شنبه 28 مهر 1397
پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 13:20:45 چاپ

پرواز همای: تنها کسی که موسیقی ایرانی کار می‌کند، منم/ شجریان و شهرام ناظری به من وقت ملاقات ندادند

فرهنگ > موسیقی - پرواز همای می‌گوید اگر فقط یک دو دو تا چهار تا کنیم، می‌بینیم تنها کسی که در حال حاضر موسیقی ایرانی کار می‌کند، اوست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌ عالیم قاسم‌اُف، هنرمند نام آشنای موسیقی آذربایجان، امروز و فردا (19 و 20 اسفند) در تالار وحدت به‌همراه پرواز همای روی صحنه می‌رود.

در گفت‌و‌گویی که سایت موسیقی ایرانیان با این دو هنرمند انجام داده است، عالیم قاسم‌اف در باره موسیقی در کشور آذربایجان صحبت کرده و پرواز همای از ویژگی‌های کارهایش در موسیقی ایرانی گفته است.

عالیم قاسم‌اُف در بخشی از این گفت‌و‌گو تاکید کرده است: «اگر فرصت مهیا شود، دوست دارم بارها و بارها به ایران بیایم و کنسرت بدهم. در آذربایجان شبکه‌های تلویزیونی خوبی هستند که اختصاصا به انواع موسیقی از جمله پاپ، ارکسترال و اصیل می‌پردازند. آن‌جا به راحتی اجرا می‌کنند و مشکلی نداریم.»

این خواننده در واکنش به عمومیت موسیقی پاپ و کم‌رنگ شدن موسیقی‌های سنتی و محلی گفته است: «در تمام دنیا جوان‌ها بیشتر به سمت موسیقی پاپ تمایل دارند و این کمی به موسیقی سنگینی که موجود است، ضربه می‌زند. موسیقی سخت و سنگین ممکن است تماشاگر کم داشته باشد ولی در کشور آذربایجان موسیقی سنتی و مقامات، هنوز هم مقبولیت دارد.»

در ادامه این گفت‌و‌گو، پرواز همای در مورد نسبت آثارش با موسیقی ردیف دستگاهی ایران گفته است: «امن سواد موسیقی دارم. موسیقی خوانده‌ام و الان هم در ایتالیا موسیقی کلاسیک می‌خوانم. از موسیقی فولکلور شروع کردم و به موسیقی ایرانی رسیدم و حالا دارم موسیقی کلاسیک می‌خوانم. سواد آکوپایمان، آهنگسازی، کونت پوئن و هارمونی دارم. هم پیانو و هم ساز ایرانی می‌زنم و زندگی‌ام را برای این کار گذاشته‌ام. بنابراین راه پیدا کردن نقاط مشترک موسیقی‌ها را درک می‌کنم. برای موسیقی آذری، لری، گیلانی، خراسانی و ... وقت می‌گذارم و با بهترین‌های‌شان مراوده و از آن‌ها مطالبه می‌کنم و یاد می‌گیرم. همین الان با این موسیقی که از من در کنسرت می‌شنوید اگر فقط یک دو دو تا چهار تا کنید، می‌بینید تنها کسی که در حال حاضر موسیقی ایرانی کار می‌کند، من هستم. بقیه موسیقی ایرانی کار نمی‌کنند. همه موزیسین‌های ایرانی‌اند ولی کار ایرانی نمی‌کنند.»

او در واکنش به این پرسش که آیا در مورد همایون شجریان، علیرضا قربانی و سالار عقیلی هم چنین فکر می‌کند، پاسخ داده است: «همایون شجریان بخش‌های زیادی از موسیقی ایرانی را کار می‌کند. صدای سالار عقیلی هم صدای بسیار قشنگی است اما ... اما کدام یک از این‌ها دارند موسیقی ردیفی ایرانی کار می‌کند؟ آقای قربانی که فقط با ارکستر ملی و ویلن می‌خواند. تنها کسی که سازهای ایرانی و دستگاه اصفهان و ماهور، سه گاه و چهار گاه اجرا می‌کند، من هستم. من نوازنده‌هایی دارم که روی صحنه از مردم کف و سوت می‌گیرند. آن‌ها نوازنده‌های من هستند. به وقتش با ارکستر سمفونی کار می‌کنم و به وقتش هم با اپرا کار خواهم کرد.»

همای در مورد این که قبلا گفته بود شرایط طوری شده که دیگر با موزیسین ایرانی همکاری نمی‌کند، توضیح داده است: «شما وقتی می‌نشینی کنار موزیسین ایرانی؛ خودش را آن قدر خدا می‌داند که باور و ایده تو را قبول ندارد و در خدمت تو قرار نمی‌گیرد. این مشکلی است که نمی‌گذارد کنار یک استاد بنشینید. از شهرام ناظری وقت گرفتم تا او را در قونیه ببینم. تلفنی گفتم «می خواهم شما را ببینم» چون نمی‌دانستند من چه کسی هستم گفتند «تشریف بیاورید.» وقتی رسیدم به هتل و گفتم «تشریف بیاورید پایین»، گفتند «وقت ندارم شما را ببینم.» خب من چه کار کنم؟! ده‌ها بار استاد شجریان را در مسیری دیدم و گفتم «می‌خواهم خدمت شما برسم و سوال‌های مهمی دارم.» گفتند «باشد، بیا و با فلانی تماس بگیر.» با فلانی که تماس گرفتم، گفت «استاد علاقه‌ای به دیدن شما ندارد.» خوشبختانه شخصا با کسی مشکل ندارم. هر کسی بیاید قدمش روی چشم، نیاید هم می‌گویم دوست نداشته بیاید.»

57242

کلید واژه‌ها : موسیقی -
34 دیدگاه
  • امير
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 13:41:42
    پاسخ
    213 42

    ظاهرا توهم و خودبزرگ بینی، هیچ حد و مرزی نداره.

    • بی نام
      پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 20:21:28
      25 2

      سالهاست سقف و حد خیلی چیزها شکسته است

    • علاقه مند موسیقی ایرانی
      پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 20:22:07
      20 15

      البته اگر به موسیقی بعد انقلاب دقت کنید میبینید که آنچه موسیقی اصیل ایرانی معرفی شده ، در واقع موسیقی ایرانی نیست . موسیقی ایرانی را ، ایرج ، گلپا ، عارف . زند وکیل ، تاج اصفهانی ، و .... میخواندند و با رفتنشان یک خلا بزرگ ایجاد شد و فرصتی برای رشد این موسیقی که بیشتر شبیه آه و ناله است.

  • بی نام
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 13:44:40
    پاسخ
    162 37

    نخوری زمین

    • بی نام
      پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 20:18:28
      28 88

      کارهایش خیلی پر طرفدار تر از کارهای شجریان است. شجریان تنها آثار قدما را تکرار می کد اما همای نوآوری دارد.

    • ضابطیان
      پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 20:24:27
      32 77

      شما کنسرت سال 86 همای را در نیاوران نبودید تا ببینید چه شوری به پا کرد . با ادب باشید

    • مجید
      جمعه 20 اسفند 1395 - 15:52:32
      21 2

      بی نام جان همای خوبه منم دوستش دارم ، ولی دیگه زوده با استاد شجریان و شهرام ناظری بخوای مقایسه اش کنی ، یه خورده هم به نظر راه موافق جهت قدرت شنا کردن رو داره میره که خیلی به سلیقه من خوش نمیاد.

  • بی نام
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 15:03:54
    پاسخ
    216 16

    حرفش راجع به این که "شما وقتی می‌نشینی کنار موزیسین ایرانی؛ خودش را آن قدر خدا می‌داند که باور و ایده تو را قبول ندارد و در خدمت تو قرار نمی‌گیرد" در مورد خودش شدیدا صدق میکنه. من به شخصه نمیشناسمش ولی برداشتم از حرفاش این بود .

    • ابوالفضل
      شنبه 21 اسفند 1395 - 00:44:46
      5 9

      بعضی موقع ها گفتن واقعیت تعریف از خود است. اگر مصاحبه های دکترسمیعی ، استاد شجریان و ... رو گوش داده باشید همشون تعریف از خود می کنند

  • بی نام
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 15:20:05
    پاسخ
    92 8

    غرور خیلی بد است و غرور بیجا بدتر

    • بی نام
      جمعه 20 اسفند 1395 - 20:37:58
      3 4

      احسنت

  • امید
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 15:22:46
    پاسخ
    88 15

    در اولین فرصت با دقت به اون صدای ... یکم گوش کن تا جایگاه واقعی خودت رو بفهمی و پس از دو بار کف و سوت شنیدن خودت را با بزرگان موسیقی ایران مقایسه نکنی

    • بی نام
      شنبه 21 اسفند 1395 - 00:09:11
      7 8

      برخلاف نظر شما من که از کارهایش خوشم می آید. حالا البته کاری به این حرف هایش ندارم. منظورم هنر اوست که می پسندم.

  • بی نام
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 15:43:27
    پاسخ
    31 122

    همای رو دوست دارم ولی عجیبه که خودشو با شجریان و ناظری مقایسه می کنه

  • سعید
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 16:15:07
    پاسخ
    13 58

    خدا عاقبتمون بخیر کنه

    • بی نام
      شنبه 21 اسفند 1395 - 00:09:39
      7 4

      این که حرف بدی نزده این قدر منفی گرفته

  • پرهام
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 16:19:51
    پاسخ
    38 9

    متاسفم که راه رو درست نیومدی

  • شاهان
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 16:21:59
    پاسخ
    349 10

    چقدر از لفظ « من هستم » استفاده کردند ...مصاحبه ایشون فقط« من هستم» من میفهمید یا نه فقط و فقط « من هستم » و بس.

  • مجید
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 16:50:58
    پاسخ
    30 5

    ایشان ظاهرا با این لحن صحبت کردن از خوی و خصلت هنر و هنرمندی بی بهره هستند , هنرمند واقعی رو باید از اخلاق و منش او شناخت. اینکه شما صرفا تکنیک آواز خواندن و نوازندگی و آهنگسازی را بلد باشید جایگاه شمارو نشون نمیده هنرمند واقعی باید دارای مسلک و مرام باشد , این دسته از افراد هیچگاه ماندگار نمیشوند و اگر هم اسم و رسمی پیدا کنند خیلی زود فراموش خواهند شد. جایگاه فعلی ایشان هم نه به سبب جایگاه هنری ایشان که به خاطر حواشی ایجاد شده در چند سال اخیر بوجود آمده.

  • بی نام
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 16:56:36
    پاسخ
    29 6

    این دیگه چه مدل عرض اندام است؟

    • شاهان
      پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 18:29:25
      81 6

      این مدل جدایدا تو کشور ما در مورد خیلی ها جواب داده و معروف شدند یک شبه محبوب که نه ولی سریع اینجوری معروف میشید.

  • بی نام
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 17:17:27
    پاسخ
    12 56

    صدا و موسیقی قشنگی دارید اما صدای شما اجازه هر کاری به شما نمیدهد.همچنانکه جایگاهتان

  • بی نام
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 18:10:03
    پاسخ
    9 55

    بله متاسفانه شجریان خیلی خودش را دست بالا می گیرد

  • بی نام
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 18:52:41
    پاسخ
    30 5

    ادب مرد به ز دولت اوست .با ادب باش تا بزرگ باشی.

  • چکاوک
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 19:43:36
    پاسخ
    22 4

    یعنی همه دارن هندی می زنن و می خونن و خودشون خبر ندارن

  • بی نام
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 20:17:36
    پاسخ
    30 9

    صدا همای بدترین صدایی بوده که موسیقی اصیل را به حیف و میل کشانده است. آقا یادش رفته قبلا ها چه شعرهایی .... که نخوانده است

  • شب پره
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 20:20:32
    پاسخ
    22 4

    اعتماد به سقف

  • امیر
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 20:48:17
    پاسخ
    13 10

    عالیم قاسیموف بی نظیرترین صدایی رو داره که شنیدم.واقعا آسمانیست.مخصوصا ساری گلین رو فوق العاده خوندن.افتخار بزرگی برای همای هست که با ایشون همنوایی میکنن.به نظرم افتادگی رو باید از امثال عالیم قاسیموف یاد بگیرن.

    • بی نام
      جمعه 20 اسفند 1395 - 21:11:47
      3 2

      در مقایسه هنرمندان با هم دقت کنید.

  • بی نام
    پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 22:02:52
    پاسخ
    44 3

    در جواب اون كسي كه ميگه كنسرتش غوغا كرده مجوز كنسرت به استاد شجريان بديد تا ببينيد چه اتفاقي ميفته سر بليط

    • مجید
      جمعه 20 اسفند 1395 - 15:55:01
      10 3

      گل گفتی به خدا ، تو این دوره که هر تو حموم خونده ای کنسرت میده ، خیلی ها دارن لحظه شماری میکنن که استاد شجریان کنسرت بده بشوره این صداهای بد رو ببره.

  • بی نام
    شنبه 21 اسفند 1395 - 17:07:15
    پاسخ
    4 1

    بی خیال بابا

  • حسین
    یکشنبه 22 اسفند 1395 - 23:17:40
    پاسخ
    5 2

    بزرگش نخوانند اهل ادب، که نام بزرگان به زشتی برد....

  • ع
    پنجشنبه 20 مهر 1396 - 23:31:32
    پاسخ
    0 1

    عزیزان من گول این سایت و اخبار مزخرفشو نخورید.این فقط قسمتی از سیاستشونه که هنرمندان و افراد بهتر از خودشونو پست کنن. همای، استاد شجریان و ناظری، این هایی نیستن که اینجا خوندید.

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700