۰ نفر
۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۵

تسنیم نوشت: منابع دیپلماتیک از سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه عربستان به مصر خبر دادند.

به گزارش الیوم‌السابع، یک منبع دیپلماتیک آگاه از تماس‌ها بین مقامات بلندپایه سعودی با مقامات مصری برای فراهم کردن مقدمات سفر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به مصر خبر داد.

با وجودی که قاهره رسما موعد سفر احتمالی الجبیر را تایید نکرده است، اما این منابع گفتند که الجبیر با سامح شکری وزیر خارجه مصر دیدار می‌کند.

همچنین احتمال دارد که وزیر خارجه عربستان با عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر دیدار و نامه‌ای از سوی سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان تقدیم او کند.

این اولین سفر وزیر خارجه عربستان به مصر بعد از بحرانی شدن روابط دو کشور در پی تصمیم شرکت آرامکو برای توقف صادرات نفت به مصر و رای مصر به نفع سوریه در دو قطعنامه شورای امنیت صورت می‌گیرد.

این سفر همچنین چند هفته قبل از نشست سران عرب در اردن که قرار است پایان ماه مارس آینده برگزار شود، صورت می‌گیرد.

الجبیر اوایل هفته جاری به عراق سفر کرد که این اولین سفر یک مقام بلندپایه سعودی به عراق از زمان حمله آمریکا به این کشور و سرنگونی صدام است.

از چند ماه قبل روابط بین قاهره و ریاض به‌ دلیل قطع صادرات نفت عربستان به مصر علی‌رغم توافق قبلی بین دو طرف که به‌منظور احیای اقتصاد مصر محقق شده بود، به شدت تیره شده است.

تنش در روابط ریاض و قاهره، زمانی که مصر بر خلاف میل و خواسته عربستان سعودی، به نفع پیش‌نویس طرح روسیه در شورای امنیت درباره سوریه رای داد، اوج گرفت.

روسیه، اوایل اکتبر سال گذشته میلادی در شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش نویس طرحی را با مضمون اجرای توافقات اخیر مسکو و واشنگتن برای رساندن کمک های بشردوستانه به مناطق تحت محاصره، لزوم پایبندی فوری همه طرف‌های درگیر به آتش بس، و جدا دانستن گروه‌های موسوم به میانه‌رو از گروه تروریستی «جبهه النصره» ( جبهه فتح الشام ) ارائه کرد، که مصر، چین و ونزوئلا به این طرح رأی مثبت دادند.

«عبدالله المعلمی» نماینده عربستان در سازمان ملل اعلام کرد که رأی مثبت مصر به پیش‌نویس طرح روسیه، برای آل‌سعود «دردناک» بود.

تاکنون تلاش‌های کشورهای عربی برای آشتی بین مصر و عربستان نتیجه‌ای نداشته است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 642104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =