۰ نفر
۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
انتشار آلبومی از همایون خرم

آلبوم «یار آشنا»، شامل آثاری از همایون خرم منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «یار آشنا»، آلبوم دیگری از نواخته‌های همایون خرم، نوازنده برجسته ویلن ایرانی است که در سه بخش «ابو عطا»، «چهارگاه» و «دشتی» ساخته و پرداخته شده و با تنبک‌نوازی محمود رفیعیان به اجرا درآمده است.

در این مجموعه، سه مایه «ابوعطا» که بار احساسی فراوان دارد، «چهارگاه» که بسیار با صلابت است و «دشتی» محزون به کار گرفته شده‌اند.

زنده‌یاد خرم در یادداشتی بر دفترچه این آلبوم نوشته است: «موسیقی اصیل ایرانی همچون آب زلالی است که به تشنگی شنونده پاسخ می‌دهد و او را با خود حقیقی خویش آشتی می‌دهد. بسیاری از گوشه‌های موسیقی ما، یک شهر موسیقی است که اگر نسبت به آن‌ها معرفت لازم پیدا شود، می‌تواند برطرف‌کننده عطش حقیقت‌جویانه انسان شود و عاقبت او را آن خنیاگر یگانه عشق رهبر شود. عاشقی گر زین سر و گر زان سر است/عاقبت ما را بدان سر رهبر است.»

فرزند این موسیقی‌دان، رضا خرم، نیز در بخشی دیگر از دفترچه اثر، نوشته است: «اگر دوران طلایی آهنگسازی پدر را دهه‌های ۳۰ و ۴۰ و۵۰ بدانیم، دوران طلایی نوازندگی ایشان را می‌توان دهه‌های ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ و کمی قبل از آن انگاشت. سال‌هایی که علاوه بر مهارت و چیره‌دستی در نوازندگی، تزکیه‌ای در دل پدر ایجاد شده بود که آثارش فراتر از یک نوازندگی تکنیکی و حتی پراحساس گشت. آنچه توسط انگشتان او روی ویولون نواخته می‌شد. از ذهن او که همواره به یاد معشوق بود و از دل او که همواره جایگاه پاکی برای حضرت دوست بود، برمی‌آمد. از این رو، فرازمینی و در واقع آسمانی بود. قطعاتی که در این لوح فشرده می‌شنوید، بین سال‌های ۸۰ تا ۸۵ به‌شکل کاملا بداهه و بدون توقف یا ضبط دوباره اجرا شده است. بسیاری از جملات آن خلق‌الساعه بوده و سازندگی در آن‌ها موج می‌زند و از عمق شگرفی برخوردار است و از این حیث، قابل تفکر و تأمل برای اهل فن است. قطعات ردیف نوازی نیست، گوشه‌ها به صورت کامل اجرا نشده و توالی کلاسیک آن‌ها هم رعایت نشده و در یک کلام، کادرها و محدودیت‌ها شکسته شده است؛ با این‌حال مملو از ظرافت، ابتکار، سازندگی و آفرینش بر مبنای اصالت است.»

 

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 695273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =