ایسنا به نقل از معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشت: پارسال ۲۳ هزار واحد تولیدی در کشور با اجرای طرح رونق تولید، از تعطیلی نجات پیدا کردند.

محمدرضا فیاض ظهر امروز در همایش تجلیل از صنعت‌گران، معدن‌کاران و اصناف، اظهار کرد: ابتکار استان زنجان در برگزاری مراسم تجلیل روز اصناف و روز صنعت و معدن پس از ادغام دو وزارتخانه قابل تحسین است و بهتر است که این اتفاق در برنامه ملی روز صنعت و معدن نیز بیافتد و هر دو مراسم در یک روز اجرا شود.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر رتبه کشور در فضای کسب و کار بین‌المللی ۱۲۰ است و این یعنی اینکه ایجاد کسب و کار در ۱۱۹ کشور بهتر از ایران است و باید به سمتی حرکت کنیم که این رتبه به زیر ۱۰۰ برسد ولی نباید فراموش کرد که در چند سال گذشته رتبه ایران در همین بخش ۱۵۲ بود و در این زمینه پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم.

وی با اشاره به برخی دیگر از شاخص‌ها، افزود: در زمینه رقابت‌پذیری رتبه ایران از ۸۲ به ۷۶ و در نرخ رشد بخش صنعت از منفی ۱۰.۵ به مثبت ۶.۵ رسیده‌ایم و این مهم نشان از آن دارد که قدم‌هایی در راستای بهبود شرایط برداشته شده ولی اگر به دنبال پیشرفت و جبران عقب‌ماندگی‌ها هستیم باید به جای برداشتن گام‌هایی در هر زمینه‌ای، جهش کنیم، زیرا با قدم برداشتن دیر به مقصد می‌رسیم.

فیاض خاطرنشان کرد: با اجرای طرح حمایت از واحدهای تولیدی در کشور طی پارسال، ۲۳ هزار واحد تولیدی با ۱۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از تعطیلی نجات یافته و به چرخه تولید بازگشتند و در مرحله اول باید با دید بازتری حرکت می‌کردیم و در دستورالعمل جدید برای سال‌جاری تسهیلات عمدتاً به واحدهایی که زمینه اشتغال‌زایی جدید فراهم کرده و صادرات انجام می‌دهند، پرداخت می‌شود.

معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌ها یادآور شد: استان زنجان با توجه به پتانسیل‌های بالای معدنی، نیازمند توجه ویژه‌ای جهت توسعه این بخش است و لازم به ذکر است که در حال حاضر از نظر ژئوفیزیک هوایی ۴۶۰ هزار کیلومتر نقشه وجود دارد و نقشه کاداستر همه معادن کشور نیز به پایان رسیده است.

وی تصریح کرد: برای سامان دادن صنایع، توسعه شهرک‌های صنعتی در دست اقدام بوده و گام‌های مناسبی برداشته شده است و در حال حاضر ۷۰۹ شهرک صنعتی در کشور وجود دارد که آب و برق ۸۳ شهرک تامین شده و ۱۲۷ شهرک گازرسانی شده است.

فیاض اظهار کرد: بخش مالیاتی کشور باید مقررات و ضوابط دست و پا گیر را از پیش پای صنعت‌گران بردارد و تا پایان سال‌جاری، ۱۷ خدمت وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت سیستماتیک و از بروکراسی اداری خارج خواهد شد.

در ادامه این جلسه، استاندار زنجان با تبریک روز ملی صنعت، معدن و اصناف به فعالان این حوزه، اظهار کرد: حجم قانون در کشور بالا است و به قانون‌زدایی در کشور محتاج هستیم و وقتی قانون زیاد شود حواشی و تفسیر قانون زیاد می‌شود و به جد نیاز به پالایش قانون داریم.

اسدالله درویش‌امیری ادامه ‌داد: با افتخار از سرمایه‌گذاری و تولید و اشتغال استقبال می‌کنیم. ما نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. زیبنده جمهوری اسلامی نیست که جوانی بیکار باشد و این را باید کسانی که در حوزه صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی و خدمات هستند، فکری کنند.

وی افزود: ما در دولت سرباز فعالان اقتصادی هستیم نه سرور و باید موانع سرمایه‌گذاری را از راه سرمایه‌گذار برداشت و از سرمایه‌گذاران حمایت کرد.

این مسئول در رابطه با لزوم توسعه صنعت ریلی، خاطرنشان کرد: صنعت ریلی نیاز به واگن‌های جدیدی دارد و صنعت ریلی باید با صنعت ریلی نوین جهان همگام شود و برای تحقق فاز دوم این صنعت در استان اقداماتی انجام شده است.

درویش‌امیری تاکید کرد: در استان زنجان هیچ سرمایه‌گذاری نباید پشت درها بماند؛ چرا که استان محتاج آن‌ها است.

استاندار زنجان با اشاره به اجرای موفق طرح رونق تولید در استان، تصریح کرد: در طرح رونق برخی صنایع و شرکت‌ها معلول و فلج بودند. شاید در اجرای این طرح صد درصد به هدف نرسیدیم اما کمک بزرگی در طرح رونق و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به صنایع شده است و در سال جدید نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بازسازی صنایع از طریق منابع بانکی در نظر گرفته شده که ۲۷۰ میلیارد تومان سهم زنجان است و در طرح رونق ۲۰ هزار میلیارد تومان بدون سقف استانی تعیین شده است.

این مسئول با بیان اینکه تولید و اشتغال به شرطی رونق می‌یابد که تولیدات در کشور نماند و صادر شود، گفت: صنعت در صورتی می‌تواند بخش اعظمی از اشتغال را بر عهده بگیرد که بتواند محصولات خود را صادر کند و نیز ۴۵ هزار شغل در حوزه صنعت و معدن در استان است و همه باید بدانند که اگر فکر و سرمایه صنعت‌گران و سرمایه‌گذاران نبود اشتغال ایجاد نمی‌شد.

وی اظهار کرد: همگامی کشور و استان با تکنولوژی دنیا ضروری است و بدون دستیابی به تکنولوژی روز دنیا رقابت امکان‌پذیر نیست و دنیا رشد تکنولوژی سریعی دارد که نباید از این پیشرفت عقب ماند.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =