خطیب موقت جمعه تهران گفت: چیزی که باعث شد هاشمی توانست زندان‌ها را تحمل کند و یاری نسبت به انقلاب داشته باشد باور محکم و صبر قوی بود. این دو اصل در میدان سیاست تجلی می‌کند و باعث شد مشکلات برای او آسان شود.

به گزارش خبرآنلاین آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: حادثه سنگین و غمبار درگذشت رکن انقلاب اسلامی و رحلت آیت‌الله هاشمی را به محضر امام عصر و رهبر انقلاب و مراجع و حوزه‌های علمیه و ملت قدر‌شناس و وقت‌شناس ایران و بیت ایشان همسر مکرمه و فرزند و برادران و بازماندگان آیت الله هاشمی تسلیت عرض می‌کنیم.

او افزود: در مورد شخصیت آیت‌الله هاشمی در این روز‌ها صحبت‌های زیادی شده است؛ از پیام‌های تسلیت مختلف و به ویژه پیام سراسر عاطفه و مهر رهبر انقلاب تشکر می‌کنم.

اهم اظهارات خطیب جمعه تهران را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*در مورد تفکر فرهنگی آیت الله هاشمی باید مطالبی را بگویم؛ در سال ۱۳۳۶ ایشان در مدرسه آیت‌الله حجت بودند. آیت‌الله هاشمی یک روز به من گفت باید فکر جوانان باشیم و این نسل روشن شود و آن با یک حرکت فرهنگی ممکن است. بعد گفت با شهید باهنر قرار گذاشتیم مجله‌ای به نام مکتب تشیع منتشر کنیم.

* آیت‌الله هاشمی توجه مخصوصی به قرآن و محتوای آن داشت. برای همین وقتی به زندان افتاد در سال ۱۳۵۳ گفت وقتی زندان رفتم دیدم اوضاع نشان می‌دهد زندان من طولانی است برای همین به فکر تفسیر قرآن افتادم و دلخوشی داشتم. گفتم در‌‌ همان حال شکنجه به من قرآن یا کاغذ و قلم بدهید، در ذهن خودم عناوین را منظم کردم تا اینکه دوران محاکمه تمام شد و من را به زندان اوین بردند. در آنجا دوستان از جمله آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله انواری بودند. آنجا قرآن گرفتم و شروع به نوشتن کردم. البته خطر داشت اما هر وقت همسرم به ملاقات من می‌آمد به او می‌دادم و او زیر چادر با خود می‌برد.

*هاشمی چنین تفکر فرهنگی و علمی برای روشن کردن جامعه داشت. امام علی خطاب به فرزندش امام حسن می‌نویسد «غم‌ها و غصه‌ها را از خود دور کن با استفاده از صبری محکم و بدون خلل و یقین و باور به خدا و اسلام داشته باش» چیزی که باعث شد هاشمی توانست زندان‌ها را تحمل کند و یاری نسبت به انقلاب داشته باشد باور محکم و صبر قوی بود. این دو اصل در میدان سیاست تجلی می‌کند و باعث شد مشکلات برای او آسان شود. ما هم باید پند بگیریم و بر همین اساس زندگی کنیم.

*آیت‌الله هاشمی اسلام و انقلاب و کشور و استکبار و استعمار را باور داشت و می‌دانست عزت در سایه اسلام و کمک به امام راحل است این حقیقت بود که در تمام صحنه‌ها جلوه کرد.

*تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی نشان دهنده یک وحدت ملی بود و باید دید این جمعیتی که برای تشییع پیکر ایشان آمده بودند آیا صرفا برای یک پیرمرد ۸۲ ساله بود و یا مطلب دیگری در پشت پرده بود که بی شک بحث دیگری مطرح بود.

*مردم آمده بودند که حامی انقلاب و رکن نظام انقلاب اسلامی را تشییع کنند، بنابراین مردم به انقلاب احترام گذاشتند که از همین جا به آنها درود می فرستم و از خداوند برای آنها طلب اجر دارم.

*این روح و روان است که آدمی را برای تشییع پیکر چنین فردی می کشاند و این واقعیت آن صحنه‌ای بود که دیدیم، لذا باید وحدت را حفظ کرده و به خناسان نگاه نکنیم. هستند کسانی که دشمن انقلابند و می خواهند کشور را تکه تکه کنند و ما در مقابل به وحدت نیاز داریم که این موجب یأس دشمنان می شود؛ چراکه آنها می بینند ملت ایران بر محور یک نفر که آن ولایت فقیه است، به اتحاد و انسجام می رسند.

*دنیای استکبار در رؤیای خودش به فکر تاسیس خاورمیانه ای جدید بود، اما نیروهای قدرتمند مردمی و ارتش عراق تمام آن رؤیاها را نقش برآب کردند و ما امیدواریم که موصل هم به زودی آزاد شود و این جانیان آدم‌کش داعش و طرفداران آنها که متاسفانه برخی از حاکمان کشورهای اسلامی هم هستند، به زودی نابود و ذلیل شوند.

*رهبری در پیام تسلیتشان در خصوص آقای هاشمی رفسنجانی فرمودند که ایشان هوش وافری داشتند،  همین ویژگی برخورداری از هوش وافر بود که آقای هاشمی را در تمام این دوران از رهبری جدا نکرد و همواره می گفت که عشق من به رهبری است و تا آخر هم دیدیم که رهبر گرانقدر ما ایشان را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند.

*امام راحل در آن زمان به آقای خامنه ای که رئیس جمهور بودند، گفتند با پیشنهاد شما مبنی بر اینکه آقای هاشمی را به عنوان فرمانده کل قوا منصوب کنیم، موافقم و لذا می بینیم چنین انسانی که از همان ابتدا با امام(ره) و رهبری بوده و تا آخر هم در کنار آنها بوده است را از دست داده ایم.

*نظام جمهوری اسلامی محوری لازم دارد که آن را امام عصر(عج) تعیین کرده اند که در حوادث و مشکلاتی همچون رخ دادهای امروز کشور که از طرف دنیای استکبار به ما تحمیل شده است، ولی فقیه که فردی عادل، مجتهد، پارسا، جهان بین و دشمن شناس است و مصالح کشور را می داند و خود را فدای مصالح می کند، این فرد باید محور باشد تا کشور ارتقاء پیدا کرده و در مسیر خود تا زمان تحویل پرچم انقلاب به صاحب اصلی آن امام عصر(عج) حرکت کند.

*در دین اسلام همه در مکارها به خدا توکل می کنند و عزت و آبروی خود را از خدا طلب می کنند و همواره مسلمانان خواستار محبت و دوستی با همنوع خود بوده و هستند.

*صفا و صمیمت و وفای به عهد و صلح طلبی ویژگی بارز مسلمانان و پیروان حضرت محمد (ص ) و پیام اسلام است که همواره با توکل به خدا در راه اهداف و آرمان های خود گام برمی دارند.

*مسلمانان با توکل به خدا دنیا را متعلق به همه و عزت را برای همه می دانند، اسلام هویتی دارد که این هویت، دشمنان اسلام را تهدید می‌کند و آنها در مقام مقابله برمی‌آیند.

 

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =