کنسرت‌های مشترک کیهان کلهر و نوازنده پرآوازه ساز کورا

کیهان کلهر و تومانی دیاباته، نوازنده پرآوازه ساز کورا، سه مرتبه در آبان سال جاری و یک بار در آذر با یکدیگر روی صحنه خواهند رفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صفحه رسمی اینستاگرام کیهان کلهر از برگزاری کنسرت‌های این نوازنده نامی کمانچه و تومانی دیاباته، پرآوازه‌ترین نوازنده کورا در نوامبر 2017 خبر داد و همچنین اعلام کرد جزئیات و فهرست دیگر کنسرت‌ها به‌زودی اعلام خواهد شد.

نخستین کنسرت این دو هنرمند شناخته شده در سطح جهانی، 10 نوامبر 2017 برابر با 19 آبان 1396 در روتردامِ هلند برگزار خواهد شد. این دو سپس 14 نوامبر برابر با 23 آبان در آمستردامِ هلند، 20 نوامبر برابر با 29 آبان در بریستولِ انگلستان و 26 نوامبر برابر با پنجم آذر در بروکسلِ بلژیک روی صحنه خواهند رفت.

کورا سازی محلی است دارای 21 سیم و تا اندازه‌ای شبیه به هارپ. برای ساخت این ساز میوه‌ای به نام کالاباش - که به کدو حلوایی شبیه ولی بسیار از آن بزرگتر است - را از وسط  دو نیم می‌کنند و روی آن پوست گاو می‌کشند. سپس دو تکه چوب را به صورت صلیب از داخل این پوست رد می‌کنند. یکی از این چوب‌ها که بلند است دسته کورا را تشکیل می‌دهد و دیگری نقش نگه‌دارنده دارد. دو قطعه دیگر چوب هم تقریبا به موازات دسته اصلی در پوست فرو می‌روند که نوازنده در حین نواختن، ساز را به کمک آن‌ها نگه می‌دارد. تومانی دیاباته پرآوازه ترین نوازنده کورا در سطح جهان است.

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =