۰ نفر
۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸

ایرنا نوشت: معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: معتقدیم که آموزش رشته های پزشکی و غیرپزشکی باید با هم یکی باشد و باید به زمانی برگردیم که آموزش این رشته ها در کنار هم بود.

مجتبی شریعتی نیاسر روز چهارشنبه در پنجاهمین نشست معاونان آموزشی دانشگاه های سراسر کشور گفت: حدود 250 هزار نفر از جمعیت دانشجویی کشور در دانشگاه های علوم پزشکی و چهار میلیون نفر از دانشجویان در دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم تحصیل می کنند و بر همین اساس نیاز نیست که آموزش این دو گروه در دو وزارتخانه دنبال شود و همه باید یکی شود.

وی درباره توزیع جمعیت دانشجویی در زیرنظام های آموزش عالی گفت: 37 درصد جمعیت دانشجویی کشور در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، 16 درصد در دانشگاه های دولتی، 16 درصد در دانشگاه پیام نور، 11 درصد در مراکز دانشگاه علمی کاربردی، 5 درصد در مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای، 2 درصد در دانشگاه فرهنگیان و مابقی نیز در دیگر موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم درحال تحصیل هستند.

وی درخصوص مقطع تحصیلی دانشجویان نیز گفت: 2 درصد از دانشجویان کشور در مقطع دکتری تخصصی، 59 درصد در مقطع کارشناسی، 18 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و 19 درصد در مقطع کاردانی حضور دارند و یکی از مسائلی که تاکنون در آموزش عالی زیاد به آن پرداخته نشده، مقطع کاردانی و تکنسینی است که باید به آن توجه ویژه ای شود.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه 48 درصد دانشجویان در گروه علوم انسانی، 32 درصد در گروه فنی مهندسی، 6 درصد در گروه علوم پایه، 6 درصد در گروه پزشکی و بقیه در دیگر گروه ها درس می خوانند، گفت: 46 درصد دانشجویان را خانم ها و 54 درصد آن را آقایان تشکیل می دهند

وی درخصوص وضعیت هرم اعضای هیات علمی دانشگاه ها نیز گفت: 47 درصد از اعضای هیات علمی در مرتبه استادیار، 5 درصد استاد تمام و هنوز 35 درصد آنها مربی هستند.

معاون وزیر علوم در ادامه گفت: روند تأسیس موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی از سال 73 تا 83 شیب ملایمی داشته و طی این مدت به 44 مورد رسیده است ولی از سال 84 تا 91 شاهد افزایش فزاینده این موسسات بودیم که البته این وضعیت فقط در مورد غیرانتفاعی ها نیست.

وی ادامه داد: بین سالهای 93 تا 95، تعداد هزار و 380 مجوز رشته محل به غیرانتفاعی ها، 5هزار و 609 مجوز رشته محل به دانشگاه آزاد و در مجموع 7 هزار رشته محل صادر شده و مجوز رشته محل هایی که به دولتی ها طی این مدت ارائه شده، 3 هزار و 708 رشته محل است.

شریعتی نیاسر گفت: در سالهای 94 و 95 با توجه به اتفاقاتی که رخ داد، مجبور شدیم مجوزهایی ارائه دهیم که منجر به رشد فزاینده رشته محل ها شد و طی سالهای گذشته تلاش کردیم رشته گرایش های غیرضروری را حذف کنیم که بر همین اساس، 60 درصد رشته گرایش های دولتی ها، 6.4 درصد رشته گرایش های غیرانتفاعی ها، 27 درصد رشته گرایش پیام نوری ها و 95 درصد رشته گرایش دستگاه های اجرایی را حذف کردیم ولی دانشگاه آزاد طی سالهای گذشته 68.4 درصد افزایش رشته گرایش داشته است.

وی به آمارهای غیرانتفاعی های منحل شده و غیر فعال اشاره کرد و گفت: اکنون 9 موسسه منحل و ظرفیت پذیرش 24 موسسه نیز صفر شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید براینکه همه دانشگاه ها باید مقوله کیفیت را در رأس اهمیت قرار دهند از دانشگاه آزاد خواست به صورت جدی به ارتقای کیفیت خدمات خود توجه کند.

به گفته وی، 60 تا 70 درصد از 140 تا 147 موسسه آموزش عالی کشور، زیرخط استاندارد هستند.

شریعتی نیاسر درباره رشد دوره های تحصیلات تکمیلی نیز گفت: افزایش مقطع تحصیلات تکمیلی از سال 84 تا 95 شیب ملایمی داشته و تراکم تحصیلات تکمیلی به ویژه در مقطع دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی مشاهده می شود.

 باید برای دانشگاه پیام نور نسخه ای متفاوت در نظر گرفته شود

رئیس دانشگاه پیام نور نیز در این همایش از تلاش محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تشکر کرد و گفت: وزیر علوم همواره بر گسترش فعالیت های بین المللی دانشگاه پیام نور و انجام ماموریت اصلی دانشگاه در قالب ارائه آموزش از راه دور و نیمه حضوری تاکید داشته است.

علی اصغر رستمی ابوسعیدی کفت: پیام نور به عنوان یکی از دانشگاه های باز دنیا براساس عدالت آموزشی ایجاد شد و این دانشگاه علیرغم گسترشی که داشته هیچ وقت کیفیت را فدای کمیت نکرده است.

وی گفت: سال گذشته یک چهارم قبولی های کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی را فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور تشکیل دادند.

وی با بیان اینکه امسال چهار هزار محتوای جدید به محتواهای درسی دانشگاه پیام نور اضافه شد، گفت: دو هزار و 300 عنوان کتاب در دانشگاه پیام نور همراه با محتوای ویدیویی و شنیداری آن ایجاد شده است و از سال ۶۷ ؛ زمان تأسیس این دانشگاه تا خرداد امسال یک میلیون و 700 هزار دانشجو از پیام نور فارغ التحصیل شده اند که عمده آنها در مقطع کارشناسی بوده اند.

پنج دانشگاه پیام نور با ایجاد 16 نمایندگی در 68 کشور دانشجو می پذیرد و اکنون به عنوان قطب بین‌المللی انتخاب شده و نزدیک به پنج هزار و 700 دانشجوی خارجی در مجموعه پیام نور در داخل کشور مشغول به تحصیل هستند.

47238

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 695620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =