۰ نفر
۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
چرا ما راحت تحریم می‌شویم؟

یادداشت زیر به قلم دکتر محمود سریع‌القلم، پژوهشگر حوزه توسعه، علوم سیاسی و تاریخ معاصر ایران است که ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ در پایگاه اطلاع رسانی وی منتشر شده است.

چرا ایران به راحتی مورد هدف قرار می‌گیرد؟ چرا هر نسبتی دادن به ایران تقریباً مجانی است؟ چرا پیوسته ما را متهم می‌کنند؟ چرا بیشتر وقت سخنگوی وزارت خارجه صرف رد اتهام است تا تبیین سیاست خارجی کشور؟ چرا از جیبوتی گرفته تا همسایگان بزرگ و قدرت‌های جهانی ما را نفی می‌کنند؟ چرا تقریباً همه اعضای سازمان کنفرانس اسلامی علیه ایران رأی دادند؟

از منظر علم روابط بین الملل، پاسخ به این پرسش‌ها بسیار ساده و روشن هستند. اما قبل از طرح پاسخ به این نکته توجه فرمایید: با سرمایه‌گذاری و همکاری بین‌المللی که عربستان طی ۴۰ سال گذشته انجام داده به مهم‌ترین بازیگر انرژی چه در قالب اوپک و غیر اوپک تبدیل شده‌است. ۱۰ میلیون کارگر خارجی با درآمدی حدود ۱۸ میلیارد دلار در این کشور کار می‌کنند. حدود ۴۴۰۰۰ نفر متخصص عرب و غیر عرب در بهداشت، صنعت، آموزش و غیره از دولت عربستان حقوق معادل پنج میلیارد دلار دریافت می‌کنند. اروپا در تحریم روسیه بعد از الحاق کریمه، بسیار ملایم تر از آمریکا رفتار کرد. چون اتحادیه اروپا، حدود نیم تریلیون دلار با روسیه تجارت می‌کند.

تجارت آمریکا با روسیه حدود ۴۰ میلیارد دلار است که در مقیاس جهانی بسیار ناچیز است و بنابراین، تحریم روسیه بسیار آسان و کم‌هزینه بود. آمریکا با چین بسیار محتاطانه عمل می‌کند چون نیم تریلیون دلار با آن کشور تبادل دارد. چینی‌ها بقدری آرام و پیچیده عمل می‌کنند که غربی‌ها به طور دقیق از قدرت مالی و نظامی آن‌ها، اطلاعات دقیقی ندارند و بیشتر حدس می‌زنند. در نهایت آمریکا در قبال مکزیک کوتاه خواهد آمد چون بدون نیروی کار مکزیک، بخش کشاورزی و خدمات در آمریکا دچار اختلال جدی می‌شود. اروپایی‌ها به شدت یکدیگر را رعایت می‌کنند چون ۷۰ درصد تجارت آن‌ها در میان اعضای اتحادیه اروپاست.

همه به آلمان احترام می‌گذارند چون مازاد تجاری آن در سال ۲۰۱۶، رتبه اول جهانی را آورد: ۲۸۵ میلیارد دلار. نیم میلیون مهندس چینی فقط در آفریقا، مشغول تولید و ساخت عمرانی هستند. یک شرکت مسافری هوایی رتبه سوم هندی، اخیراً ۲۰۵ هواپیمای ایرباس سفارش داد. سالانه حدود ۱۷۰ میلیون نفر خارجی از ۵۳۵ راه ورودی، به آمریکا سفر می‌کنند. ۹۰۰ نفر افسر مسلمان در اداره پلیس شهر نیویورک کار می‌کنند. پنج میلیون انگلیسی در اسپانیا ویلا دارند. در سال حدود ۱۳ میلیون نفر خارجی از دوبی بازدید می‌کنند. شش میلیون هندی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس کار می‌کنند. و هزاران آمار دیگر در تبادلات و ارتباطات متقابل میان کشورها.

مقایسه کنید این واقعیات جهانی را با هیجان و خندۀ افراد اجرایی در راهروی هواپیمای ایرباس که به ایران تحویل داده شده بود. حقیقت این است که ایران یک کشور صرفاً وارد کننده‌است. استقبال اروپایی‌ها از برجام به خاطر فروش کالا و خدمات است. آمریکا به ایران نیازی ندارد اما به عربستان، ترکیه و مصر نیاز دارد. بخش اعظم احترامی که یک کشور به کشوری دیگر می‌گذارد به خاطر نیاز است و نه اخلاق. روابط بین الملل در سه واژه خلاصه می شود (به ترتیب): نیاز،ترس و بنابراین احترام.

چرا هر حرفی و اتهامی به ایران روا داشتن بدون هزینه است؟ افرادی هستند حتی نمی‌توانند بگویند که ایران کجای کرۀ زمین است اما هرچه می‌خواهند نسبت می‌دهند. چرا؟ چون بود و نبود ایران برای آن‌ها اهمیت ندارد. کدام کشور و صنعت و شرکت به ما نیازمند است؟ کدام کشور از ما می‌ترسد؟ اصل اجتناب‌ ناپذیری (Indispensability) به این معناست. هندی‌ها برای آنکه توازنی در روابط با همسایه چینی خود ایجاد کنند، تبادلات وسیع و عمیق عمرانی و خدماتی با ژاپن برقرار کرده‌اند. عربستان ۲۰ میلیارد دلار در روسیه سرمایه‌گذاری کرده تا سیاست‌های مسکو را تعدیل کند. وقتی کشوری بخصوص همسایگان را به خود وابسته کند به طور طبیعی مانع از رفتار و گفتار خصمانه آن‌ها می‌شود. نفت و گاز و محصولات پتروشیمی ما به وفور در بازارهای بین‌المللی قابل یافت است. محصولات کشاورزی ایران، رقبای خارجی نیز دارد ضمن اینکه فرش هندی، ترکیه‌ای و چینی، خریداران متوسط را راضی کرده‌است.

بنابراین، استراتژی ما برای آنکه حداقل تعدادی از کشورها را به خود نیازمند نماییم چیست؟ دستگاه دیپلماسی به معنای علمی و کاربردی مفهوم، استراتژی سیاست خارجی نداشته است زیرا سیاست خارجی = ملاقات، جلسه و سفر. سیاست خارجی = اعلام مواضع، رد اتهام و دفاع از خود. سیاست خارجی = موعظه و دعوت به مراعات کردن و انسان خوب بودن. کدام اندیشه‌های اقتصادی، فنی و سیاسی، ارتباطات خارجی کشور را تئوریزه کرده است؟

آیا می‌توان بدون استراتژی منطقه‌ای و بین‌المللی، کشور را مدیریت کرد؟ آیا مدیریت داخلی بدون استراتژی بین‌المللی مقدور است؟ در این نظام بین‌الملل، هیچ کشور به کشوری دیگر، مجانی احترام نمی‌گذارد. توجه داشته باشید انگلستان علی رغم مخالفت آمریکا، روابط عمیق بانکی و مالی با چین را به توافق و امضا رساند. امید روسیه اینست که با تبدیل شدن به مهم‌ترین بازیگر در سرنوشت سوریه، آمریکا را در رابطه با کریمه، اوکراین، شرق اروپا، موشک‌های مستقر آمریکا در شمال شرقی اروپا و تحریم‌های اقتصادی مجبور به مصالحه کند. روابط بین‌المللی حالت تارعنکبوتی دارند.

سیاست خارجی و استراتژی ملی نمی‌تواند براساس توصیه‌های حقوقی، ما به ازای مثبت تولید کند. ما هم دیگران را از خود بی‌نیاز کرده‌ایم و هم بعضاً در مدارهای حساسیت آنان وارد می‌شویم. نتیجه بسیار روشن است. ایران باید قدرت منطقه‌ای شود. ایرانی‌ها باید ظرفیت‌ها و استعداد‌های خود را بروز دهند. ایران باید در مدار‌های قدرت، ثروت، صنعت و فرهنگ منطقه‌ای و جهانی حضور داشته باشد. ما کمتر از هند و کره‌جنوبی نیستیم. اما تحقق این آرمان‌ها محتاج یک استراتژی است: قدرت، مصونیت و شوکت کشور در ایجاد روابط متقابل و در سایه نیازمند کردن دیگران به خود تضمین خواهد شد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 633303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EE ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
    134 0
    خوب اینکه معلومه ... نگاه به اعمال حاکمان کشورمان نگاه کنید ... بیچاره ملت باید پای آنها بسوزند ... قدرت مقابله هم که ندارند فقط شعارمی دهند
    • بی نام IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
      4 0
      شاید چون احساسی در مقابل غرب رفتار داریم نه منطقی و متفکرانه مثلا ازمایش موشکی ی زمانی ک از ریاست ترامپ میگذشت بهتر بود و...
  • بی نام GB ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
    120 1
    من یادم هست قبل از انقلاب ما مونتاژکار بودیم ولی حالا مستقیم وارد میکنم
  • حسین A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
    130 1
    بخاطر اینکه ایران کشور مهمی نیست ؛ ما باید سعی کنیم مهم شویم و این مهم شدن یقینا از راه فریاد زدن و فحاشی کردن و ازمایشات موشکی بدست نمی آید
    • مهدی A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
      3 0
      احسنت
  • فرهاد A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
    140 0
    مشکل اساسی کجاست دکتر؟ تقریبا چهل ساله همین بساط هست.از آمریکا تا جیبوتی به ما توهین میکنند.مسولان کشور تو این 40 سال چیکار کردند؟شاه بد بود ساواک بود ثروت ما را چپاول میکردند و...درست جمهوری اسلامی شما که خوب و مسلمون و امام زمانی هستید چیکار کردید تا الان؟اکثریت اعراب، افاغنه ،غربی ها ،حتی جمهوری های استقلال یافته و... با ما پدر کشتگی دارند.چرا مسوولان نتونستن تو این مدت طولانی 40 ساله مختصر احترامی برای ایران بدست بیاورند.توقع نداریم ژاپن و سویس بشیم حداقل تو فرودگاه مثل جزامی ها جدامون نکنن .مردم همه جوره ساختن و ایثار کردند ،حتی جونشون را دادن .ترس من از روزی که این مملکت به خاطر بی کفایتی عده کمی مثل گوشت قربونی بین بقیه کشورها تقسیم بشه.شرمندم ایران شرمنده...
    • آرش DE ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
      6 0
      آنچه که آقا فرهاد نوشت عین حقیقت هست جامع و کامل بدون نقص.برقرارباشی
  • شمس تبریزی 1 IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
    4 74
    جناب سریع القلم آمار و اطلاعات ارزنده ای را در این یادداشت ارائه دادند. اما سوالی را بر اساس سوالی که خود ایشان در متن یادداشت مطرح کردند می پرسم. فرموده اند « افرادی هستند حتی نمی‌توانند بگویند که ایران کجای کرۀ زمین است اما هرچه می‌خواهند نسبت می‌دهند. چرا؟ چون بود و نبود ایران برای آن‌ها اهمیت ندارد. کدام کشور و صنعت و شرکت به ما نیازمند است؟ کدام کشور از ما می‌ترسد؟» جناب سریع القلم اتفاقا سوال من هم همین است. با توجه به اینکه بود و نبود ایران برایشان اهمیتی ندارد، چرا هر روز برای ما توییت می کنند؟ چرا از روزی که ترامپ رفته کاخ سفید، بیش از اینکه درباره چین و روسیه صحبت کند، درباره ایران و برجام حرف میزند. مگر بودونبودمان برای اینها یکسان نیست؟
    • شمس تبریزی IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
      5 53
      آقا محمد، من پاسخم را نگرفتم. گفتم مگه بود و نبودمان از نظر دکتر یکی نیست؟ بود و نبودمان وقتی یکی باشه یعنی با مرده فرقی نداریم. مرده را هم کسی لگد نمیزنه. چرا مایی که مردیم اینقدر لگد بهمون میزنن؟ آیا این دلیل آن نیست که برخلاف فرمایش دکتر سریع القلم، بودم و نبودمان یکی نیست؟ افغانستان در زمان شاه هم بر سر هیرمند دبه در می آورد. خاطرات فردوست را بخوانید متوجه میشوید. نمیدانم آذربایجان درباره تجزیه صحبت کرده یا نه، اما در زمان شاه هم که سیستم سیاسی متفاوتی داشتیم، تجزیه شدیم. همین بحرین نمونه اش هست. صدام هم در زمان شاه برایمان شاخ و شانه می کشید. علت اینکه تیمسار آریانا از ریاست ستادارتش برکنار شد را بخوانید تا ببینید قضیه مربوط به عراق میشد یا خیر. در آن زمان که روابط عالی با غرب داشتیم
    • شمس تبریزی IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
      4 37
      هویدا در زمان جانسون به آمریکا سفر کرد و نگرانی اش را درباره سلاح شیمیایی عراق مطرح کرد. ظاهرا عراق از همان روزها درپی سلاح شیمیایی بود. قرارداد 1975 الجزایر برای چه بود؟ بخشی از آن مربوط به منازعات مرزی و ادعاهای عراق بود. ما در زمان شاه هم که عضو سنتو و چی چی بودیم همین گرفتاری ها را با همسایگان داشتیم. البته آن روزها همسایه شمالی شوروی بود و این تازه به دوران رسیده های امروز مانند آذربایجان و ترکمنستان نبودن وگرنه در آن زمان هم اینها هر از گاهی دردسرساز میشدن. بحث ترس اینها از ایران نیست. عقب ماندگی اینهاست و اینها در جرگه جهان سومی ها هستن. بخشی از آن هم به سیاست مماشات و برادری جمهوری اسلامی مربوطه.قبلا هم گفتم که وقتی گدار را برادر صدا کنی، دوربرمیداره
    • شمس تبریزی IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
      13 31
      عربستان سرمایه گذاری در وال استریت داره. اما یک سوال. مگر ما در زمان پهلوی در آمریکا کم سرمایه گذاری کردیم؟ کمپانی گرومن که سازنده اف 14 بود یکیش بود. دارایی های زیادی در بانک چیس داشتیم. در آلمان و فرانسه هم همینطور. آمریکا چطور تونست همه اینها را بلوکه کنه؟ اگر بخواد میتونه اموال عربستان را هم بلوکه کنه تا یک دلارش را نتونه از آمریکا بیاره بیرون. عربستان در اینصورت میتونه چیکار کنه؟ میخواد به محاکم بین المللی شکایت کنه؟ خب مگه آمریکا برای ما پرونده سازی نکرد و اموال را بلوکه کرد؟ میگویم به اندازه کافی از عربستان برای حمایت از تروریسم بین الملل مدرک دارن تا در هر دادگاهی محکومش کنن و بگن تا رژیم عربستان عوض نشه داراییش را پس نمیدیم. پس چرا نمی کنن این کار را؟ بحث بر سر چیز دیگریست دوست من
    • مسلم A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
      47 0
      توجه کنید وقتی قرار باشه سیستم دفاعی بدن فعال بشه میکروب ضعیف یا مرده رو به نام واکسن وارد بدن میکنند وقتی ما تبدیل شدیم به دشمن پرسر وصدا و درعین حال ضعیف بهترین بهانه برای آمریکا و اسراییل فراهم شده برای بزرگ کردن قدرت نظامی و خطر ما برای منطقه .وقتی برادران دایم تهدید میکنند که تمام کشورهای عربی درتیررس موشکهای ما هستند نتیجه اش پناه بردن اعراب به دامن اسراییل وآمریکا ودرنتیجه ضعف و انزوای ما
    • 123 A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
      41 0
      شمس تبریزی جان توییت های ترامپ تعریف از ما نیست، "تهدیده" و بهتر اینه که اصلا اسم ایران برده نشه تا اینکه تهدید و تحقیر بشه.
    • شمس تبریزی به مسلم IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
      3 35
      خیال نمیکنم که ایران گفته باشد کشورهای عربی در تیررس ما هستن. اما ما در مذاکرات برجام دیدیم که اسراییل و عربستان نهایت تلاش خود را برای خراب کردن مذاکرات کردن. کسی که درامورکشوری دیگر خرابکاری میکند نباید انتظار تهدید شدن نداشته باشد. اگر شما میخواهید بفرمایید که پاسخ تهدید و خربکاریشان را نباید داد، باید بگویم من مثل شما فکر نمیکنم. ایران دوست عزیز ضعیف نیست. ایران قدرتش را در فاصله سال 2012 تا امروز در منطقه نشان داده. اینطور نیست که ترامپ تهدید کند و ایران کارت برای بازی نداشته باشد. امیدوارم تهدیدهایش جدی نباشد اما اگر بخواهد آن را در حوزه نظامی عملی کند، شک نکنید برای اسراییل خیلی گرون تموم میشه و مشخص خواهد شد که ایران ضعیف بوده یا خیر
    • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
      16 1
      من فکر میکنم که بود و نبود ما برای قدرتهای بزرگ هم مهمه هم مهم نیست بدین جهت مهمه که ما هم نفت و گاز داریم و از ما بعنوان تهدید و خطر برای عربها و دیگران استفاده و تبلیغ می کنند تا سلاحهایشان را به عربها و ... بفروشند و پول نفت و گاز عربها و ... را مفت بدست بیارند و از این جهت مهم نیست که باید قبول کنیم در مقایسه با عربها و یا دیگران ما جمعیت ، جغرافی و اقتصاد ... کمتری داریم بنابرین عربستان و اتحادیه عرب و ... برای قدرتها ارزش بسیار بیشتری دارند تا ما
    • شمس تبریزی 1 A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
      3 0
      به مسلم و اردلان سلام میکنم. ممنون از کامنتهای شما و بقیه دوستان. آقا من کاملا موافقم که ثروت و اقتصاد منبع قدرت هستند. منکر چنین چیزی نبودم. مگر من گفتم با همه دنیا دربیفتیم؟ ما کجا مثل آلمان هیتلری ابتدا به حمله کردیم؟ کار ما فقط دفاع بوده. میخواهیم در عرصه اقتصاد دنیا حضور داشته باشیم. نمی گذارند. بانک ها را که اساس این رابطه است تحریم میکنن. به روحانی می گوییم شما باهاشون صحبت کن. به خاتمی میگوییم شما با اینها صحبت کن. متاسفانه برخوردشان با خاتمی و روحانی بدتر از رفتاری هست که با احمدی نژاد داشتن. شما نگاه کنید ببینید این طرف مقابل اصلا شعور داره؟ او اصلا بین احمدی نژاد و روحانی را فرق نمیذاره. من با اینها چه صحبتی میتوانم داشته باشم؟ من آسمون جل لا اقل اینقدر میفهمم که ادبیاتی که
    • شمس تبریزی 2 A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
      0 0
      در مقابل خاتمی به کار می برم باید متفاوت از ادبیاتی باشد که مقابل احمدی نژاد استفاده میکنم. اجازه بدین من یک مطلبی را بگم تا قضیه بیشتر روشن بشه که مشکل اینها با ما سرچیست. همین اوایل ماه گذشته نشست سالانه بروکینگز برگزار شد. لیبرمن وزیر جنگ اسراییل از سخنرانان بود. خبرنگار شرق الاوسط ازش سوال میپرسه شما طرح سال 2002 عربستان برای صلح را قبول دارید؟ می گوید نکات خوبی در این طرح هست اما موضوع بازگشت آوارگان فلسطینی اصلا پذیرفته نیست. می گوید این موضوع در مغایرت شدید با آرمان های صهیونیسم است. نه لیبرمن، بلکه تمام مقامات اسراییل همین نظر را دارن. به همه اصرار دارند که شما باید جوئیش استیت بودن اسراییل را به رسمیت بشناسید. خب مگه آمریکایی ها اسراییل را تنها دموکراسی خاورمیانه نمی دانند؟
    • شمس تبریزی 3 A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
      0 0
      چرا اصرار دارد بجای «جمهوری اسراییل» بگوید «جمهوری یهودی اسراییل»؟ آمریکا هم ازاین مواضع دفاع میکند. آمریکا با عدم بازگشت آوارگان فلسطینی به اسراییل موافقت دارد، تا نکند ترکیب جمعیتی آنجا به هم بخورد و ماهیت یهودی آن تبدیل به ماهیتی دیگر شود. این کجایش با دموکراسی مورد ادعای آنها مطابقت دارد؟ اما بسیار خب. من همین خواسته اسراییل را از آمریکا دارم. میگویم تو « جمهوری اسلامی ایران» و نه ، «جمهوری ايران» را بپذیر و قبول کن همانطوری که اسراییل هیچ اقدام دموکراتیکی انجام نمیده که ماهیت یهودی رژیمش در معرض خطر قرار بگیره و آرمانهای صهیونیسم نقض بشه، همانطور هم بپذیر که ایران هم حقی مشابه اسراییل داره و دموکراسی را تا جایی محترم میداند که ماهیت اسلامی رژیمش نقض نشه.
    • شمس تبریزی 4 A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
      0 0
      به نظرم آمریکا همین مورد حداقلی را که بپذیره، بقیه مشکلات مانند حضور بدون دردسرایران در عرصه اقتصاد دنیا فراهم میشه. نیازی هم به کمک آمریکا نیست. او فقط مانع تراشی نکنه. همین. اسراییل گزینه سامسون را در اختیار داره تا اگر ماهیت یهودی رژیمش در معرض تهدید قرار گرفت از آن استفاده کند. ما هم مشابه همین گزینه سامسون را داریم. ببخشید که اسراییل را با ایران قیاس کردم. سعی کردم بر اساس ادبیات بین المللی حرف بزنم وگرنه من شخصا هیچ یک از این کشورها وشبه کشورهای خاورمیانه را قابل قیاس با ایران نمیدانم خصوصا اسراییل را. جناب سریع القلم در نوشتارشان به چنین مشکلات کلیدی که حل آنها بستر ساز تحقق پیشنهادات ایشان است پاسخی نمیدهند. خدانگهدارتان
  • شمس تبریزی 2 IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
    7 38
    راستی عربستان با چنین سرمایه گذاری ای که شما بهش اشاره کردین، چرا مرتب از خطر ایران صحبت میکند. آقا ما که بود ونبودمان یکسان است. ای کاش واقعا همانطوری که شما فرمودین بود و نبودمان برای اینها یکسان بود و اینقدر هر روز برای ما مزاحمت درست نمی کردند. مه نه سرمایه گذاری چندانی در خارج داریم و نه کسی به کارخانه هایمان وابسته است، ما چه خطری داریم که اینها ول کن نیستن؟ آیا واقعا درباره ایران توهم دارند؟یمن چه صادراتی دارد، که عربستان داره دو ساله در این کشور هزینه های سرسام آور میکنه؟ اینها واقعا برای من هم سوال است
    • شمس تبریزی IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
      0 30
      ببخشید متوجه هستید چه می گویید؟ یمن چون بود و نبودش برای کسی مهم نیست داره دو ساله بمباران میشه؟ بود ونبودش برای هیچ کس مهم نباشه حتما برای عربستان و شیوخ خلیج مهمه. اگر مهم نیست پس چرا چنین هزینه سنگینی برای بمبارانش میکنند؟ دوست عزیز، من از فرمایشهای شما چیزی سر درنیاوردم. سوال من چیز دیگری بود.
    • 123 A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
      25 1
      خلاصه مطلب بالا: ایران بهتره به فکر قوی کردن اقتصاد و ارتباطات جهانیش باشه تا پول خرج کردن برای ..... که عاقبتی شبیه مورد جیبوتی داره و به خاطرش تحریم میشه و عربستان و کلیه منطقه با افتخار خواستار نابودیش هستند
    • شمس تبریزی IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
      3 30
      دوست عزیز، با توجه به تفکرات جناب سریع القلم، ایشان دارند تلویحا جذب نظم نوین جهانی شدن به رهبری آمریکا را میدهند تا ما هم به فراخور حالمان نقشی را در این نظم ایفا کنیم و تمام این بگومگوها بخوابد. پیشنهادهای ایشان اگر بخواهد تحقق پیداکند، کلا باید رژیم سیاسی ایران تغییر کند و گفتمان حاکم بر این نظم را بپذیریم. متاسفانه بیشتر صحبتهای ایشان و راهکارهایی که ارایه میکنند با واقعیات امروز ایران هیچگونه سنخیتی ندارند. خدانگهدارتان
  • بی نام RO ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
    65 2
    متاسفانه يکی از مشکلات مملکت ما اين نيست که سياست خارجی در تنها نقطه ای که تعيين نمی شود وزارت امور خارجه است در زمان بروز مسايل مختلف اولين کسانی که در ايران درباره مسايل خارجی اظهار نظر می کنند رييس قوه قضاييه ، فرماندهان سپاه وبسيج و ائمه جمعه هستند تازه وزارت امور خارجه بايد مواضع همه اينها را ببيند وبعد در همان راستا اظهار نظر کند
  • بی نام A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
    57 2
    ما همه رو با زبون نیش میزنیم وابسته کردن پیش کش
  • بی نام A1 ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
    39 2
    احسنت برشما
  • بی نام IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
    39 1
    واقعا درست فرمودند ایشون.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
    45 4
    عالي بود . ولي کو گوش شنوا. دقيقا با سرمايه گذاري هاي نظامي برخلاف اين جهت حرکت ميکنيم يعني به جاي جاذبه وايجاد وابستگي ، دايما دافع هستيم.
    • من A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
      4 40
      تو زمان قاجار و پهلوی این قدر این شاهان به عرضه بودن که هر کشوری دلش می خواست ،کشورمون را اشغال می کرد. یه کم تاریخ معاصر بخونید بد نیست. اگر همین قدرت هسته ای و موشک ها نبود ، آمریکاییها هیچ وقت با مذاکره نمی کردند ، سرنوشتمون مثل سوریه ،عراق، افغانستان ، یمن بود. قدرشناسی هم خوب چیزی هست.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
    67 2
    وقتی رئیس جمهورمون میگه انقدر قطعنامه صادر کنید که قطعنامه دانتان پاره شود یعنی اقایان از تحریم شدن ایران به خاطر منافع خاصی خوشحال هم می شوند مردم از بی دارویی بمیرند خوب چه بهتر یارانه بگیرها کمتر میشه
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
    17 2
    بخاطر اینکه طرز تفکر ما ایرانیها از اولش هم اشتباه بود. همش چشممون به دست قدرتهای بزرگه. از بچگی به دست بابا نگاه میکنیم. الان هم که شدیم وارد کننده درجه یک تو دنیا. میخوایم یه شبه به همه تکنولوژی ها برسیم. از هوش و خلاقیت جوانان با استعداد استفاده نمیکنیم. وضعمون از این بهتر هم نخواهد شد که بشیم سرسپرده تام الاختیار غربی ها که هر جور دوست داشتند با ما تا کنند و تحریم کنند و بازی بدهند ما رو.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
    19 0
    بسیار دقیق و هوشمندانه بود این مقاله.
  • بی نام RO ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
    27 0
    چون ملتی احساساتی و بی درایت هستیم. راحت تحریک می شویم و دیر می فهمیم که چه خوابی برامون دیدن
  • حسن A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
    13 0
    هر چند موضوع سیاست در فضای بین المللی بسیار دیده می شود. اما موضوع اقتصاد است که اعتبار و پرستیژ به یک کشور می دهد. هر چه این ارتباطات قوی تر باشد پرستیژ بالایی شکل میگیرد
  • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
    14 0
    متاسفانه تا تعریف دقیقی از منافع ملی بوجود نیاید نمی توان استراتژی و چشم انداز های بلند مدت نوشت. شکل دادن یک دکترین و رهیافت برای سیاست خارجی خیلی هم پیچیده نیست. اما وقتی ایدئولوژی و منافع افراد و اشخاص وسط می آید هیچ گاه این دکترین شکل نمی گیرد. مشکلی که بسیاری از کشورهای جهان سوم دارند
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
    21 0
    روابط بین الملل و سیاست خارجی باید به اهل آن یعنی افراد تحصیل کرده و آگاه سپرده شود. برای رسیدن به توسعه هیچ چاره ای نیست جز اینکه تکنوکراتها و افراد تحصیل کرده و متعامل در سر کار باشند تا کشوری به سوی پیشرفت و تامل سوق پیدا کند. والا با دشمنی و زبان تند فق هزینه ها افزایش پیدا می کند
  • بلالمی A1 ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
    4 1
    .هرچه می کشیم از زمان احمدی نژاد.وشعارهای تند برعلیه کشورهای دیگر وفرصت سوزی زیاد