۲ نفر
۱۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۴

در ساعت 20:31 سوم ژوئن به وقت جهانی / 1:01 بامداد چهارده خرداد به وقت تابستانی ایران، جسمی به جو سیاره مشتری برخورد کرد و منفجر شد. دو منجم آماتور مستقل از یکدیگر توانستند این رویداد را به تصویر بکشند.

در ساعت 20:31 سوم ژوئن به وقت جهانی (1:01 بامداد چهارده خرداد به وقت تابستانی ایران)، جسمی به جو سیاره مشتری برخورد کرد و منفجر شد. دو منجم آماتور مستقل از یکدیگر توانستند این رویداد را به تصویر بکشند و درخشش این انفجار را بر فراز ابرهای سیاره مشتری ثبت کنند.(برای مشاهده فیلم از مرورگر اینترنت اکسپلورر استفاده کنید)

آنتونی وزلی، یکی از این دو منجم آماتور که این پدیده را ثبت کرده است، در وبسایت خود اطلاعات و تصاویر بیشتری از این پدیده را قرار داده است. هرچند ماهیت جسم برخوردکننده به سیاره مشتری هنوز مشخص نیست، اما واضح است که چیزی غیر از یک سیارک یا یک دنباله‌دار نیست. اما انتظار می‌رود که طی روزهای آینده گردوغبار برجامانده از این برخورد در الگویی استوانه‌ای شکل در محل برخورد شکل بگیرد.

تازه‌ترین مشاهدات از سیاره مشتری حاکی از آن است که هنوز لکه سیاهی ناشی از برخورد مشاهده نشده است. ممکن است جرم برخوردی کوچک‌تر از آنی باشد که بقایایی به جا گذاشته باشد، با این حال رصدها ادامه دارد.

پس از برخورد جسمی به مشتری در تابستان گذشته و ظهور لکه‌ای سیاه بر سطح سیاره مشتری، اخترشناسان به رصدهای پیوسته و مداوم این سیاره علاقمند شده‌اند. برخورد خرده‌سنگ‌های ریز و درشت به اجرام منظومه شمسی، پدیده‌ای است که در طول حیات منظومه شمسی ادامه داشته، ولی از زمانی که انسان به ابزارهای رصدی پیشرفته مجهز شده است، تعداد بسیار اندکی از آن‌ها را توانسته مشاهده کند.

برای مشاهده فیلم پرکیفیت از این پدیده با حجم 46 مگابایت، اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 66632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارغوان IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۲
    4 11
    نوشته فیلم ولی چرا عکس؟
  • پوريا IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
    10 2
    يكي از وبلاگ مورد علاقه ام راجع به نجوم وستاره شناسي