۰ نفر
۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳

خسرو آقایاری در جلد دهم و یازدهم مجموعه قصه‌های پهلوانی به سراغ پهلوانان نامدار خراسان و تهران رفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلد دهم و یازدهم مجموغه قصه‌های پهلوانی به قلم خسرو آقایاری با محوریت پهلوانانی از دیار خراسان و تهران از سوی انتشارات کتاب نیستان روانه بازار شده است.

آئین پهلوانی و منش‌های آن از دیرباز در خطه خراسان زبانزد خاص و عام بوده است و بسیاری پهلوانان و عیاران ایرانی که در طول تاریخ نیز برای خود نامی به یادگار گذاشته‌اند در این خطه پروش یافته و نام و سامانی به هم رسانده‌اند.

زندگی، منش و روش زیستی این پهلوانان نیز از دیرباز در قالب قصه‌ها و حکایت‌های متنوع نقل شده است و سینه به سینه به عنوان یک خاطره و یادکردی از گذشته در میان مردم چرخیده و به نیکی یاد شده است.

خسرو آقایاری در دهمین جلد از مجموعه قصه‌های پهلوانی با عنوان «رخصت مرشد 10. خراسان» به سراغ پهلوانان افسانه‌ای و نامدار این خطه رفته است و داستان‌هایی از زندگی و زیست آنها را از زبان بازماندگان و پهلوانان امروز این خطه روایت کرده است.

آقایاری در این کتاب شرحی از زندگی پهلوانانی چون عبدالرزاق بیهقی، اکبر خراسانی، پهلوان غریب، پهلوان مفرد قلندر، محمد مالانی، درویش اکبر طلبه، کلب رضا فخار، عبدالحسین مقدم و فریدون قفل‌ساز را مورد توجه قرار داده است و داستان‌هایی از آنها را به زبان حکایت و روایت داستانی آورده است.

این کتاب با نثری ساده و روان و امروزی و به دور از سختی‌های زبانی که مختص متون تاریخی است روایت‌هایی داستانی از پهلوانان خراسان و در واقع تاریخ پهلوانی در این دوره را بازگو کرده است که خط به خط آن جدای از جذابیت داستانی آکنده از دانسته‌های تاریخی است که نمادی است از اطلاع و دانش و پژوهش نویسنده.

آقایاری نخستین بخش از کتاب خود را با روایت حکایتی از دوران حکومت مغولان و سلطان ابوسعید در ایران آغاز می‌کند و داستانی از تدبیر وزاری ایرانی سلطان ابوسعید برای توسعه آئین پهلوانی و زورخانه‌ای به منظور بازپس‌گیری سلطنت ایران از مغولان را روایت می‌کند و در خلال همین روایت مخاطب با دلیل و پیشینه توسعه زورخانه‌ها در این خطه، شکل‌گیری و ساخت برخی از ادوات ورزش باستانی در ایران و نیز روایتی از شکل‌گیری مسابقات کشتی پهلوانی در ایران آشنا می‌شود.

در بخش دیگری از این کتاب نیز شرحی زندگی پهلوان نامدار ایرانی اکبر خراسانی از زبان فرزندش و در قالب یک روایت داستانی نقل شده است.

در جلد یازدهم از این مجموعه با عنوان «رخصت مرشد 11. طهرون» آقایاری برای نقل قصه خود به سراغ پهلوانان نامی شهر تهران رفته است و از دل تاریخ‌نگاری‌ها و مستند‌نگاری‌ها و بیان شفاهی بازماندگان آنها به روایت داستان‌هایی از آنها پرداخته است.

آقایاری قصه‌های خود را در این مجموعه بر پایه پژوهش و تحقیق کتابخانه‌ای و نیز انجام برخی مصاحبه‌ها با بازماندگان این پهلوانان و نیز افرادی که خاطره و یادی از آنها دارند ترتیب داده است؛ اما در شکل و شیوه روایت سعی کرده با اتخاذ یک روایت داستانی یافته‌های خود را

در قالب داستانی بلند به دست مخاطب برساند و او را در قالب یک روایت حماسی با زندگی آنها آشنا کند.

نکته قابل توجه در زندگی و روایت این کتاب نیز حفظ همین ویژگی حماسی در روایت است. در کنار این مسئله ویژگی ظلم‌ستیزی و مقابله با ستم و استعمارگری در ظاهر و باطن جامعه از مهمترین ویژگی‌ها و وجه مشترک تمامی پهوانان این کتاب و تمامی این مجموعه است که آقایاری این شاخص را در تمامی بخش‌های کتاب جدی گرفته و مورد توجه ویژه قرار داده است.

در این مجموعه، نویسنده به شرح زندگی پهلوانانی از جمله مصطفی طوسی، اسماعیل قربانی، مهدی کریمی مشهور به مهدی قصاب، احمد آقا سیگاری، حبیب الله بلور و اصغر نجار بروجردی پرداخته است، پهوانانی که نام هر یک از آنها در تارک تاریخ اجتماعی و سیاسی تهران حک شده است و در عین حال زنگار زمان مانع از یادکرد آنها در میان بسیاری از متون و روایت‌های تاریخی نشده است. در دل این قصه‌هاست که بسیاری از روش‌ها و منش‌های پهلوانی در میان جامعه تهران در سال‌های دهه چهل و پنجاه نیز روایت شده است.

در یکی از فرازهای این کتاب نیز به زندگی حبیب‌ الله بلور پرداخته شده است. پهلوانی که از او با عنوان یکی از مشهورترین پهلوانان تهران و مربی و استاد پهلوان غلامرضا تختی یاد می‌شود و در بسیاری از میادین بین‌المللی کشتی برای ایران افتخار آفرینی کرده.

انتشارات کتاب نیستان «رخصت مرشد 11. طهرون» را در 396 صفحه و با قیمت 33000 تومان و «رخصت مرشد 10. خراسان» را در 380 صفحه و با قیمت 32000 تومان منتشر کرده است.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرحسین IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    0 0
    یکی از بزرگترین پهلوانان ایران و تهران، حاج سید حسن رزاز بوده و بعد از ایشون حاج محمدصادق بلور فروش هستن ولی خیلی کم بهشون پرداخته میشه