ار.ب.کا: ابعاد تازه‌ای از دیدار پوتین-ترامپ فاش می‌شود/ ترامپ جا می‌زند

یک روزنامه روسی چند روز پس از گذشتن از دیدار جنجالی پوتین و ترامپ درهامبورگ معتقد است که هرچه پیش می رویم ابعاد جالبی از این دیدار فاش می شود.

به گزارش خبرآنلاین روزنامه تجاری "ار ب کا"، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پس از ملاقات رؤسای جمهور روسیه و آمریکا در هامبورگ اعلام نمود سران دو کشور "در مورد برخی امور مطلقاً مشخص به توافق رسیدند".

وی بین توافقات از آتش بس در جنوب غرب سوریه، انتصاب نماینده ویژه امور اوکراین در دولت آمریکا و توافق در مورد همکاری در فضای سایبری نام برد. رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا هم از این توافقات یاد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا سه روز پس از ملاقات هامبورگ شخصاً توافق سایبری را تکذیب کرد. ترامپ در تویتر نوشته است: این واقعیت که رئیس جمهور پوتین و من تشکیل گروه امنیت سایبری را بررسی کردیم به معنی این نیست که من فکر می‌کنم این امر می‌تواند رخ دهد. نمی‌تواند".

آندری سوشنتسوف مدیر برنامه باشگاه مباحثه والدای می‌گوید ترامپ تشکیل کارگروه امنیت سایبری را برای پاسخ دادن به بدبینان در داخل کشور زیر سئوال برد. کارشناس می‌گوید: "ترامپ سعی دارد نشان دهد شخصی است که ابتکار عمل را در دست داشته و در راه منافع آمریکا اقدام می‌کند و توافقات خارجی دست و پای او را نمی‌بندد". ابراز تردید ترامپ در مورد تحقق توافق با پوتین به معنی تمایل وی به قطع روند عادی سازی روابط با مسکو نیست.

در عین حال رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است توافق دیگر - آتش بس سوریه - می‌تواند اجرا شود. این آتش بس وارد کار شده ولی موارد نقض آن ثبت شده است.

ماکسیم سوچکوف کارشناس شورای روابط بین‌الملل روسيه می‌گوید کارشناسان روسیه و آمریکا باید مکانیسم‌های واکنش به نقض آتش بس را طراحی می‌کردند. آنها ممکن است بتوانند به موقع این فعالیت را به پایان برسانند تا بتوان این توافق را حفظ کرد.

بنظر وی، مخالفان ترامپ می‌توانند از نقض آتش بس برای بهم زدن دستآورد اندک مسکو و واشنگتن در  سوریه و همچنین تشدید فشار بر ترامپ استفاده کنند. اما هارلان اولمان مشاور ارشد شورای آتلانتیک آمریکا می‌گوید توافق مربوط به سوریه دستآورد ناچیزی بود و بدشواری رعایت شود.

در این بین روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای تماس‌های دیگر نمایندگان ترامپ با روسها را افشا کرده است. از قرار فرزند ترامپ و دو مشاور او با ناتالیا وِسِلنیتسکایا حقوقدان روس ملاقات کرده‌اند.

گفته مي‌شود علت ملاقات این بود که به فرزند ترامپ قول افشای اسناد بدنام کننده هیلاری کلینتون داده شده بود. وِسِلنیتسکایا بررسی امور انتخاباتی و اقدام خود از طرف دولت روسيه را نفی می‌کند.

هارلان اولمان می‌گوید ادامه عملیات ضد ترامپ، از جمله در رسانه‌های گروهی، به پیشروی در بازرسی دخالت روسيه در انتخابات آمریکا بستگی دارد. در آمریکا ملاقات پوتین و ترامپ به عنوان پیروزی دیپلماتیک طرف روس ارزیابی شد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 686543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =