۰ نفر
۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶
در دیدار مرکل و ترامپ چه گذشت؟

رئیس جمهور آمریکا در نخستین دیدار رسمی خود با صدراعظم آلمان ضمن اعلام حمایت قاطعانه از «ناتو»، کشورهای عضو را به دلیل عدم پرداخت «سهم منصفانه ای» از هزینه های دفاعی آن به باد انتقاد گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از مهر، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در کاخ سفید دیدار کرد.

دیدار ترامپ و مرکل می تواند تعیین کننده اینده ائتلاف دو سوی اقیانوس اطلس باشد و به روابط کاری میان سران این دو کشور شکل دهد.

بر اساس گزارش های منتشر شده، ترامپ پس از خوشامدگویی به مرکل در کاخ سفید، گفتگو با وی را در دفتر کاری خود آغاز کرد. در پایان این دیدار، دو طرف در گفتگو با خبرنگاران به طور خلاصه اعلام کردند این نشست به خوبی برگزار شد.

اعلام خبر این نشست در حالی است که کارشناسان پیشتر اعلام کرده بودند انتظار می رود دو طرف در دیدار خود به بررسی مسائلی از قبیل تامین بودجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همچنین روابط با روسیه بپردازند. این نخستین دیدار مرکل و ترامپ پس از آغاز دوران ریاست جمهوری وی در ماه ژانویه بود.

ترامپ در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه آیا مساله سازمان ناتو نیز در این دیدار مورد بحث قرار گرفت، اعلام کرد دو طرف در این نشست مسائل زیادی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
همچنین بر اساس گمانه زنی ها، مرکل در این دیدار از ترامپ درخواست خواهد کرد تا در خصوص حمایت از یک اتحادیه اروپای قدرتمند، تضمین دهد.

آنگلا مرکل اعلام کرد وی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در گفتگوی خود، به تبادل دیدگاه ها در خصوص مساله مهاجرت و آوارگان پرداختند. وی امیدواری کرد آمریکا و اتحادیه اروپا بتوانند گفتگوها در خصوص موافقتنامه تجاری متقابل را از سر بگیرند.

دونالد ترامپ پس از ملاقات با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در واشنگتن در کنفرانس خبری مشترک با وی در کاخ سفید حاضر شد و در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران گفت:«وقتی به پیمان نفتا نگاه می کنیم می بینیم که پیمان نفتا، وحشتناک است. پیمان نفتا برای ایالات متحده، فاجعه بوده است. نفتا برای شرکتها، فاجعه بوده است. این پیمان بویژه برای کارگران (آمریکایی) فاجعه بار بوده است. به علت این پیمان، بسیاری از شرکتها از امریکا خارج شده است. به همین علت است که من درمقابل آن ایستاده ام. شاید علت اصلی مخالفت من با نفتا همین مسئله است. مخالفت با نفتا در کنار تقویت ارتش امریکا ، اصلی ترین مسائل مدنظر من است. ما ارتش کشور را تقویت خواهیم کرد و بیش از هرزمان دیگری، قوی خواهیم شد. امیدوارم از این نیروی نظامی استفاده نکنیم اما قویتر خواهیم شد و شاید بیش از هر زمان دیگری، قدرت نظامی داشته باشیم. وقتی درباره تجارت صحبت می کنیم، من به دنبال اقدامات فوق هستیم. کشور ما وضعی متفاوت پیدا خواهد کرد. از نظر نظامی، کشور ما بسیار قویتر خواهد شد. از نظر تجاری نیز ما قراردادهایی خواهیم داشت که خوب و مستحکم باشند و نه اینکه قراردادهایی داشته باشیم که به تعطیلی کارخانه ها و بیکاری شدید منجر شود.

رئیس جمهور آمریکا بار دیگر از رسانه ها انتقاد کرد و گفت: وقتی رسانه ها حقایق را بیان نمی کنند من آنها را دور می زنم. به ندرت از اینکه پیام توئیتری بدهم، پشیمان می شوم. درباره شنود مکالمات تلفنی که در دولت گذشته بوده است باید بگویم که دست کم ما یک وجه مشترک داریم (کنایه به آلمان). افرادی که درباره این موضوع (شنود مکالمات تلفنی) صحبت کرده اند، حقوقدانهای بسیار بااستعداد هستند. آنها در شبکه فاکس نیوز دیدگاهایشان را بیان کرده اند. من در این باره دیدگاهم را بازنگو نکرده ام. شما باید با فاکس نیوز صحبت کنید.»ضمن اعلام حمایت قاطعانه از «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو)، کشورهای عضو این ائتلاف نظامی را به دلیل عدم پرداخت «سهم منصفانه ای» از هزینه های دفاعی این سازمان به باد انتقاد گرفت.

ترامپ گفت که بسیاری از کشورهای عضو ناتو به دلیل عدم پرداخت حق عضویت خود، «مبالغی هنگفت» به این سازمان بدهکارند. وی در یک کنفرانس خبری مشترک با صدراعظم آلمان تأکید کرد که «کشورهای مقروض [به ناتو] باید بدهی خود را بپردازند».

نکته جالب توجه آن است که ترامپ به رغم آنکه در دوران مبارزات انتخاباتی خود بارها مزایا و فایده مندی ناتو را مورد تردید قرار داده بود؛ در نخستین دیدار رسمی با مرکل از حمایت قاطعانه خود از این ائتلاف نظامی سخن گفت.

ترامپ همچنین گفت که آمریکا به «نهادها و مؤسسات مهم و تاریخی» همچون اتحادیه اروپا که به مثابه سنگری برای امنیت غرب عمل می کنند،‌ به دیده احترام می نگرد.

آنگلا مرکل نیز در سخنان خود با اشاره به تنش های گذشته با رئیس جمهور کنونی آمریکا، از تلاش برای پایه گذاری روابطی جدید با «دونالد ترامپ» سخن گفت. وی در این باره خاطر نشان کرد: «پسندیده است که نه درباره یکدیگر، بلکه با یکدیگر صحبت کنیم».

آنگلا مرکل ضمن ابراز خشنودی از اعلام حمایت ترامپ از ناتو گفت که ترامپ به فرآیند پیمان مینسک پایبند بوده وخواهان دستیابی به یک راه حل نهایی برای بحران اوکراین است.

در این دیدار، ترامپ همچنین از تعهدسپاری مرکل به افزایش بودجه دفاعی آلمان و نقش رهبری این کشور در حمایت از عملیاتهای ناتو در افغانستان- که به مرگ بیش از ۵۰ نیروی نظامی آلمان انجامید- و عضویت آن در ائتلاف ادعایی آمریکا علیه داعش تشکر کرد.

ترامپ با اشاره به موضوع مهاجرت که از موضوعات مورد اختلاف دو رهبر است، گفت که تمرکز اصلی باید بر امنیت ملی باشد. وی در این باره گفت: «مهاجرت یک امتیاز است، و نه یک حق؛ و امنیت شهروندان ما باید همیشه در اولویت قرار گیرد».

ترامپ در ادامه افزود که آمریکا به نهادها و مؤسسات تاریخی و «حقِ مردم برخوردار از آزادی برای اداره سرنوشت خود» احترام می گذارد و تأکید کرد که «ائتلاف آمریکا و اروپا- ناتو- بنیانی برای یک آینده بسیار امیدوارکننده است».

مرکل نیز با تکرار نقاط مشترک و مورد توافق خود با ترامپ گفت که با توجه به تداوم همکاری آلمان در افغانستان، سوریه و لیبی؛ این کشور لازم است که بودجه دفاعی خود را افزایش دهد.

مرکل همچنین با تمجید از پایبندی آمریکا به فرآیند پیمان مینسک در قبال بحران اوکراین گفت که «باید به راه حلی امن و مطمئن برای بحران اوکراین دست یافت، اما از سوی دیگر روابط با روسیه نیز باید بهبود یابد».

مرکل همچنین با تأیید این دیدگاه ترامپ که «تجارت باید منصفانه تر و بر مبنای وضعیت بُرد- بْرد باشد»، تأکید کرد که «جهانی شدن باید به شیوه ای روشنفکرانه و درعین حال منصفانه شکل گیرد». در مقابل،‌ رئیس جمهوری آمریکا نیز تأکید کرد که «به سیاست انزواگرایی باور ندارد»، اما در عوض خواهان تجارتی آزاد و در عین حال منصفانه برای آمریکاست.

در این نشست خبری دوجانبه، صدراعظم آلمان از آمریکا خواست تا به «پای میز مذاکره بازگشته و مذاکرات تی تی آی پی- شراکت تجاری و سرمایه گذاری ترانس آتلانتیک-» را ادامه دهد.

گفتنی است که طرح «شراکت تجاری و سرمایه گذاری ترانس آتلانتیک» از جمله توافقهای تجارت آزاد است که ترامپ خواهان کناره گیری از آن به نفع توافقنامه های دوجانبه است.

صرف نظر از جنجالهای سیاسی داخلی در آمریکا که مقامات کاخ سفید را نشانه گرفته است، نشست خبری و دیدار روز جمعه آنگلا مرکل از کاخ سفید در دوره ای حساس از روابط دوجانبه آلمان و آمریکا صورت گرفت.

گفتنی است که صدراعظم آلمان درتلاش است تا به رغم بدگمانی و تردید نسبت به دیدگاه های سیاسی ترامپ، روابطی دوجانبه را پایه گذاری نماید. آلمان به عنوان قدرتمندترین نیروی سیاسی در اتحادیه اروپا به شدت نگران انتقادات ترامپ از ناتو و شک و تردید عمیق مقامات کاخ سفید در خصوص اتحادیه اروپا است. اما نشست روز جمعه رهبران دو کشور آلمان و آمریکا، احتمالاً روزنه ای را به سوی بهبود روابط دوجانبه خواهد گشود.

52311

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =