بیش از ۱۹ میلیون سفر درون‌‌شهری روزانه در تهران انجام می‌شود و این در حالی است که بخش قابل توجهی از این تعداد توسط مسافرکش‌های شخصی صورت می‌پذیرد.

به گزارش خبرآنلاین، مسافرکش‌های شخصی همیشه یکی از جمله مشکلات حمل و نقل شهری و جاده ای است.اگرچه با وجود تدابیر اندیشیده شده مسئولان،حل مشکلات این بخش از اقتصاد سابقه‌ای قدیمی دارد،ولی به صورت دوره‌ای همیشه تیتر نشریات و خبرگزاری‌ها بوده است.از جمله نقدهایی که به این بخش وارد می‌شود، عدم امنیت این مسافرکش ها، دریافت کرایه‌های سلیقه‌ای و ایجاد ترافیک‌ در معبرها و تقاطع‌های شهری است.

در این میان یکی از راه‌کارهایی که برای حل این مشکل مطرح شده، اعلام ممنوعیت مسافرکشی خودروهای با پلاک شهرستان بوده که البته خود این راه‌کار جای بررسی داشته و باید دید پس از گذشت ۳ ماه چه میزان توانسته ترافیک معابر تهران را کاهش دهد. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، سردار تیمور حسینی می گوید:« ۴ میلیون از کل سفرهای درون‌شهری تهران توسط این مسافرکش‌ها انجام می‌شود" که این عدد نشان از تعداد بالای جابجایی این مسافرکش‌ها و اهمیت رسیدگی به مسافرکش‌های شخصی را می‌رساند.»

ناصر امانی معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران نیز می گوید:«یکی از موضوعاتی که در دستور کار شورای ترافیک تهران قرار دارد ساماندهی و تعیین تکلیف مسافربرهای شخصی در سطح شهر است. امیدواریم در این شورا تصمیمی جامع گرفته شود به این معنی که هم رفع ترافیک شهر و نظم شهری مورد نظر قرار گیرد و هم دغدغه معیشت این افراد.»

به نظر می‌رسد برای حل این مشکل ضمن در نظر گرفتن مشکلات ترافیکی که این مسافرکش‌ها به وجود می آورند ،باید بُعد تامین معیشت آن‌ها را نیز در نظر گرفت .در همین راستا کارشناسان توصیه می کنند که باید نسخه‌ای برای این مشکل پیچید که تمام جوانب را در بر داشته باشد.یکی از راهکارهایی که اخیرا در فضای شهر تهران سر و صدای زیادی نیز به پا کرده است اپلیکیشن‌های درخواست خودرو اینترنتی هستند. موافقان این ایده، می گویند،به نظر می‌رسد که راهکاری که این کسب‌وکارها ارائه می‌دهند توانسته ضمن راضی نگه داشتن سمت راننده و مسافر معضل مسافرکش‌های سرگردان را نیز حل کند،در مقابل گروهی هم مخالفند.

شهرام شاهکار، مدیرعامل یکی از همین کسب‌وکارهای درخواست خودرو اینترنتی می گوید:«ما در اسنپ راهکاری را ارائه داده‌ایم که ضمن حل مشکل آلودگی هوا، راه حلی برای مسافرکشان سرگردان است. راننده در این روش دیگر نیازی ندارد که برای سوار کردن مسافر مسافت‌های زیادی را خالی طی کند و دیگر نیازی هم به بند آوردن چهارراه‌ها و معابر برای سوار کردن مسافر نیست. راننده فقط کافیست خودرو خود را در جای مناسب پارک کرده، خودرو را خاموش کرده و اپلیکشن خود را روشن کند تا نزدیک ترین درخواست سفر ازسوی مسافر برای آن‌ها ارسال شود. اکنون بیش از ۳۰ هزار نفر کاربر راننده با استفاده از همین روش در حال جابجایی مسافر هستند.»

شاهکار در واکنش به اعلام پلیس راهور درباره ممنوعیت کار مسافرکش‌های شهرستانی می گوید:« از همان زمان اعلام این خبر ما تمام تلاش خود را برای پیروی از دستور پلیس راهور انجام داده‌ایم و اکنون تمام خودروهای موجود در ناوگان اسنپ پلاک تهرانی هستند.با در نظر گرفتن راهکارها و اقداماتی که تا کنون انجام شده است به نظر می‌رسد کلید حل مشکل مسافرکش‌های سرگردان و نبود نظارت بر آن‌ها در همکاری بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر است و امید آن می‌رود که با انجام این همکاری‌ها و استفاده از تکنولوژی‌‌هایی که ذکر شد شاهد حل شدن این مشکل در آینده‌ای نزدیک باشیم. »


3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 631158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد GB ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    66 9
    فعلا که از هر بیست ماشین مسافرکش ۱۲ تاشون پلاک ۴۱ هستن اون هم جلوی پلیس و راحت اقدام به مسافرکشی میکنن.راننده های خطی هم جرات مقابله ندارن چون نه پلیس حمایتی کرده و نه زور اونها میرسه.کافیه دعوایی بشه اونوقت تمام پلاک ۴۱ ها طرف رو دوره میکنن. حالا بنده پلاک ۴۱ رو مثلازدم چون زیاد دیدم ماشین شهرستانی زیاده
    • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
      38 6
      در مرتبه بعدی ایران 26 و 32 ها هم دارن تو سطح شهر تهران موج میخورند البته شک نکنید اصالت نه به پلاک شهربانی محدود میشه و نه حتی به کد ملی که کد ملی رو از روی محل صدور شناسنامه و نه تولد خود فرد میزنن و این نه اصالت فرد و نه از اون مهم تر اصالت خونوادگی شخص رو مشخص نمیکنه موثق ترین شیوه اصالت سنجی صفحه اول شناسنامه است و بس
    • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
      34 2
      پلاک 26 هم واقعا زیاد شده معلومه که بصورت مافیایی دارن کار میکنن. اصلا هم به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام نمیگذارند.
    • بی نام A1 ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
      1 5
      ضمن عرض تبریک دهه مبارک فجر یکبار دیگه دهه فجر رو خدمت همه فجرآفرینان تبریک عرض میکنم. :
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    122 2
    شهرداری مشکلش اینه که شیتیلش را بگیره
    • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
      48 2
      دقيقا همه ارگانها دندان تيز كردند برايه همين والا من كه واقعا راضيم و با اينكه خودم ماشين دارم ترجيح ميدم خيلي جاها از آن استفاده كنم يعني چي كه فعاليتشون رو متوقف كردن.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
      12 1
      من از وقتی اسنپ اومده ماشینم در مسیرهایی ماشینم رو بیرون نمی آرم، کاملا اقتصادیه،
    • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
      2 1
      من خیلی راضی ام اما بعضی وقتها دیر میاد
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    96 3
    کلا سیاستبر مبنای اذیت وازار مردمی است دیروز درخبرها امده بود اسنپ وتپسی تعطیل شد . مسیری را که موتوری 20هزارتومن میگیره اسنپ 12هزار تومن حساب میکنه . بعضی وقتا هم کمتر . سواری دربستی یا تاکسی دربست یا آژانس 30هزارتومن . مردم اگه ارزون از خدمات استفاده کنند پررو میشن . براهمین مسئولین اسنپ را تعطیل میکنند تا پیک موتوریها و تاکسی هائی که فقط دربستی سوارمیکنند حالشو ببرند .
  • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    25 4
    میزان رضایت مردم از این برنامه ها بیش از حد مجاز بود، پس باید تعطیل بشن، یعنی چی همه میگن اسنپ خوبه، زندگی مگه به همین سادگیه، مردم باید برای هر سفر چونه بزنن و با راننده دعوا کنن تا قدر امینیت و آسایش رو بدونن
  • a.a IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    2 46
    این اتفاق ممکنه بعدا در مورد تک تک شما دوستان پیش بیاد. شاید همین فردا یکی بربری اینترنتی بزنه و زیر قیمت ببره دم خونه تحویل بده. تکلیفه نونواها چی میشه؟ اسنپ و تپسی باید نرم افزارهاشون رو به آژانسها میدادن و با همون رویه و قیمت سرویس میدادن و درصدشونو میگرفتن. همین آژانسها هم جزء مردمن. نمیشه که با کلی دوندگی و هزینه های سنگین آژانس رو باز کنن یه تعداد زیادی هم پیششون نون بخورن بعد بگن همه تعطیل کنن. اگر بحث قیمته و سرویس دهی خوبه همین نرم افزار رو طراحی کنن برای آژانسها. با این رویه هیچ شغلی امنیت نداره چون تکنولوژی جاش رو میگیره
    • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
      21 2
      خب همون هایی که دارند تو آژانس کار می کنند بیاند تو اسنپ و تپسی کارکنند الته اگر مشکلی ندارند و تایید صلاحیت شدند
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    17 4
    در صورت امکان ،تاکسی ها هم به اسنپ مجهز شوند
  • بی نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    6 33
    کار تدبیر نشده ای است زیرا بسیاری از راننده های تاکسی و آژانس ها در تهران عملاً غیر فعال شده اند من این موضوع را بارها از زبانشان شنیده ام و خودم حاضر نیستم بخاطر چند هزار تومان از اسنپ ماشین بگیرم این یک جور دزدی شغلی است. همانطور که گران فروش جرم است ، ارزان فروشی هم جرم است زیرا به سایرین در آن صنف ضرر می رساند. یاد آن نانوایی افتادم که به خاطر ارزان فروشی ازش شکایت شد و نانوایی اش را پلمپ کردند.
    • بی نام RO ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
      9 3
      راننده های آژانس هم میتونن بیان تو اسنپ کار کنن، صاحب آژانس هم مغازشو فست فودی چیزی بکنه، یا ماشین بگیره بیاد تو اسنپ
  • بینام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    6 24
    علت ایجاد این مجموعه فقط گردش مالی بسیار بسیار کلانی است که به جیب موسسین آنها میرود چون هفته ای با راننده ها تسویه میکنند و این گردش مالی میلیاردی است . به نظر میاد باز هم پای رانت در میان است و گرنه آدم های عادی را که نمیگذارند یه همچین پولهایی را به جیب بزنند. مردم باید عاقل باشند و از اینها ماشین نگیرند.
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    7 1
    این نرم افزار همه جای دنیا هست.در شهرهای بزرگ اغلب استفاده می شه و من درآوردی ایران نیست که اینجوری باهاش مخالفت می شه
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    7 3
    می دونید بدبختی چیه؟ اینه که چون ارزونه می خوان اجازه ندن بمونه گناه ما مردم اینه که همیشه باید گرون بخریم
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    6 2
    این نرم افزار های انلاین هم ارزون تره ،هم قیمت را اول باهاتون طی می کنه،هم امنیتش بسیار بالاست، ماشین ها تر و تمیز و راننده هایش مودبند و چون اخر هزر سفر به راننده ها امتیاز می دهیم راننده هایش بسیار همکاری می کنند
  • بی نام A1 ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
    0 0
    خلایق هر چه لایق
  • محسن A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
    1 0
    سلام به همه دوستان. اسنپ برنامه و راه کاره خوبیه ولی چه فایده ای داره رقابت نیست، بین 2 شرکت که باهم تعامل دارند به گونه ای رفتار میشه که رقابت دارن،من خودم راننده اسنپ هستم ولی معلوم نیست محاسبه قیمت بر چه اساسی است، ساعت ترافیک به طور دلخواه گذاشتن و قیمت ها رو دستکاری میکنن، ساعت ترافیک از 2.30 شروع میشه تا 9.30، 10 شب ولی اسنپ از 4 تا 7 میزنه، مسیرها و قیمت ها معلوم نیست بر اساس کیلومتر محاسبه میشه یا ترافیک، مسافتی که تو خلوت بودن طی میکنید هیچ منطقی با ترافیک نداره و اینکه قیمت ها به این گونه است که 100 هزار تومان کار کنی 30 هزار تومان پول بنزین باید بدهید و با استطلاک چیزی در آخر برای راننده نمی ماند
  • آریو بزرن A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    1 2
    در پاسخ به اون دوستی که صحبت از تهرانی بودن و اصالت راننده های اسنپ می کنه ،مثلاً شمایی که جنس اصل هستی چه گلی به سر این مملکت زدی ؟ هیچی شما اگر نقشی در رونق و پیشرفت تهران شهرت داشتی و برای مردمت مفید بودی ، الان وضعت این نبود ، که از ناچاری برسی به شغل رانندگی برای اسنپ ، بعد وقتی چند تا جوان بیکار مثل خودت از شهرستان با لهجه ی متفاوت میان تهران ، بهت بر می خوره که اینا اصالت ندارن و شهر رو شلوغ کردند ، شهری که شما در رشد و پیشرفتش هیچ نقشی نداشتی . فقط یه مصرف کننده بودی مثل خیلی های دیگه ، وقتی شهردارتون که خیلی هم توی رشد این شهر نقش مثبت و سازنده ای داشته ، بچه ی مشهده ، شما نباید دیگه به بچه های شهرستان شاغل در تهران خورده بگیری که اینا اصالت ندارن و جای منو تنگ کردن .