وزیر کشور در بندرعباس:فصل مدیریت دولتی گذشته است

وزیر کشور با بیان اینکه امروز در دنیا فصل مدیریت دولتی گذشته است، گفت:‌ امروز در دنیا دولت‌ها امور کشورها را به سازمان‌های مردم نهاد و ان جی اوها واگذار می‌کنند و امروز دموکراسی فقط در صندوق رای نیست و دموکراسی در مشارکت واقعی مردم در امور اساسی خود خلاصه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از هرمزگان،‌ عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست مشترک با شهرداران، روسای شوراهای اسلامی شهر و روستا و دهیاران استان هرمزگان، ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران راه‌اندازی این نشست، اظهار داشت: صحبت‌های مطرح شده در این نشست منطقی، دلسوزانه و کارشناسانه بوده و این یکی از توفیقاتی است که امروز کشور به یمن مدیران و کارشناسان به ویژه در مناطق روستایی از آن برخوردار است.

وی با بیان اینکه مدیران غیردولتی و برخواسته از بطن مردم، مدیرانی موفق و کارآمد هستند، افزود: این امر یک ظرفیت بزرگ در اختیار کشور است که مثال آن وجود 34 هزار دهیار موفق در روستاهاست که از حداقل سواد قابل قبول و تجربه بسیار بالایی برخوردار هستند به نحوی که فوق دیپلم و لیسانس کف تحصیلات دهیاران است.

وزیر کشور ادامه داد: این ظرفیت عظیم ریشه در منشایی به نام انتخابات دارد، به نحوی که انتخابات سبب شده است اجازه مدیریت امور به مردم در سطوح خرد و کلان را به امور خود بدهد.

رحمان فضلی با بیان اینکه کشور با ساختارها و سازوکارهای پیچیده‌ای از قبل انقلاب تاکنون مواجه است، اضافه کرد: مجموعه کمک هایی که در این سه سال به شهرها و روستاها شده قابل قیاس با دوره‌های گذشته نیست.

وی افزود: ما در دولت معتقدیم که کارها و امور باید به مردم واگذار بشود، و این امر نیازمند اصلاح و فراهم‌ آوری قوانین است که خود خواهان نظامات مختلف و پیچیده است.

رحمان فضلی با بیان اینکه برخی از نظام‌ها در کشور از جمله نظام سیاسی بعد از انقلاب به طور کامل دگرگون شده است، افزود: در سایر نظامات تغییراتی ایجاد شده اما کماکان پاسخگوی نیازهای کشور نیست کما اینکه نظام اداری در حال حاضر دارای پیچیده‌گی هایی است که بر تمرکز در مرکز تاکید دارد.

وی گفت: در نظام پولی و بانکی و مالیاتی نیز علی ‌رغم تمامی تغییراتی که صورت گرفته بازهم شاهد وجود مشکلاتی هستیم.

وزیر کشور با بیان اینکه دولت در نظام اجرایی تاکید به واگذاری اختیارات به بخش مردمی به ویژه در حوزه اقتصادی دارد، افزود: استان مرزی هرمزگان، از پس مدیریت و تامین منابع خود برمی‌آید.

رحمانی فضلی با بیان اینکه کارها و رایزنی‌های زیادی در باب واگذاری امور به مردم شده است، افزود: ‌ماحصل این رایزنی‌ها و دیدگاه‌های دولت، نوید آینده روشن‌تر از مدیریت منطقه‌ای و محلی را می‌دهد.

وی گفت:‌ یکی از اولویت‌های دولت، توجه به مناطق مرزی است کما اینکه سفرهای ریاست جمهوری نیز با رعایت مرزی بودن و محروم بودن استان ها برگزار شد.

وزیر کشور افزود: توجه به روستاها به طور ویژه در دستور کار دولت قرار دارد، چون در روستاها نیز مردم زندگی می‌کنند و عدالت حکم می کند که به این مراکز جمعیتی توجه ویژه‌ای شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در حال حاضر 11 میلیون حاشیه نشین در کشور داریم، افزود: این پدیده که در قبل از انقلاب هم وجود داشته مولود طرح‌هایی همانند اصلاحات ارضی است که با هدف تمرکزگرایی به سمت مرکز کشور و خلع ید قدرت های منطقه ‌ای و محلی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در جریان این‌چنین دیدگاه‌هایی، روستاها بیشتر لطمه را خوردند، گفت:‌ کسی مخالف مهاجرت روستاییان نیست، اما از طرفی باید ظرفیت‌هایی روستایی و رفاهی را در این مناطق بالا ببریم تا روستاییان بتوانند در محل اصلی زندگی خود نیز به رفاه برسند.

رحمان‌فضلی با بیان اینکه توجه به روستاییان از اولویت های دولت بوده و در همین راستا نیز شش هزار میلیارد تومان به توسعه روستاها در بودجه 96 اختصاص داده شده است، افزود: هشت میلیارد تومان به توسعه و ساماندهی کشاورزی در روستاها اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته کمک‌های قابل توجهی به دستور مقام معظم رهبری برای آبرسانی به روستاها شده است، افزود: ‌با این حال معتقدیم که توسعه پایدار براساس ظرفیت‌های انسانی و طبیعی روستایی و شهری صورت می‌گیرد.

وزیر کشور با بیان اینکه عدم درآمد و عدم امکان تداوم حیات و زیست سبب مهاجرت روستاییان می‌شود، اضافه کرد: اساس اقتصاد مقاومتی بر اساس تولید محلی و استفاده از ظرفیت ها و منابع و امکانات است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ما راه طولانی در توسعه داریم، افزود: در این راه نمی‌توانیم با تکیه به دولت به تنهایی این کشور را به توسعه مدنظر دهیم.

وی با بیان اینکه مبحث تغییرات اجتماعی اصلی مهم در تعیین سرنوشت کشور است و اکنون کشور به شدت با آن مواجه است، افزود:‌ مدیران شهری و روستایی می‌توانند در مردم خلاقیت و انگیزه ایجاد کنند.

رحمانی‌فضلی افزود: زمانی که تمرکز و وجود درآمدها را به شهرها معطوف کرده‌ایم پس نتیجه‌ای جز شکل‌گیری جنگل‌های آهن و بتون و دود را نمی‌توان متصور بود که امروز گربیان کشور را در قالب شهرها گرفته‌ اند.

وزیر کشور با بیان اینکه مبحث مدیریت یکپارچه شهرها سال‌ها مدنظر بود، تصریح کرد: نهایتا در آینده‌ای نزدیک طرح مربوطه را به دولت ارائه و امیدوار به تصویب آن هستیم.

رحمانی‌فضلی یادآور شد: اداره روستاها خواهان منظومه‌ای است که ما در وزارت کشور در حال شکل‌دهی و ایجاد زیرساخت‌ها و بندهای لازم برای تحقق این امر هستیم.

وی افزود: سال 93 توانستیم اعتبارات خوبی را به روستاها تخصیص بدهیم اما در سال 94 به دلیل افت قیمت نفت نتوانستیم کمکی بکنیم و این در حالیست که برای سال 95 ریاست جمهور وعده داده‌اند که کمک‌هایی برای این امر صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مدیران روستایی و شهری باید محل‌های تحت مدیریت خود را توسط مردم همان مرکز جمعیتی مدیریت کنند، افزود: در حوزه سیاسی، اجتماعی، تولیدی و آموزشی می‌توان با تسلط به وجودیت و ظرفیت‌های روستا و یا شهرهای کوچک به ساز و کارهای لازم رسید و از این طریق روستا را خودکفا کرد و به توسعه رساند.

رحمانی‌ فضلی با بیان اینکه جوامع روستایی به واسطه انفجارهای دیتا و اطلاعات به سرعت در حال تغییر هستند، یادآور شد: نمی توان بدون مشورت، کمک دانشگاه‌ ها و علما این مراکز جمعیتی را مدیریت و به توسعه رساند.

وی با بیان اینکه امروز در دنیا فصل مدیریت دولتی گذشته است، اضافه کرد:‌ امروز در دنیا دولت‌ها امور کشورها را به سازمان‌های مردم نهاد و ان جی اوها واگذار می‌کنند و امروز دموکراسی فقط در صندوق رای نیست و دموکراسی در مشارکت واقعی مردم در امور اساسی خود خلاصه می‌شود.

رحمانی فضلی گفت: دوره این تفکر گذشته است که به اسم دموکراسی مردم را هر چهار سال یک بار  صدا کنیم و بعد از اینکه رای آنها را گرفتیم به آنها بگوییم خداحافظ شما، بلکه باید جامعه را بسیج و تجهیز کنیم تا بتواند خود را اداره کند.

وی گفت: امروز مبحث کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور مورد تاکید مقام معظم رهبری است و یکی از معضلاتی است که تنها و تنها به دست مردم و آموزش می‌تواند به کمترین حد خود برسد.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: دولت در راستای بردن امور مدیریتی مردم به سمت خود آنها آمادگی کامل را دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 615298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =