عضو شورای شهر چهارم گفت: شورای پنجم یک شورای کاملا سیاسی است و خروجی آن خروجی ضعیفی است. چون حضور افراد و چهره‌های سیاسی را بر چهره‌های تخصصی غالب می‌دیدم.

زهرا داستانی: شورای شهر چهارم به پایان کار خود نزدیک می‌شود. شورای شهری که در لیست اصول‌گرایانش برای ورود به شورای بعدی از حضور چندین عضو سابق خود بی‌بهره است. معصومه آباد با سابقه دو دوره حضور در این شورا از جمله افرادی بود که به همراه عباس شیبانی و رحمت اله حافظی برای انتخابات در شورای شهر پنجم ثبت نام نکرد. معصومه آباد ۴۵ ساله که یکی از سه زن شورای شهر تهران است که در یک دوره ریاست کمیته سلامت و در دروه بعد ریاست کمیته ایمنی شورای تهران را بر عهده داشته است. او کار خود را در شورای شهر از دوره سوم آغاز کرده اما سوابق اجرایی دیگری را در شهرداری تهران داد. مشاور مدير كل امور بانوان شهرداري تهران از سال 1385 تا 1386بوده و از جمله اقدامات اجرایی او می‌توان به خانه سلامت شهرداري در سال 1386 تا كنون اشاره کرد. حالا اما معصومه آباد به خبرآنلاین می‌گوید که شورای شهر سیاسی از دلایلی است که او را از ثبت نام در دوره پنجم شورای شهر بازداشته است. شورای شهری که چهره‌های سیاسی آن را قٌرق کرده‌اند و شورای شهر را از تخصصی بودن به سمت سیاسی سوق می‌دهد.

گفت و گوی خبرآنلاین با معصومه آباد، عضو شورای شهر چهارم را در ادامه خواهید خواند:

شما جزو یکی از سه نفری بودید که در شورای شهر پنجم ثبت نام نکردید. بنابراین شاید یکی از سوالات اصلی این باشد که دلیلتان برای کناره گیری چه بوده است؟

به رئیس جمهوران هم ۸ سال فرصت می‌دهند که هر چه استعداد و توان دارد روی دایره بریزد و تمام هنرش را در نشان دهد. من هم ۱۰ سال در شورای شهر بودم و سعی کردم که تمامی ظرفیت خود را برای شورای شهر خرج کنم. بعد از این ترجیح می‌دهم که افراد جوان‌تر، با اندیشه و طرح‌ها و دیدگاه‌‌‌های نو وارد شورای شهر شوند و به شهر و مدیریت آن از زاویه‌ای جدید بنگرند. نکته دیگری که من را از حضور دوباره در شورای شهر وا داشت این بود که شورای پنجم یک شورای کاملا سیاسی است و پیش بینی می کنم خروجی ضعیف باشد. بنابراین وقتی فکر کنم که باید در جایی باشم که برای مردم کاری انجام نمی‌شود انرژی اضافه‌ای خرج نمی‌کنم. اعتقاد من خروجی شورای چهارم نصف خروجی شورای سوم بود. با توجه به اینکه ظرفیت شورای چهارم به نسبت سوم دوبرابر شده بود و کمیسیون‌های بیشتر با تخصص‌های بیشتری داشت و انتظار می‌رفت که با وجود این کمیسیون‌ها اقدامات بیشتری و طرح‌های بیشتری را انجام شود ولی شهر همان دغدغه را داشت و شهر براساس همان مصوبات و احکامی که داشت حرکت می‌کرد.

چرا شورای شهر پنجم را سیاسی می‌دانید؟

تا روز آخری که لیست اسامی ثبت نام کننده را بررسی می‌کردم حضور افراد و چهره‌های سیاسی را بر چهره‌های تخصصی غالب می‌دیدم.

اما در شورای شهر چهارم نیز حضور هنرمندان و ورزشکاران و افراد غیر متخصص نیز به چشم می‌خورد. آیا فکر می‌کنید شورای شهر چهارم تخصصی‌تر بود؟

شورای چهارم تخصصی بود ولی نکته اصلی این است که به نگاه‌های سیاسی اجازه نمی‌داد که در مسیر کارش قرار گیرد.

آیا عملکرد شهرداری و شورای شهر در رابطه با حادثه پلاسکو صحیح بوده است؟ در کمیته ایمنی شورا لازم نبود پیش از فاجعه، بررسی های لازم را برای ساختمان های بلند می‌کردید؟

اگر قبول داشته باشیم کمیته حقیقت‌یابی که دولت تشکیل داد از تمام ظرفیت‌هایش برای روشن شدن حقیقت استفاده کرده است، شهرداری مقصر ۱۷ درصد از این ماجرا بود. این موضوع چند وجهی است و هنوز هم اگر حادثه‌ای شبیه آن رخ دهد قانون همچنان تکلیف سازمان مسئول را مشخص نکرده است. اما درباره عملکرد شورای شهر چهارم در زمان مسئولیت من در کمیته‌ ایمنی باید بگویم که در همان سال اول در برنامه پنج ساله دوم تقریبا ۱۹ تا ۲۰ درصد از احکام پنج ساله را مرتبط با موضوع ایمنی از جمله ایمنی در حمل و نقل، ساختمان‌ها و بازار و ساختمان‌های تجاری و آموزشی را تدوین کردیم. این‌ها اقداماتی ارزشمند بود که باید انجام می‌شد. و بخش دوم شناسایی مکان‌های پر خطر با رویکرد چهارگانه بود.

انتقادات زیادی به عملکرد شورای شهر در نظارت بر شهرداری وجود دارد. شما عملکرد شورای شهر چهارم را در رابطه با تخلفات مالی و فعالیت‌های شهرداری چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درباره تخلفاتی که در شهرداری اتفاق افتاده است نکته حایز اهمیتی وجود دارد؛ تا شورای دوم یک دیوار بتنی دور شهرداری بود که اصلا هیچ اطلاعاتی از وضعیت درآمدی و هزینه و عملکرد شهرداری وجود نداشت به دلیل اینکه همه قراردادها و پروژه‌ها به صورت دستی و سنتی انجام می‌شد و در شورای سوم مهم‌ترین گام بلندی که برداشته شد این بود که شورا حسابرس مستقل برای شهرداری تعیین کرد. شورای دوم حسابرسی که وجود داشت حسابرس شهرداری بود که حسابرسی می‌کرد و به شورا گزارش می‌داد و تنها اعضای شورا استماع می‌کردند. اما در شورای سوم حسابرس مستقل تعریف شد که هیچ وابستگی مالی به شهرداری نداشت و این عدم انطباق نتیجه‌گیری حسابرس شهرداری و حسابرس مستقل شورا باعث شد که ابهاماتی را به وجود آورد. اما شورای شهر سیستم جامع مالی شهرداری را تصویب کرد که در این سیستم همه اتفاقاتی که در سازمان‌ها و شرکت‌ها و مناطق می‌افتاد به صورت آنلاین در اتوماسیون قابل رویت می‌کرد. وقتی که این دیدبان بر شورای سوم شروع شد آرام آرام باعث شد وضعیت مالی شهرداری شفاف‌تر شود و به مرور همین نموداری که به سمت شفاف شدن حرکت می‌کند هر سال نسبت به سال قبل بهتر شد. در شورای شهر چهارم اما این گزارش‌ها بروز شد و به زمان حال نزدیک‌تر شد. به طور مثال تا قبل از این اعضای شورای شهر در سال ۹۰ به گزارش‌های سال ۸۶ استناد می‌کردند در حالی که فرد پاسخگو در آن زمان حضور نداشت. در شورای شهر چهارم اعضا اما به گزارش‌های یک سال قبل رجوع می‌کردند و این دستاورد خوبی برای شورا شهر چهارم بود.

شما یکی از سه زنی هستید که در شورای شهر حضور داشتید. ارزیابی شما از حضور زنان در شورای شهر چیست؟

زنان در شورای شهر چهارم به همان اندازه امکان فعالیت داشتند که مردان در شورا فعالیت می‌کردند. هیچ گونه محدودیتی وجود نداشت. در دوره سوم مسئول کمیته سلامت بودم و در حوزه سلامت و گاها به دلیل جنسیتی که داشتم موضوعات مربوط به زنان را پیگیری می‌کردم، آنها را به صحن می‌بردم و از آنها دفاع می‌کردم. در شورای شهر چهارم که در کمیته تخصصی ایمنی حضور داشتم و وقت بیشتری را از من می‌گرفت مانعی برای فعالیتم وجود نداشت. در شورای چهارم به دلیل اینکه در کمیته ایمنی بود به هیچ کدام از برنامه‌هایی مربوط به زنان ورود پیدا نکردم. تنها موضوع جمعیت پذیری شهر تهران بود که ما به بررسی ضریب باروری زنان در مسیر توسعه جمعیت و ظرفیت جمعیت تهران پرداختیم.

۴۷۲۳۵

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 663495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    2 0
    تو خوبی
  • بی نام DE ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    1 0
    هر چی باشه از شورای چهارم خیلی قوی تر خواهد بود همون که به تحقیق و تفحص ها رای ندادید فهمیدیم وضعتان چه طوره وگرنه ان که حساب پاک است از محاسبه چه باک است
  • بی نام US ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    1 0
    املاک نجومی