دور اول مذاکرات ایران و الجزایر برگزار شد

در دیدار محمد جواد ظریف با عبدالقادر مساهل همتای الجزایری خود موضوعات مختلف روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای به تفصیل مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این دیدار مساهل ضمن خوشامدگویی به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه اظهار داشت: ما معتقدیم کشورهای منطقه اختلافات را باید با گفتگو حل و فصل کنند.

وی افزود: احترام به حاکمیت کشورها از اصول ماست از اینرو موضع ما یک موضع مستقل است. ما اولویت هایی در سیاست خارجی خود داریم که یکی از آنها مبارزه با تروریسم است. ما قربانی تروریسم هستیم و در سال های نه چندان دور بیش از ۲۰۰ هزار شهروند خود را از دست دادیم. تجربیات زیادی داریم و میدانیم منشاء آن چیست و کجاست.

وزیر امور خارجه الجزایر همچنین گفت: اختلافات در جهان عرب همیشه وجود داشته است. بحران سوریه یکی از نمونه هاست. اگر همه به حق حاکمیت ملت ها و دولت قانون و خواسته مردم احترام بگذارند چنین وضعیتی بوجود نمی آید. در لیبی هم دخالت های خارجی کار را به اینجا کشاند. اگر دخالت خارجی در سوریه، لیبی و یمن نبود مشکلات زودتر حل میشد. امروز شاهد اختلاف در جهان اسلام و عرب هستیم. امیدوارم گفتگو ها بتواند شروع شود و بدانیم هیچ راهی جز گفتگو نداریم. در خصوص مسائل خلیج فارس هم امیدوارم تلاشها برای گفتگو نتیجه دهد.


در ادامه  ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم با اشاره به تحولات منطقه افزود: با شما موافقم که تروریسم‌ مشکل اصلی منطقه است و راه حل آن هم دموکراسی است؛ البته دموکراسی ای که از داخل کشورها باشد. باید اولویت همه مبارزه با افراط باشد. همه باید کمک کنیم برای رسیدن به راه حل و نه تحمیل راه حل. ما نمی توانیم برای مردم کشورهای مختلف راه حل تعیین کنیم.
موضوع اصلی این است که ما بعنوان کشورهای خارجی باید کمک کنیم و نه تعیین تکلیف کنیم. دخالت خارجی عامل اصلی طولانی شدن بحران در کشورهای منطقه است که به پیچیده تر شدن آنها انجامیده است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: از این وضعیت دو گروه استفاده می کنند: تندروها و صهیونیستها؛ صهیونیست بدون هیچ هزینه ای دارند از این مساله سوء استفاده می کنند. ایران در دام دسیسه ها نمی افتد و زمینه سوء استفاده صهیونیست ها را فراهم نخواهد شد.

 ظریف با اشاره به شرایط بوجود آمده میان کشورهای خلیج فارس نیز اظهار داشت: ما نگران تشدید وضعیت میان قطر و همسایگان آن هستیم و معتقدیم بهترین راه گفتگوست. ما هم آماده ایم در این زمینه کمک کنیم.

52311

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =