دوشنبه 30 مهر 1397
چهارشنبه 25 اسفند 1395 - 20:23:41 چاپ

کشف قدیمی‌ترین گیاه جهان در هند

دانش > طبیعت - کشف بقایای فسیلی یک گیاه باستانی نشان می‌دهد منشا گیاهان صدها میلیون سال قدیمی‌تر از آنی است که تاکنون تصور می شد.

به گزارش همشهري آنلاين،سنگ‌هاي باستاني به دست آمده از هند نشان مي‌دهند گياهاني شبيه‌ به جلبك‌هاي قرمز درحدود 1.6 ميليارد سال پيش در محيطي شبيه به درياهاي كم‌عمق زندگي مي‌كرده‌اند.

اين كشف مي‌تواند نظريه‌هاي موجود درباره زمان نسبي شكل گيري حيات پيچيده در زمين را متحول سازد. محققان سوئدي در اين بقاياي فسيلي موفق به شناسايي بخش‌هايي از كلروپلاست شده‌اند، ساختارهايي درون سلول‌هاي گياهي كه در فتوسنتز گياه نقش دارد.

اولين نشانه‌هاي شكل‌گيري حيات روز زمين از قدمتي برابر 3.5 ميليارد سال برخوردار است؛ اولين شكل‌هاي تك‌سلولي ميكروسكوپي حيات در قالب ارگانيزم‌هاي بزرگتر چند‌سلولي يوكاريوتي تكامل يافتند.

ترز سالستد از موزه تاريخ طبيعي سوئد اين فسيل‌هاي جديد را كشف كرده‌است و آنها را قديمي‌ترين فسيل گياهي مي‌داند كه تاكنون شناسايي شده‌اند. به گفته وي اين بقايا نشان مي‌دهند كه شكل پيچيده حيات تاريخي قديمي‌تر از آنچه تصور مي‌رود در زمين دارند.

اين فسيل‌هاي رشته مانند در مركز هندوستان كشف شده‌اند و ويژگي‌هاي جلبك‌هاي سرخ مدرن را دارند اما به گفته محققان به دليل عدم وجود دي‌ان‌اي درون اين بقايا نمي‌توان صد درصد از باستاني بودن آنها اطمينان داشت.

قديمي‌ترين جلبك سرخ شناخته شده در جهان تا پيش از اين كشف 1.2 ميليارد سال قدمت دارد اكنون اين فسيل‌هاي هندي 400 ميليون‌سال قديمي‌تر از ركورد‌دار سابق هستند.

کلید واژه‌ها : طبیعت -