نامه نیوز نوشت: حسن روحانی حتما کار سختی در انتخابات خواهدداشت . همه افراد حاضر در رقابت ، غیر از اسحاق جهانگیری او را رقیب اصلی خود می دانند.

صحنه انتخابات حالا روشن ترین وضعیت را داد . ۶ نامزد نهایی را شورای نگهبان انتخاب کرده و از همین امروز رقابت آغاز شده است . فهرست اعلامی سور‍‍‍پرایزهایی هم داشت . از رد صلاحیت ها تا آن ها که مجوز گرفته اند . روی ۴ گزینه کسی شکی نداشت . یعنی تقریبا مشخص بود که از این سمت محمد باقر قالبیاف و سید ابراهیم رییسی و از آن سمت حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در عرصه حضور خواهند داشت . نکته اصلی افراد مکمل بودند . همین جا بود که نام افرادی همچون علیرضا زاکانی ، محمد هاشمی ، میرسلیم ، زاهدی ، حاجی بابایی مطرح می شد . برخی معتقد بودند این افراد مکمل می توانند در نهایت بر معادلات مناظره ها و یا سایر بخش های مبارزات انتخاباتی تاثیر بگذارند .

رد صلاحیت مرد لابی های جمنا

از عصر روز گذشته خبرهایی مطرح شد مبنی بر اینکه علیرضا زاکانی جزو افراد تایید صلاحیت شده است . زمزمه هایی هم در مورد میرسلیم و محمد هاشمی هم بود . گفته می شد که علیرضا زاکانی در مناظرات حملات تندی به روحانی خواهد داشت و همین مساله می تواند فضای مناظره ها را شبیه انتخابات ۸۸ کند . می گفتند او رای ندارد اما می تواند در تشکیل قطب کمک کند . او تایید نشد و حالا در بیانیه ای نوشته است :« اگر خواست خدا بر این قرار می‌گرفت که در میان احراز صلاحیت‌ شده‌ها باشم، خدا را شکر می‌کردم و اکنون که مشیت الهی جز این است به طور مضاعف خدا را شاکرم.تکلیف تعطیل‌بردار نیست و امروز مهمترین تکلیف، کمک به جبهه انقلاب برای پایان دادن به وضع موجود و نجات قوه مجریه از دست لیبرال‌ها است.» آن سو تر هم کسانی بودند که می گفتند با آمدن محمد هاشمی ، طیفی از حامیان آیت الله هاشمی به سمت او جذب می شوند و او در نهایت کناره گیری کرده و این آرا به سمت حسن روحانی شیفت می کند . گفته می شد که او می تواند به دلیل تجربه بالا و داشتن اخبار پشت پرده به جهت همنشینی سالیان سالش با آیت الله هاشمی، فرد مهمی در مناظره ها باشد . او تایید صلاحیت نشده و حالا گفته است :« به رای شورای نگهبان تمکین میکنم .آمده بودم تا در صورت عدم تایید صلاحیت روحانی، در صحنه باشم»

سورپرایزهای انتخاباتی روحانی

اما حالا باید به وجه مهم و اصلی این ماجرا پرداخت ؛ یعنی کسانی که تایید شده اند . حسن روحانی حتما کار سختی در این رقابت خواهدداشت . همه افراد حاضر در رقابت ، غیر از اسحاق جهانگیری او را رقیب اصلی خود می دانند . او باید از دولتش دفاع کند ، و البته مردم را برای تداوم اعتماد به او قانع کند. حسن روحانی با دو رقیب اصلی یعنی محمد باقر قالیباف و سید ابراهیم رییسی مواجه است . باید منتظر ماند و دید استراتژی حسن روحانی برای این انتخابات چیست ؟ آیا او همچنان با همان کاراکتر سال ۹۲ باز می گردد . برخی خبرها حاکی از این است که روحانی چند سورپرایز برای این انتخابات خواهد داشت . او برنامه محاسبه شده ای آماده کرده است .

رئیسی و امیدش برای رفتن به پاستور

اما سید ابراهیم رییسی پدیده این دوره از اصولگرایان است . به یکباره آمده و به یک باره ماندنی شده است . او نوعی شکاف در میان اصولگرایان هم ایجاد کرده است . حالا که اسامی اعلام شده است حتی می توان گفت که او و قالیبا دقیقا اصولگرایان را به دو بخش جدا از هم تفکیک کرده اند . آنها برای رقابت با روحانی آمده اند اما قبل از اینکه به او برسند رقابت سنگینی با یکدیگر دارند . قالیباف آمده تا یک شکست دیگر و شاید آخرین شکست در کارنامه سیاسی اش ثبت نشود و ابراهیم رییسی هم با امیدهای زیادی وارد عرصه شده ؛ حساب ویژه ای هم روی پیروزی باز کرده است . او حالا افراد متفاوتی هم در ستاد خود دارد.

در مورد او اما یک نکته مهم وجود دارد . پایداری ها او را دوره کرده اند . این برای رییس بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود اگر گفته شود او گزینه مصباح یزدی در انتخابات است . این یک حساسیت ویژه در میان سیاسیون اصولگرا ایجاد می کند و البته یک بازخورد منحصر به فرد در جامعه دارد. برخی می گویند پایداری ها نباید تابلو انتخاباتی ابراهیم رییسی باشند . شاید هم همین توصیه ها موجب شد که وقتی چند روز پیش پایداری حمایتش را از رییسی اعلام کرد ، فشارهای زیادی واردشد تا پایداری این اعلام حمایتش را پس بگیرد.

فعلا که از ابراهیم رییسی دو نشانه برای نوع مواجهه با حسن روحانی دیده شده ؛ یکی سخنانش در ستاد انتخابات وزارت کشور و دیگری نامه ای که در موردبرنامه های حسن روحانی و پخش آن از صدا و سیما نوشته .

برخی می گویند ابراهیم رییسی انچنان که به نظر می رسد نیست . نمی تواند پدیدگی در انتخابات را داشته باشد . او با لحنی آرام سخن می گوید و بعید هم هست که با این شکل از ورود به انتخابات شانس پیروزی داشته باشد .

ریسک بالایی که قالیباف کرد

محمد باقر قالیباف می داند که ریسک سیاسی بزرگی انجام داده است . او باز برای رسیدن به ساختمان ریاست جمهوری ردای نامزدی پوشیده است . او در این چند روز بسیار تند و تیز ظاهر شده است و حرف های سنگینی به روحانی زده و البته باید در انتظار حرف های سنگین روحانی هم باشد . پخش یک ترانه کودکانه در مورد حمایت از او در این چند روز و استقبال منحصر به فرد از آن در حوزه طنز و فکاهی می تواند نشان دهد که نوع مواجه شدن جامعه با سخنانی که علیه او در رسانه های مجازی پخش می شود تا چه حد است .

اما فرد دیگر این انتخابات که حتما توجه به او بسیار مهم است اسحاق جهانگیری است . او قطعا حرف های مهمی در این رقابت خواهد داشت . نامه نیوز ۱۱ فروردین خبر داده بود که جهانگیری نامزد اصلاح طلبان خواهد بود و برای کمک به روحانی خواهد آمد . اصولگرایان تلاش می کنند با تخریب و ایجاد اختلاف اعلام کنند که او بنای کناره گیری ندارد اما اسحاق جهانگیری عهدی با روحانی بسته است . جدال او با رقبا در این مناظره ها دیدنی خواهد بود .

دو فرد دیگر دراین انتخابات هستند که می توانند شکل رقابت را با تغییراتی مواجه کنند . می گویند میرسلیم و هاشمی طبا چندان شانسی ندارند اما آنها دو فرد با تجربه هستند که حتما حرف هایی برای گفتن در مناظره ها خواهند داشت . یکی به سمت اصولگرایان است و آن دیگری احتمالا متمایل به دولت . به نظر می رسد که انتخابات داغی در پیش است .

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 657110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =