۰ نفر
۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۳
نرخ ارز اقتصاد را تهدید می‌کند

محمدرضا عارف گفت:« امروزه تمام توجه به اقتصاد مقاومتی است. برای تحقق رشد ۸ درصدی چاره ای به جز کاهش نرخ بیکاری نداریم.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست مشترک نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران روز گذشته در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. 

در این نشست بخش خصوصی نگرانی های خود را در خصوص اقتصاد کشور  مطرح کرد. 

یکی از نگرانی بزرگ اقتصاد کشور از نگاه بخش خصوصی، نرخ بیکاری است. پیش بینی می شود که در سال های آتی با افزایش تعداد تحصیل کرده ها در کشور، نرخ بیکاری از نرخ کنونی نیز بیشتر شود.

در همین خصوص مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران گفت:«رشد سرمایه گذاری از سال ۹۰ منفی شده است. بزرگترین بحران کشور، اشتغال و بیکاری جوانان است. رشد بالای ۶ درصدی که هدف گذاری شده نیاز به ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد. این در حالی است که وضعیت بانک ها چندان مناسب نیست.»

وی با اشاره به اینکه یکی از بحث های مهم، قیمت واقعی نرخ ارز است، افزود:« از ۳۷ سال گذشته مشکل واقعی شدن نرخ ارز وجود داشته است.ثابت نگه داشتن قیمت ارز، ضربه بزرگی به صنعت و تجارت وارد کرده ،از همین رو  اولین خواسته ای که از مجلس داریم این است که نرخ ارز را واقعی کند.»

خوانساری با تاکید بر این که ثابت نگه داشتن حامل های انرژی برای کشور مضر است، گفت:« ما بیشترین مصرف کننده انرژی در جهان هستیم. اگر قرار است از داخل تامین مالی کنیم، بحث ارز و حامل های انرژی باید حل شود. باید به دنبال تقویت بخش خصوصی باشیم. هم اکنون مالیات بخش خصوصی ۷ برابر بخش دولتی است.»

سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری 

محمدرضا عارف، نماینده مجلس مردم تهران در پاسخ به نگرانی های بخش خصوصی گفت:« همه ما در یک کشتی هستیم. از برنامه دوم توسعه کشور، بحث خصوصی سازی و مشکلات این بخش مطرح شده است اما با توجه به اقداماتی که برای بخش خصوصی انجام شده باید مشاهده کرد که آیا بخش خصوصی نیز در عملکرد خود موفق بوده یا در شرایطی فقط به دنبال منافع کوتاه مدت خود بوده است؟ به طور مثال در دولت اصلاحات در بخش نساجی اقداماتی انجام شد ولی هم اکنون با گذشت ۱۳ الی ۱۴ سال باید ارزیابی کرد که چه اتفاقاتی افتاده و موانعی بر راه آن ها بوده است.»

وی افزود:« امروزه تمام توجه به اقتصاد مقاومتی است. برای تحقق رشد ۸ درصدی چاره ای به جز کاهش نرخ بیکاری نداریم. همه بخش های کشور باید همکاری کنند، بخش نگری باید دربرنامه ریزی کشور کنار گذاشته شود. برای تحقق رشد ۸ درصدی باید ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرد. باید در این خصوص ساز و کار پیدا کنیم.»

مسعود پزشکیان،نایب رییس مجلس و نماینده مردم تبریز نیز در این نشست حضور داشت. وی با اشاره به اینکه توسعه کشور غیرعادلانه برقرار شده گفت:« من معتقد هستم باید مشکلات را اولویت بندی کنیم و مسائل را جداگانه پیگیری کنیم. باید برای پیشرفت کشور در شفافیت داده ها مفصل کار کنیم. تنها با شفافیت داده ها می توان منابع را به سمت تولید سوف دهیم.»

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 627131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
    1 0
    اگر دنبال کم کردن بیکاری هستید، مسکن باید رونق پیدا کنه