که دختر لاجرم باید عروسی کنه چه بدبخت چه خوشبخت، کارخانه تولید زن مطلقه و بچه طلاق در جامعه راه انداختید که حل مسائل و مشکلات اونها به مراتب سخت تر و هزینه دارتر از تامین بهزیستی برای یک پیر دختر مجرد هست