کشور و مردم به دولت و کابینه‌ای نیاز دارند که متناسب با این شرایط شکل بگیرد و بر مشکلات فائق بیاید.

در نظام جمهوری اسلامی مسئولان و وزرا باید از شرایط عمومی و صلاحیت‌های لازم مانند تعهد به آرمان‌های انقلاب، باور به ارزش‌های اسلامی و اعتقاد به قانون اساسی برخوردار باشند. در کنار برخورداری از شرایط عمومی، تخصص، کارآمدی و تجربه یک امر ضروری است زیرا کابینه و حضور در سمتی در سطح وزیر جای آزمون و خطا و انتخاب افرادی فاقد تجربه نیست.

از طرفی کشور امروز در شرایط خاصی به سر می‌برد و دولت باید کابینه خود را متناسب با شرایط، نیازها، اولویت‌ها و قوانین بالادستی شکل دهد. هرچقدر که از عمر انقلاب می‌گذرد انتظار مردم این است که کابینه دولت‌ها کارآمدتر، کامل‌تر و تخصصی‌تر باشد بنابراین بایستی به سراغ نیروهایی رفت که معدل امتیاز آنها نسبت به کابینه دولت‌های قبل بالاتر باشد.

به عقیده من رئیس‌جمهور باید برای انتخاب اعضای کابینه، از همه نخبگان و ظرفیت‌های کشور فارغ از گرایش و سلیقه سیاسی آنها استفاده کند. البته این حق رئیس‌جمهور است که افرادی را گزینش کند که برنامه او را قبول داشته و به افکار و نظراتش نزدیک‌تر هستند، اما با این حال اگر از میان افرادی که حتی به ایشان رأی ندادند ولی از شاخص‌ها و شایستگی‌های لازم برخوردار باشند‌ و آماده همکاری باشند در کابینه استفاده شود نقش مهمی در تقویت همدلی در سطح ملی داشته و کابینه‌ای فراجناحی ایجاد می‌شود.

از طرفی افراد از هر جناح و گرایش سیاسی که وارد کابینه می‌شوند باید ملزم به این باشند که با رئیس‌جمهور هماهنگ باشند زیرا ناهماهنگی یکی از آفات اغلب دولت‌های گذشته بوده است. این درست نیست که از درون کابینه صداهای متضاد و ناهماهنگ شنیده شود و لذا هماهنگی اعضای کابینه با برنامه‌ها و افکار رئیس‌جمهور یک امر ضروری است که کارآیی دولت و به تبع آن نظام را افزایش می‌دهد.

 دولت بایستی برنامه‌محور باشد و بداند در چهار سال آینده با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی چه اقداماتی را مبتنی بر برنامه ششم توسعه و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب انجام دهد، اکنون کشور با مشکلات و چالش‌های جدی که حتی می‌توان از آن تعبیر به ابرچالش کرد مانند بیکاری جوانان، رکود اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی، نابسامانی نظام بانکی و ... روبروست لذا دولت در این چهار سال باید به جنگ این چالش‌ها رفته و به حل آنها مبادرت ورزد.

براین اساس کشور و مردم به دولت و کابینه‌ای نیاز دارند که متناسب با این شرایط شکل بگیرد و بر مشکلات فائق بیاید.

منابع داخلی جوابگوی حل مشکلات کشور نیست و دولت باید بتواند از سرمایه‌های خارجی و سرمایه ایرانیان خارج از کشور استفاده کند و این امر هم نیازمند تعامل با دنیا و فعال شدن دیپلماسی اقتصادی است و دولت باید در این حوزه توانمندی خود را افزایش دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =