معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی از شناسایی و متلاشی شدن ۲۸ باند اصلی قاچاق در ۱۰ ماهه نخست سالجاری در استان خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، علیرضا رادفر در نشست خبری با موضوع عملکرد کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که ظهر امروز با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل استانداری برگزار شد، از شناسایی و متلاشی شدن ۲۸ باند اصلی قاچاق در ۱۰ ماهه نخست سالجاری در استان خبر داد و گفت: هدفگذاری ما این است که بیشتر باندهای اصلی، کلان و سازمان یافته قاچاق را در استان زیر ضربه ببریم؛ در این راستا امسال و تاکنون ۲۸ باند این چنینی در استان متلاشی شده است که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، این رقم ۱۷ درصد افزایش را نشان می دهد که این امر نشانگر تلاشها و مجاهدتهای تمامی دستگاههای متولی بویژه نیروهای انتظامی، امنیتی و مرزبانی استان است.

وی همچنین از شناسایی و ضبط ۲۰۱ فقره دپوی کالای قاچاق در استان طی ۱۰ ماهه نخست امسال خبر داد و افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۴ درصد رشد را نشان می دهد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی در رابطه با تعداد پرونده های مربوط به قاچاق کالا و ارز در استان نیز تصریح کرد: مجموع پرونده های قاچاق کالا و ارز استان در ۱۰ ماهه اول امسال که در محاکم قضایی مورد بررسی قرار گرفته، ۲۴۱۴ پرونده است که ارزش ریالی آنها بیش از ۱۶۳ میلیارد تومان می باشد.

رادفر اضافه کرد: از تعداد ۲۴۱۴ پرونده قاچاق کالا و ارز استان طی سالجاری، ۲۱۱۲ پرونده تاکنون مختومه شده است.

معاون استاندار در ادامه اظهار داشت: طی ۱۰ ماهه نخست امسال، ۴ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۱۴۵ پاکت کالای دخانی (سیگار) نیز در استان شناسایی و کشف و ضبط شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۲۲ درصد افزایش را نشان می دهد که باز هم نشانگر تلاشهای بی وقفه نیروهای ذیربط در این حوزه است.

رادفر به کشف ۵۳ هزار و ۹۱۰ متر پارچه در ۱۰ ماهه نخست امسال در استان نیز اشاره کرد و افزود: این رقم کشف نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۲۴ درصد افزایش داشته است.

کشف ۲۹۸ هزار و ۶۲۶ ثوب البسه قاچاق در ۱۰ ماهه نخست امسال با افزایش ۳۰ درصدی کشف نسبت به مدت مشابه سال گذشته از دیگر موارد مورد اشاره معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در این نشست خبری بود.

وی همچنین به موضوع قاچاق مواد محترقه اشاره کرد و گفت: طی ۱۰ ماهه اول سالجاری، ۱۴۳ هزار و ۷۲۶ عدد مواد محترقه در استان شناسایی و کشف و ضبط شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۸۱۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

کشف ۱۵ هزار و ۷۶۹ کیلو چای قاچاق در ۱۰ ماهه امسال با افزایش ۹۰ درصدی کشف نسبت به مدت مشابه سال گذشته و کشف بیش از ۳۴۵ هزار قوطی و بطری مشروبات الکلی در ۱۰ ماهه نخست امسال و کاهش ۲۰ درصدی کشف در این حوزه نسبت به مدت مشابه سال قبل از دیگر موارد مطروحه معاون استاندار در این نشست بود.

رادفر در رابطه با علل کاهش میزان کشف مشروبات الکلی در سالجاری نسبت به سال گذشته گفت: شناسایی و انسداد معابری که قبلا قاچاقچیان مشروبات الکلی از ان برای قاچاق استفاده می کردند، مذاکره با کشورهای همجوار برای جلوگیری از قاچاق مشروبات الکلی و بطور کلی کنترل منشا قاچاق از جمله مهمترین عوامل کاهش قاچاق مشروبات الکلی به استان است.

وی، میزان کشفیات مواد سوختی قاچاق در استان در ۱۰ ماهه نخست امسال را نیز ۳۵۶ هزار و ۷۲۵ لیتر عنوان کرد و گفت: بدلیل ساماندهی های انجام گرفته و مکانیزه شدن سیستم های تحویل سوخت بویژه در مبادی، حمل و قاچاق مواد سوختی، امسال هم در کشور و هم در استان کاهش داشته است.

معاون سیاسی استاندار از کشف ۱۵ هزار و ۳۹۵ دستگاه متعلقات و تجهیزات ماهواره ای در ۱۰ ماهه نخست امسال هم خبر داد و گفت: میزان کشف در این حوزه نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۵ درصد کاهش داشته است.

رادفر، تعداد عملیات های منجر به کشف قاچاق در استان طی ۱۰ ماهه نخست سالجاری را نیز ۲۶۴۳ عملیات عنوان کرد و افزود: این تعداد عملیات نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۸ درصد افزایش را نشان می دهد که نشانگر جدیت و اهتمام ویژه استان در بحث مبارزه با قاچاق است.

در این جلسه همچنین خبرنگاران و اصحاب رسانه سوالات خود را در رابطه با موضوع قاچاق کالا و ارز در استان مطرح کردند که معاون سیاسی استاندار به سوالات مطروحه نیز پاسخ داد.

رادفر در اظهارات خود در رابطه با علل زمینه ساز قاچاق گفت: نبود یک نظام کارآمد برای پایش و رصد مبادی و مرزها، وجود برخی نواقصات و اشکالات در قوانین و نظام گمرکی کشور، نبود یک سیستم جامع برای کنترل نظام گردش پولی و ارزی کشور، نبود نظارت کافی بر حمل و نقل و انبارها و برخی نابسامانی های سیاسی و اقتصادی در مرزها، از جمله عواملی است که باعث شکل گیری پدیده قاچاق در جامعه می شود که ضرورت دارد برای مبارزه موثر با آن، علاوه بر تلاش ها و اقدامات متولیان امر و نیروهای انتظامی و امنیتی، در این خصوص فرهنگسازی نیز صورت گیرد تا مردم و جامعه نیز پای کار بیایند.

وی در ارتباط با مساله کولبران نیز گفت: بر اساس تعریف صورت گرفته، کولبر کسی است که در زمانهای مجاز از معابر مجاز، کالاهای مجاز را از این سوی مرز به آن سو و یا بالعکس حمل می کند و هیچ کولبری بر اساس تعریف فوق تاکنون در استان مورد تعرض قرار نگرفته است.

رادفر ادامه داد: اگرچه ما معتقدیم که حق مرزنشینان بهره مندی از مزیت های مرزی است و در این راستا معابر مجازی نیز برای فعالیت آنها در نظر گرفته شده است، اما کسانی که قصد دارند از مناطق ممنوعه مرزی تردد کنند، مرزبانی ما بر اساس تکلیفی که بر عهده دارد باید اقدام به بازدارندگی کند چرا که ما اگر از مرزهایمان مراقبت و حفاظت نکنیم، ممکن است نظیر انفجارهایی که در سایر نقاط دنیا رخ می دهد در شهرهای ما نیز رخ دهد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص صدور مجوزهایی برای مرزنشینان استان نیز گفت: توسط مرزبانی دفترچه هایی برای مرزنشینان صادر شده که فرمانداران بر اساس این دفترچه ها، مجوزهایی برای مرزنشینان با مشخص شدن نوع و حجم کالای مجاز، صادر می کنند تا از طریق آن از معابر مجاز کالا بیاورند و در این خصوص از سوی استانداری هیچ مجوزی صادر نمی شود.

معاون سیاسی استاندار همچنین در رابطه با ورود کالاهای مجاز از معابر مرزی به شهرهای مرزی استان و گردش آنها در سایر نقاط استان گفت: بر اساس مصوبه شورای تامین استان، گردش کالاهای مجازی که از معابر مرزی وارد شهرستان های مرزی می شوند، در داخل استان ممنوعیت ندارد و به نیروهای انتظامی نیز موضوع مذکور ابلاغ شده است.

رادفر در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت رسانه ها، روحانیت و سایر مراجع تاثیرگذار در جهت فرهنگسازی برای استفاده از کالای داخلی با هدف تقویت تولید و اقتصاد کشور تاکید کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز در همین راستاست و لازم است با زمینه سازی و بسترسازی مناسب و همچنین تلاش خود تولیدکنندگان داخلی، نسبت به پیشبرد برنامه های اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی و تقویت بخش تولید در کشور اقدام نماییم.

وی به برخی از برنامه های مهم در دست اجرا برای مبارزه موثرتر با قاچاق کالا نیز اشاره کرد و گفت: طراحی سامانه جامع مدیریت انبارها و مراکز نگهداری کالا، طراحی سامانه ای برای کنترل گردش پول در کشور و تجهیز شدن گمرکات به تکنولوژی های جدید که در استان نیز در دستور کار است، برنامه های مهمی هستند که با اجرایی شدن نهایی آنها، تا حد زیادی هم جلوی پولشویی و هم جلوی قاچاق کالا و ارز در کشور گرفته می شود.

معاون استاندار در ادامه ضمن اینکه از اصحاب رسانه خواست برای تحقق شعار خرید کالای ایرانی فرهنگسازی کنند، گفت: اکنون و در آستانه نزدیک شدن به ایام عید نوروز که مردم بیشتر خرید می کنند بویژه خرید البسه، لازم است که برای خرید کالای ایرانی بیشتر فرهنگسازی شود؛ خیلی از تولیدات لباس در داخل کشور انجام می گیرد اما متاسفانه روی آنها مارک خارجی زده می شود و به فروش می رسد، فلذا باید کمک کنیم که مارک و برند تولیدات داخلی خودمان در جامعه جایگاه خود را پیدا کند.

رادفر از رسانه ها خواست برای نهادینه سازی فرهنگ "نه به مواد محترقه" در پایان امسال نیز تلاش کنند.

وی تاکید کرد: در این روزهای باقیمانده از سال انتظار داریم که رسانه ها هم در خصوص نهادینه شدن فرهنگ نه به ترقه کار کنند تا ان شاء الله امسال شاهد هیچ تلفات و مجروحیتی بخاطر استفاده از مواد محترقه نباشیم.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =