ایسنا نوشت: یکی از رهبران مجلس اعلای عراق ضمن افشای علت عدم رجوع به مرجعیت عراق در مورد تحولات اخیر گفت: حکیم به تنهایی قدرت رهبری در این مسیر را دارد و من به او تبریک می‌گویم.

به گزارش شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، باقر جبر الزبیدی، یکی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق درباره علت عدم رجوع به آیت الله سید علی سیستانی، مرجعیت عالی قدر شیعیان عراق درباره تحولات اخیر در مجلس اعلای اسلامی این کشور گفت: آیت الله سیستانی در به روی تمامی چهره‌های سیاسی بسته است و نه نامه‌ای ارسال می‌کند و نه سیاسیون عراق این کار را می‌کنند.

الزبیدی درباره خروج عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق از مجلس اعلای اسلامی این کشور نیز گفت: حکیم خودش جدا شد و آنچه رخ داده شبیه یک ضربه بوکس بوده که ما را شوکه کرد.

وی تاکید کرد: حکیم خودش از مجلس خارج شد و ما او را بیرون نکردیم، او خودش تصمیم به رفتن گرفت و ما پنج نفر شدیم و مجلس را به ساحل امن می‌بریم.

این رهبر مجلس اعلای عراق در ادامه خروج عمار حکیم از این مجلس را همانند ضربه ناگهانی دانست که باعث گیجی شده است. این اقدام شوکی ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی به آنها وارد کرد.

الزبیدی افزود: مجلس اعلا ادامه مسیر شهید محراب و عزیز عراق است.

این رهبر مجلس اعلای اسلامی عراق با تاکید بر اینکه "مقرراتی که از ما می‌خواست این مساله محرمانه بماند، ما را شوکه کرد" گفت: آنچه اهمیت دارد، حفظ خط مشی شهید محراب، حکیم، آیت الله سیستانی، الخوئی و آیت‌الله خامنه‌ای است نه فقط حفظ تصاویرشان.

وی در ادامه ضمن احترام به نظر حکیم گفت: سه رهبر در مجلس اعلا در دو نشست طوفانی پیش از تحولات اخیر شرکت کردند، حکیم به تنهایی قدرت و جوانان را برای هدایت در این مسیر در اختیار دارد و من به او تبریک می‌گویم.

وی تاکید کرد، رهبری مجلس اعلای عراق پس از خروج عمار حکیم از طریق یک دبیرخانه عمومی خواهد بود و آنچه که "فردگرایی‌" خوانده می‌شود، علت تحولات اخیر نیست بلکه مسایل دیگر و امور عجیبی عامل آنها است.

الزبیدی در ادامه تصریح کرد: من خودم را برای رهبری مجلس کاندیدا نکردم و کار بر این قرار است که یک دبیرخانه عمومی برای مجلس تشکیل شود که در آن دبیرها و گروهی از اشخاص در هیئت رهبری و شورای دفتر سیاسی قرار می‌گیرند.

وی افزود: تمامی مسایل حل و فصل شدند و در مورد دبیرخانه مجلس نیز توافق شد و اگر آراء مساوی شوند، دبیرکل برخوردار از رای برتر می‌شود.

این چهره سیاسی عراق درباره تحولات این مجلس گفت:‌ برخی سوالات برای ما از سال 2013 ایجاد می‌شد که این ملاحظات و سوالات متمرکز بر تک‌روی عمار حکیم در تصمیم‌گیری‌ها بودند، گاهی ما با طرحی در تلویزیون غافلگیر می‌شدیم که اصلا درباره آن در مجلس گفت‌وگو نکرده‌ بودیم.

الزبیدی افزود: عمار حکیم صراحتا گفته بود که خودش را قادر بر رهبری می‌داند و حتی نیازی به مشاور ندارد. تنها مساله فردگرایی در تصمیم‌گیری‌ها نبود، ما می‌توانستیم تا حد امکان آن را کنترل کرده و در هیئت رهبری مطرح کنیم اما مسایل دیگری نیز بودند که نمی‌توانم درباره آنها صحبت کنم چرا که آدمی هر آنچه که می‌داند را به زبان نمی‌آورد.

وی ادامه داد: مسایل دیگری در روند مدیریت وزارت و امور کشور ایجاد شدند که این امور از مجلس اعلا دور هستند.

الزبیدی با اشاره به تشکیل شوالیه‌های امید بدون مشورت با رهبران مجلس گفت:‌ زمانی که در این مورد از عمار حکیم سوال شد، اینگونه پاسخ داد که این تشکیلات خاص خودش بوده و مدیریت آن را بر عهده دارد و همین‌گونه نیز شد و این امر تاثیر منفی بر رهبران مجلس و عملکرد آن داشت.

این چهره سیاسی عراق به شرح جزئیات سفر یک هیئت سیاسی به ایران پیش از تحولات اخیر پرداخت و گفت: این هیئت جهت اعلام شکایت خود از اقدامات منفردانه حکیم به ایران سفر کردند.

وی توضیح داد: یک سال و چهار ماه قبل نشست هیئت عمومی برگزار شد و طی‌ آن به شکلی ناگهانی به اطلاع اعضا رساندند که عمار حکیم نامه‌ای برای آیت الله خامنه‌ای ارسال کرده و در آن از او درخواست جواب کرده است، جواب نامه در روز تشکیل هیئت عمومی مجلس اعلا رسید و در جمع حاضران قرائت شد. من نمی‌دانم حکیم چه نوشته بود، از آنجایی که من فارسی نمی‌دانم مترجمی آن را به عربی برگرداند و مضمون آن نامه را این گونه اعلام کرد که خروج وی از مجلس اعلا به مصلحت نبوده و درست نیست.

الزبیدی افزود: حکیم پس از این سه نامه دیگر ارسال کرد که جوابی برای آنها نیامد،‌ طبق علم مرجعیت اگر یک سوال از مرجع پرسیده شود و جواب آن بیاید و دوباره همان سوال مطرح شود، هیچ مرجعی دوباره به آن جواب نمی‌دهد.

عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق روز دوشنبه گذشته از تاسیس جریان حکمت ملی خبر داد و تاکید کرد که هدف از تشکیل این جریان سیاسی جدید تقویت وحدت میان عراقی‌ها و حل مشکلات مردم است.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =