۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۱

مستند «هویدا؛ زندگی زمانه و مرگ» ساخته‌ مصطفی شوقی در موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به نمایش درآمد. سپس جلسه‌ نقد و بررسی این فیلم با حضور دکتر مجید تفرشی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ابتدای این نشست، مصطفی شوقی، نویسنده و كارگردان مستند هویدا با بیان اینكه نسخه پیش رو در واقع نسخه سینمایی كار است كه از 4 قسمت 42 دقیقه با حفظ مبنای روایت تاریخی فیلم تدوین شده، تاكید كرد: در این مستند سعی شده كه برش هایی از زندگی هویدا و نقش او در توسعه آمرانه پهلوی و پس از آن فروپاشی ،زندانی شدن و دادگاهی شدنش مورد توجه قرار بگیرد.

شوقی با بیان اینكه برخی از تصاویر مستند هویدا از جمله دادگاه آن برای نخستین بار است كه پخش می‌شود گفت: یك مستند تاریخی زمانی ارزش افزوده می‌یابد كه چیزی فراتر و بیش تر از آنچه تاكنون وجود داشته باشد را در فیلم به نمایش بگذارد. از این رو فكر می‌كنم مستند هویدا این ارزش افزوده را دارد.

او افزود: در مستند هویدا سعی كردم كه به جای اینكه قاضی باشم، راوی قصه هویدا و دوران پهلوی باشم و هرآنچه كه است را بیاورم. به همین دلیل روایت ها و داستان‌های مخدوش كه بعضی آنها توام با افسانه سرایی است را مورد توجه قرار ندادم.

در ادامه این نشست، دكتر مجید تفرشی، پژوهشگر تاریخ معاصر و سند پژوه ارشد ایرانی در مركز اسناد بریتانیا با اشاره به اینكه عموما در تاریخ نگاری رسمی و تاریخ نویسی اپوزیسیون با ارزش های امروزی، حوادث سالهای 57 را قضاوت می كنند گفت:تلاش خوب كارگردان مستند از یك جهت جدا از جنبه های خوب دیگر این فیلم، قابل تقدیر است اما نکته‌ای كه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که بعد از سی و چند سال كارهای مستند رسمی از تاریخ پهلوی و بدتر از آن روایت بی بی سی و بسیار بدتر من و تویی از حكومت شاه، این مستند می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای رها كردن تاریخ نویسی و مستند سازی از چنبره «آبرو بری و آبرو خری»و خوب این كار سخت و پیچیده ای است.

دكتر موسی حقانی، رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با بیان اینكه یكی از بخش‌هایی كه در این فیلم مورد توجه قرار گرفته بود، توسعه دهه چهل بود، كارگردان این فیلم را دعوت كرد با با افراد دیگری نیز كه منتقد توسعه آمرانه دهه چهل هستند، به گفت و گو بنشیند. او تاکید کرد: مدل توسعه آمرانه شاه در دهه چهل به شدت ضرر ایران شد و هویدا نیز در تحقق این بستر نقش مهمی را دارد.

در مستند هویدا ،به تبار خانوادگی و دوران نخست وزیری س13 ساله امیرعباس هویدا و برنامه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حكومت پهلوی تا پیروزی انقلاب و سپس دادگاهی شدن او در بهار سال 58 اشاره شده است.

مستند «هویدا»، به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر و نویسندگی و کارگردانی مصطفی شوقی، از تازه‌ترین محصولات خانه مستند انقلاب اسلامی است که به زودی به صورت عمومی از آن رونمایی می‌شود.

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 666828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
    24 0
    زمانی که هویدا در دادگاه گفت من 13 سال قیمت خودکار بیک رو ثابت نگهداشتم حاضران در دادگاه همگی بهش خندیدند....تاریخ قاضی بی رحمیه
  • فرشته IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
    1 12
    من این مستند را موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران دیدم بسیار مستند خوبی بود و اتفاقا منصف بود و همین مساله یکی از مباحث این نشست نقد و بررسی بود کاش از این مستند ها بیشتر ساخته شود