ایسنا نوشت: مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با مقام‌های افغان در کابل گفت، دولت جدید در حال بررسی واکنش‌های دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی به دشمنان طالبانی و داعشی خود در افغانستان است.

 ژنرال هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با ای‌بی‌سی نیوز از افغانستان گفت: ایالات متحده بیش از گذشته شریک قابل اعتماد افغان دارد اما همزمان سطح و حجم تلاش‌هایش را در این کشور کاهش داده است.

او گفت: دشمنان ما این را حس کرده‌اند و به سختی تلاش می‌کنند و حال نوبت ماست تا در کنار شرکای افغان پاسخ آنها را بدهیم.

به گفته مک‌مستر، رئیس‌جمهوری آمریکا از برخی مقام‌ها از جمله در وزارت خزانه‌داری و تجارت خواسته تا با همکاری واکنش‌های قابل دسترس در حوزه‌های مختلف شامل سیاسی، دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی را بررسی کنند.

او تاکید کرد: ما گزینه‌ها را در اختیار او قرار خواهیم داد و آماده اجرای تصمیمات او هستیم.

مشاور امنیت ملی آمریکا با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری و سایر مقام‌های ارشد درباره مناسبات دوجانبه، امنیت، مسائل ضد تروریسم، اصلاحات و توسعه بحث و رایزنی‌ کرده است.

طبق بیانیه کاخ ریاست جمهوری افغانستان، مک‌مستر از تلاش‌های ضد فساد قدردانی کرد و به اشرف غنی اطمینان داد که ایالات متحده همچنان به حمایت و همکاری با افغانستان در شماری از مسائل ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهوری افغانستان هم به مک‌مستر گفت: "تروریسم مساله بسیار مهمی برای امنیت جهان و این منطقه است و چنانچه گام‌های موثری برداشته نشود، چندین نسل تحت تاثیر قرار می‌گیرند."

اشرف غنی به مقام‌های آمریکایی گفت، قاچاق مواد مخدر و فساد نیز در لیست تهدیدات علیه امنیت افغانستان است.

"حمایت روسیه از اسد باعث تداوم جنگ در سوریه است!"

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین در مصاحبه با برنامه "این هفته" ای‌بی‌سی گفت زمان آن فرا رسیده تا مذاکرات دشواری را با روسیه درباره حمایت از دولت سوریه و اقدامات "خرابکارانه" آنها در اروپا داشته باشند.

مک‌مستر مدعی شد: حمایت روسیه از بشار اسد "موجب تداوم جنگ داخلی و ایجاد بحرانی شده که به عراق، کشورهای همسایه آن و اروپا هم رسیده است!" بنابراین حمایت روسیه از آن "رژیم وحشتناک" که یک طرف آن درگیری است، مساله‌ای است که باید مورد پرسش قرار بگیرد و به جز آن، اقدامات "خرابکارانه" روسیه در اروپا هم هست. بنابراین گمان می‌کنم وقت آن رسیده تا گفت‌وگوهای دشواری با روسیه داشته باشیم.   

مشاور امنیت ملی آمریکا ادامه داد: زمانی که روابط به پایین‌ترین نقطه می‌رسد، چاره‌ای نیست جز اینکه آن را بالا ببریم. بنابراین گمان می‌کنم سفر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به روسیه زمانبندی کاملا درستی داشت.

"به نیروی بیشتر در سوریه نیازی نیست"


ژنرال مک‌مستر همچنین نسبت به ارسال تعداد بیشتری از نیروهای زمینی آمریکا به سوریه ابراز تردید کرد.

سخنان او در شرایطی مطرح می‌شود که کردهای تحت حمایت آمریکا در سوریه در آستانه حمله برای آزادسازی رقه هستند.

مک‌مستر گفت: باید دید آیا به تعداد نیروهای بیشتر نیازی خواهد بود یا خیر اما من اینطور فکر نمی‌کنم. 

"تمام گزینه‌ها علیه کره‌شمالی روی میز است"


مشاور امنیت ملی آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت، زمانی که بحث مقابله با تهدیدات کره‌شمالی پیش می‌آید، تمام گزینه‌ها روی میز است.

او در واکنش به آزمایش‌های موشکی ناموفق اخیر کره‌شمالی تاکید کرد: پرتاب‌های موشکی اخیر مصداق اقدامات تحریک‌آمیز، بی‌ثبات کننده و تهدیدکننده رژیم کره‌شمالی است. ما در این زمینه همکاری‌ها با چین را هم ادامه می‌دهیم. الان یک توافق بین‌المللی وجود دارد که شامل رهبری چین هم می‌شود و آن این است که شرایط کنونی نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 655677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =