پاسخ دکتر مانی محرابی، عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل به نظرخواهی خبرآنلاین که پرسیده بود ارزیابی شما از سیاست خارجی دولت یازدهم چیست؟


بر خلاف کارشناسانی که از برجام به عنوان روشن‌ترین نقطه کارنامه وزارت امور خارجه یاد می‌کنند، اینجانب منطق حاکم بر این وزارتخانه را که به واکنش‌های معقول و مبتنی بر واقع گرایی در قبال رخدادها انجامید، مهم‌ترین شاخصه مثبت دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم می‌دانم.
برجام مهمترین دستاورد ایران در حوزه دیپلماسی فرامنطقه‌ای محسوب می‌شود ولی باید این نکته را در نظر داشته باشیم که سیاست خارجه بسیار وسیع‌تر از برجام است و در نگاهی وسیع به تمام حوزه‌های مربوط به وزارت امور خارجه نمی‌توان برجام را به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد این وزارتخانه برشمرد.
در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای روش صحیح برخورد با رخدادهای مبتنی بر بحران‌های شدید منطقه‌ای و نهایتا بحران نظام بین الملل، سبب استیلای هژمون ایران در منطقه و خصوصا حدفاصل مرزهای غربی کشور و دریای مدیترانه شد که در وضعیت پاندولی میانه ایران و عربستان به عنوان دو قطب اصلی طیف‌های هژمونیک منطقه، ایران را در وضعیتی بسیار بهتری نسبت به رقیب دیرین خود قرار داد و به واقع تهران را به بازیگر اصلی تحولات خاورمیانه و مهره قابل اتکای حل بحران این منطقه تبدیل کرد. این رخداد از درجه اهمیت بسیار بالاتری نسبت به برجام برخوردار است و با توجه به این دستاورد می‌توان فعالیت‌های تیم دیپلماتیک دولت یازدهم را بسیار مثبت ارزیابی کرد.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 650796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =