هدی سنایی سفیر ایران در روسیه پیشرفت روابط دو کشور را در حدود چهار سال گذشته بی سابقه و تاریخی برشمرد و گفت که با سفر پیش روی حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی به مسکو، همکاری ها شاهد جهش بیشتری خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین سنایی در جشن نوروز که با حضور شهروندان ایران، روسیه، افغانستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان در رزیدانس سفارت جمهوری اسلامی کنار سفره هفت سین برگزار شد، از جمله پیشرفت ها در روابط دو کشور را افزون بر عرصه سیاسی، امضای اسناد مهم تسهیل کننده مناسبات اقتصادی، بازرگانی و همکاری های علمی-فناوری برشمرد.

وی شامگاه دوشنبه در جمع حدود 800 نفر میهمانان جشن از جمله دانشجویان ایرانی مقیم روسیه، تاکید کرد: دو کشور توانسته اند از رکود در روابط اقتصادی (پیش از سال 92) خارج شوند و براساس اعلام مقام های روسی، ارزش مبادلات بازرگانی در سال 2016 نسبت به سال پیش از آن 80 درصد افزایش یافته است.
سفیر ایران در ادامه تاکید کرد: این حرکت پرشتاب بی مانع نیز نبود که رفع شده است و در آینده نیز باید تلاش کرد، موانع احتمالی برطرف شود.
سنایی همچنین برنامه امضای اسناد راهبردی در جریان سفر روحانی به مسکو را نشانه وجود زمینه های گسترش هر چه بیشتر مناسبات بین ایران و روسیه برشمرد.
سفیر ایران گفت: روابط مستحکم سیاسی، اقتصادی، علمی، دفاعی، هسته ای و منافع مشترک در خاورمیانه، آسیای میانه و دریای خزر، ایران و روسیه را بیش از گذشته به هم نزدیک کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز فرارسیدن نوروز را به حاضران و میهمانان کشورهای حوزه تمدنی این آئین از جمله روسیه که مناسبت سال نو در چندین جمهوری این کشور از جمله باشقیرستان و تاتارستان برگزار می شود، شادباش گفت.
در آغاز این مراسم پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، فرازهایی از پیام نوروزی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب با موضوع موفقیت ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی در عرصه های داخلی و بین المللی، کارنامه سال 95 و نیازهای پیش رو پخش شد.
موفقیت های اقتصادی، افزایش ثبات و امنیت در کشور و ارتقای جایگاه بین المللی ایران نیز بخش هایی از پیام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران بود که نمایش داده شد.
براساس برنامه اعلام شده، سفر رئیس جمهوری ایران به مسکو در راس یک هیات بلندپایه اوایل ماه جاری انجام می شود که در جریان آن حسن روحانی و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با یکدیگر دیدار و مذاکره می کنند.
الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و رئیس روسی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور نیز 23 اسفند ماه اعلام کرد که سفر پیش روی روحانی به مسکو زمینه ساز جهش در همکاری های تهران و مسکو خواهد بود.
به گزارش ایرنا، ایران و روسیه از زمان آغاز کار دولت یازدهم با تنظیم نقشه راه توسعه روابط در جریان نشست های کمیسیون مشترک، نتایج مذاکرات در هشت دیدار سران و بارها رایزنی تلفنی، توانسته اند شاهد پیشرفت زیادی در همکاری ها باشند که از جمله رسیدن ارزش مبادلات بازرگانی در سال 95 نسبت به سال پیش از آن به حدود دو میلیارد و 200 میلیون دلار و ثبت بیش از 80 درصد افزایش است.
با امضای 29 سند مهم در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور، زیر ساخت های لازم برای رسیدن به هدف گسترش فراگیر روابط فراهم شده است.
افزون بر پیشرفت همکاری های دوجانبه، ایران و روسیه در عرصه منطقه ای از جمله خاورمیانه به ویژه سوریه و مبارزه با تروریسم، سیاست های نفتی، برنامه تصویب شده مشارکت اقتصادی تهران و اتحادیه اوراسیا و بررسی تبدیل عضویت ناظر جمهوری اسلامی در سازمان همکاری شانگهای به رسمی رویکردهای مشترک و همگرایی های گسترده ای دارند.
تاکنون رئیسان جمهوری دو کشور شش بار در جریان نشست های بین المللی خارج از دو کشور از جمله اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرده اند ودو مذاکره نیز در تهران و شهر اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان فدراسیون روسیه برگزار شده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 648039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =