ایسنا نوشت: معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: اصل برنامه ششم توسعه، حفاظت 100 درصدی از محیط زیست است.

سیدمحمد مجابی در آئین افتتاحیه ششمین نشست ملی تشکل‌های محیط زیست در استان همدان، گفت: امروز که برای اثرگذاری در موضوع محیط زیست دور هم جمع شده‌ایم، محیط زیست با بحران جدی مواجه است.

وی با اشاره به حجم 360 میلیارد مترمکعبی نزولات آسمانی که بخش اعظم آن تبخیر می‌شود، افزود: در حال حاضر همه شهرهای ما با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند.

مجابی، حکمرانی خوب را مستلزم رعایت شاخص‌هایی دانست و تأکید کرد: از مهم‌ترین شاخص‌هایی که می‌توان برای ارزیابی حکمرانی و مدیریت خوب بیان کرد، توجه به مشارکت‌های عمومی و اجتماعی است که به حاکمیت، شفافیت در اطلاع‌رسانی، مسئولیت‌پذیری، اجماع‌سازی، توجه به نقش نهادهای مردمی، پرهیز از تمرکززدایی، کارایی و اثربخشی دستگاه‌ها بستگی دارد.

معاون توسعه سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را وظیفه عمومی عنوان کرده است، گفت: حدود 900 تشکل فعال در بخش محیط زیست در کشور وجود دارد که از این تعداد، 400 سازمان مردم نهاد مربوط به استان همدان است.

مجابی، سیاست‌های دولت در مورد محیط زیست و مشارکت‌های آحاد جامعه را تبیین شده عنوان کرد و افزود: سیاست‌های کلی شامل 15 ماده است و هم بر سیاست‌های تشویقی و هم بر سیاست‌های تنبیهی اشاره دارد.

وی، توسعه پایدار و اقتصاد سبز را از جمله موضوعات اشاره شده در سیاست دولت اعلام و بیان کرد: دولت در یک‌سال گذشته به مواردی چون جرم‌انگاری در محیط زیست، اقتصاد سبز و اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و تهیه لایحه نحوه جلوگیری از آلودگی هوا برای ارائه در صحن مجلس پرداخته است.

وی همچنین از تصویب 144 قانون متعدد در حوزه محیط زیست در آستانه آغاز برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: اصل برنامه ششم، حفاظت 100 درصدی از محیط زیست است و با پرداختن به موضوعاتی چون، آب، آموزش و کشاورزی به ارزیابی محیط زیست می‌پردازد.

معاون توسعه سازمان حفاظت محیط زیست، طول اثرگذاری برنامه‌ها را 10 سال اعلام کرد و افزود: در موارد مشخصی از سیاست‌گذاری‌ها به مشارکت اجتماعی اشاره شده است.

مجابی با اشاره به تصویب لایحه حمایت از محیط بانان، حمایت تشکل‌ها از محیط بانان را تقدیر کرد و یادآور شد: لایحه دیگری نیز مبنی بر جلوگیری از حیوان‌آزاری به کمیسیون اجتماعی دولت ارائه شده و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =