۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰

تسنیم به نقل از رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران با بیان این که رشد جمعیت استان تهران ۱.۴ درصد است نوشت: ۶۵ درصد خدمات کشوری در تهران ارائه می شود که افراد بیکار را به این استان می کشاند.

نعمت الله ترکی گفت: اشتغال و مهاجرت در کلانشهرها و به ویژه در تهران اهمیت دارد و آمارها نشان می‌دهد که مهاجر پذیری تهران به دلیل خدماتی است که در تهران ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: سرشماری سال 95 هم نشان می‌دهد که جمعیت تهران بیشتر شده که بیکاری هم دلیل آن است چون بیکاران برای جستجوی شغل به تهران مهاجرت می‌کنند و این به‌دلیل این است که 65 درصد خدمات کشوری در تهران ارائه می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران در مورد ایجاد اشتغال در استان تهران گفت: رشد جمعیت استان تهران 1.4 درصد است و آمارها می‌گوید از هفت میلیون جمعیت فعال تعداد چهار میلیون و 400 هزار جمعیت شاغل در تهران داریم. این در حالی است که سالانه 125 هزار نفر ایجاد اشتغال مستقیم داریم.

ترکی گفت: در سال گذشته 175 هزار نفر در استان تهران شاغل شدند که این عدد خوبی بوده است؛ اما نکته قابل تامل این است که در حوزه دیپلم و زیردیپلم مشکلی برای اشتغال نداریم و حتی شهرکهای صنعتی اعلام نیاز کردند اما قشر تحصیلکرده کمی برای اشتغال با مشکل روبرو هستند. البته ما برای این قشر بیکار پارکهای علمی فن آوری در شهرستانها ایجاد کردیم و در حال واگذاری است و سه شهرک صنعتی در قرچک و پیشوا و ملارد هم ایجاد شده تا این افراد بتوانند از این بستر استفاده کنند.

وی اظهار کرد: سال 95 مطالعه و ارزیابی در اقتصاد مقاومتی داشتیم و در سال 96 با برنامه زمان بندی دقیق وارد ایجاد فرصت شغلی مناسب می‌شویم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران در مورد مهاجرت گفت: برنامه‌ریزی در شهرستانهای تهران داریم تا مهاجرت پذیری را کاهش دهیم؛ در تهران هم اکنون تراکم یک هزار نفر در کیلومتر مربع است و شهرستانهایی مثل بهارستان این عدد به 10 هزار نفر رسیده برای همین سعی کردیم بر اساس سند توسعه متوازن (آمایش) از شهرستان وارد استان شویم و با این روش و اجرای 205 پروژه تنها استانی خواهیم بود که با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی این برنامه را اجرایی می کنیم.

ترکی اظهار کرد: در این سند آمایش سرانه‌ها را بررسی کردیم و دیدیم که در برخی شهرستانها سرانه برای بخش بهداشت یا بخش های دیگر صحیح نیست و بر اساس این کاستیها آغاز به برنامه‌ریزی و تدوین سند کردیم.

وی در مورد بخش صنعت در استان تهران تصریح کرد: بر اساس سرانه ارزش افزوده سیمای استان تهران کشاورزی نیست و بیشتر این استان صنعتی است و 30 درصد واحدهای صنعتی کشور در استان تهران استقرار دارد. اما در حوزه کشاورزی 10 محصول استان تهران مقام اول کشور را دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران در ادامه تصریح کرد: آمارها می‌گوید حدود 27 شهرک صنعتی و 17 هزار واحد صنعتی در استان تهران داریم برای همین مقرر شده تا افرادی که قصد دارند وارد بخش صنعت شوند و آنهایی که هستند ساماندهی شوند؛ سه هزار واحد سال قبل رصد و راستی آزمایی شد و مقرر شد 276 واحد صنعتی پروانه آنها باطل شود که البته حدود 76 واحد متعهد شدند تا ایرادات را برطرف کنند. در حوزه واحدهای صنفی هم این عدد 600 هزار واحد است که برای آنها هم می خواهیم راستی آزمایی و ساماندهی کنیم چراکه گفته می‌شود بیش از 100 هزار واحد صنفی مجوز ندارند. در سال 95 آیین نامه‌ای صادر شده تا اتحادیه ها و انجمن ها تجمیع شود و این ایرادات برطرف شود.

وی ادامه داد: هشت برنامه تحولی در دولت ابلاغ شد که یکی محقق شدن دولت الکترونیک بود که قرار شد در 16 شهرستان در حوزه فن آوری اطلاعات حرفه‌ای وارد شویم و اولین گام این بود که بخش خصوصی وارد شود؛ حتی این موضوع ورود حمل و نقل شهری به فضای مجازی هم در همین راستا بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران در مورد بخش جذب سرمایه در استان تهران گفت: برای سرمایه گذاران توصیه می کنیم در بخش آی تی و فن آوری ارتباطات در شهرستانهای استان تهران و همچنین در بخش کشاورزی وارد شوند و این می‌تواند برای آنها سود دهی خوبی داشته باشد؛ در پیشوا 200 هکتار زمین آماده کردیم تا تبدیل به شهرک کشاورزی دانش بنیان تبدیل شود که 70 هکتار آن واگذار شده است.

ترکی گفت: کشتهای جایگزین هم در دستور کار قرار دارد که کشت پسته (300 هکتار آغاز شده) یکی از این نمونه کارها است؛ البته پایانه صادراتی محصولات کشاورزی هم در شهر پیشوای ورامین در حال ایجاد است.

وی از افتتاح ایجاد پایانه صادرات گل در استان تهران در اردیبهشت ماه خبرداد و گفت: در سال 96 اولویت ما اشتغال است.

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 653711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =