پشت پرده انتخاب فیلم‌های جشنواره فجر از سال ۶۹ تا امروز

محمدعلی حسین‌نژاد با حضور در برنامه «۳۵» از حضورش در شورای انتخاب جشنواره و وضعیت امروز سینمای ایران گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آخرین ساعات شامگاه چهارشنبه ششم بهمن، برنامه اینترنتی و گفت‌‌و‌گو محور «35» با اجرای فریدون جیرانی و حضور محمدعلی حسین‌نژاد، عضو شورای انتخاب جشنواره فیلم فجر، در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

در ابتدای برنامه، حسین‌نژاد درمورد تعداد حضورش در هیئت انتخاب جشنواره توضیح داد: «حداقل هشت دوره در هیئت انتخاب جشنوار فیلم فجر بوده‌ام، از سال 63 تا پایان دوره آقای بهشتی در کمیته انتخاب بودم و سپس برای تحصیل به خارج رفتم. ترکیب این دوره هیئت انتخاب هم خوب بود و همه افراد علاقه و دغدغه سینما داشتند.»

او سپس درباره حاشیه‌های پرتنش جشنواره سال 69 و فیلم مخملباف گفت: «سال 69 من در ستاد برگزاری جشنواره فجر بودم و این مشکلاتی که پیش آمد پس از جشنواره و نمایش فیلم شروع شد. البته اختلاف نظرها و انتقادات به برگزاری جشنواره از قبل از آن شروع شده بود و این دو فیلم بهانه خیلی محکمی دست منتقدان داد. این مخالفت‌ها ریشه در جریان‌های سیاسی آن زمان داشت و جنس سینمایی نداشت.»

حسین‌نژاد درخصوص وضعیت فعلی سینمای ایران گفت: «من وضعیت کیفی سینمای ایران را ایستا می‌بینم و تنها تعداد فیلم‌ها بیشتر می‌شود ولی پیشرفتی در آن‌ها مشاهده نمی‌کنیم. سیاسی‌بازی یا سیاست کاری‌هایی که در جامعه ما وجود دارد فضا را دچار فساد می‌کند و سینمایی که ابزار دست اهل سیاست باشد مبتذل می‌شود.»

او درمورد کیفیت فیلم‌های این دوره جشنواره توضیح داد: «فیلم آقای عیاری خیلی خوب بود و نشان از نگاه دقیق و کارشناسی این کارگردان به مسئله روز جامعه داشت و این روحیه در فیلم‌های کارگردان‌های جوان هم دیده می‌شد.»

حسین نژاد درهمین راستا ادامه داد: «تنوع مضامین بسیار زیاد است، از جمله مضامین سیاسی، فسادهای اقتصادی، مشکلات اجتماعی و دفاع مقدس که سعی کردیم تا با توجه به کیفیت تنوع خوبی هم داشته باشد.»

این نویسنده نظر خود را درمورد سینمای سال آینده ایران اینطور بیان کرد: «به نظر من این فیلم‌ها می‌تواند یک بار دیگر به مسئولین یادآوری کنند که ما سینمای خوبی داریم که قدرش دانسته نمی‌شود. اهالی سینما ابتدا باید بدانند که چه می‌خواهند و سپس از مسئولین مطالبه‌گری کنند.»

حسین نژاد درپایان درخصوص مسئله‌ای که برای دو فیلم «کارت پرواز» و «کارواجال» ایجاد شد توضیح داد: «به نظر من «کارت پرواز» و «کارواجال» خیلی فیلم‌های خوبی هستند، ولی در لیست 28 فیلم ابتدایی ما نبودند. پس از آنکه قرار شد برای پرکردن جدول نمایش جشنواره فیلم‌ها به 33 عدد افزایش پیدا کند، از ما درخواست کردند که اجازه بدهیم از فیلم‌های ردیف‌های بعد برای حضور در بخش مسابقه انتخاب شود. ما تعدادی از این فیلم‌ها را به همین منظور در رزرو قرار داده بودیم. همچنین تلفنی با همه اعضا هیئت انتخاب تماس گرفتند و گفتند دو فیلمی که پروانه ساخت از شورای سینمایی وزارت ارشاد را نداشتند توانسته‌اند این مجوز را بگیرند و ما آن دو فیلم را اضافه کردیم و از آن فیلم‌های رزرو هم سه فیلم را انتخاب کردیم برای حضور در بخش مسابقه. در آن فهرست سه فیلمی ذخیره، اسمی از «کارت پرواز» و «کارواجال» نبود. بعد از ماجراهای اخیر برای خود ما هم سوال شد که چرا اسم این دو فیلم در لیست نبوده است که مسئولین جشنواره به ما گفتند کارگردان‌ها از حضور در بخش چشم انداز انصراف دادند و برای همین از فیلم‌هایی که در بخش چشم انداز بودند جایگزین این دو فیلم شدند.»

او دراین باره اضافه کرد: «چون این دو فیلم آثار خوبی هستند تصمیم گرفتیم که اگر فیلم‌هایی که برای بخش مسابقه انتخاب شده‌اند به جشنواره نرسید، این دو فیلم جایگزین آن‌ها شوند، البته با شرط اینکه در بخش چشم انداز هم حضور داشته باشند که یکی از کارگردان‌ها مخالفت کرد و فقط متقاضی حضور در بخش مسابقه بود. البته نقدی که به فیلم «کارواجال» وارد است، ایرانی نبودن موضوع و بازیگران است که پس از رای گیری تصمیم گرفته شد این فیلم در بخش چشم انداز باشد.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 629075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =