۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰

ایرنا نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بامداد دوشنبه در تماس تلفنی با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیرقطر، تحولات اخیر بحران کنونی در شورای همکاری خلیج فارس را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، ترامپ و تمیم بن حمد در این گفت و گو، پیامد‌‌های بحران خلیج فارس بر کشورهای منطقه را ارزیابی کردند.

رهبران دو کشور بر ضرورت تداوم تلاش برای حل دیپلماتیک بحران کنونی بین کشورهای عربی تاکید کردند.
«شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری جمعه گذشته، در واکنش به قطع روابط برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با قطر، این موضوع را یک «مسئله خانوادگی» نامیده و بر لزوم حل اختلاف‌ها در چارچوب دیپلماتیک و فضای منطقه ای تاکید کرده بود.

گفت و گوی تلفنی ترامپ و تمیم بن حمد، ساعاتی پس از آن صورت می گیرد که عربستان، امارات، بحرین و مصر به درخواست امیر کویت برای تمدید مهلت 48 ساعته به قطر برای پاسخ گویی به خواسته های 13 گانه موافقت کردند.

در همین حال، منابع خبری اعلام کردند که وزیران امور خارجه کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر روز چهارشنبه پیش رو به درخواست «سامح الشکری» وزیر امورخارجه مصر، برای بررسی سیاستهای خود درباره دوحه، در قاهره تشکیل جلسه می دهند.
دولت کویت در بیانیه‌ای اعلام کرد،‌ کشورش خواستار تمدید 48 ساعته مهلت 10 روزه به قطر برای پاسخ به درخواست‌های 13 گانه شد.

عربستان، امارات، بحرین و مصر 15 خردادماه 96 با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم و افراط گرایی، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی این کشور بستند.

عربستان و متحدانش فهرستی از خواسته‌های خود را برای برقراری روابط مجدد با دوحه از طریق کویت به قطر اعلام کرده‌اند.
مدت پاسخگویی قطر به خواسته‌های ذکرشده کشورهای چهارگانه بامداد دوشنبه (12تیرماه) به پایان رسیده بود.
پیش از تمدید 48 ساعته مهلت کشورهای عربی به قطر، محمد بن عبدالرحمن وزیر امورخارجه این کشور در نشست خبری با همتای ایتالیایی خود در رم گفته بود:‌ ما در منطقه‌ای امن و باثبات قرار داریم، درخواست‌های عربستان را انجام نمی دهیم و از مداخله نظامی این کشور نیز نمی هراسیم.

از سوی دیگر، «خالد العطیه» وزیر دفاع قطر نیز ساعاتی پیش در گفت و گو با شبکه خبری اسکای نیوز با بیان این که کشورش آمادگی کامل برای دفاع از خود را دارد، افزود: کشورهای محاصره کننده قطر، برای سرنگونی امیر این کشور، برنامه ریزی می‌کنند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 682528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    2 1
    احسنت به قطر.