۰ نفر
۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۱

روزنامه روسی پراودا در گزارشی مبسوط به ارزیابی اختلافات میان دو کشور ایران و تاجیکستان پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین وب سایت روزنامه پراودا در این تحلیل آورده است: مراسم تحلیف رئیس‌جمهور آقای حسن روحانی 5 اوت در تهران برگزار شد. نمایندگان بلندمرتبه از 92 کشور جهان در مراسم حضور داشتند ولی امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان بین آنها نبود. این امر با سردی روابط تهران و دوشنبه از سال 2013 به بعد ارتباط دارد. وزیر انرژی و منابع آبی تاجیکستان که به دستور رئیس‌جمهور رحمان در مراسم شرکت می‌کرد با همکاران ایرانی در مورد خارج کردن روابط دوجانبه از بحران مذاکره کرد.


آخرین بار رؤسای جمهور دو کشور در سپتامبر 2014 ملاقات داشتند. ولی این دیدار با حادثه ناگوار رخ داده در دسامبر 2013 تیره شده بود. آن وقت بابک زنجانی تاجر ایرانی به اتهام روابط فسادی با دولت تاجیکستان در ایران بازداشت و به اعدام محکوم شد. در سال 2015 روابط دو کشور در نتیجه امر دیگری تیره‌تر شد: رئیس‌جمهور امامعلی رحمان فعالیت حزب رستاخیز اسلامی را ممنوع کرد.

مقامات ایرانی برای زخم زدن به دوشنبه از رهبر حزب ممنوع شده دعوت کردند در همایش "وحدت اسلامی" در ایران شرکت جوید. سپس بحران سیاسی بر امور تجاری اثر گذاشت و شرکت‌های ایرانی فعال در تاجیکستان یکی بعد از دیگری تعطیل شدند. در آوریل 2017 آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران حین دیدار از کشورهای آسیای مرکزی بطور نمایشی از دیدار از تاجیکستان طفره رفت.


عربستان سعودی تصمیم گرفت از وخامت روابط تهران و دوشنبه بهره جوید. ریاض سعی دارد به هر قیمت نفوذ ایران بر آسیای مرکزی را کاهش دهد. برغم این، کارشناسان معتقدند وخامت کنونی روابط ایران و تاجیکستان ماهیت موقت دارد. در تهران باور بر این است که موافقت دوشنبه با عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای می‌تواند نشانه نیکی باشد که به معنی عادی شدن روابط دوجانبه ارزیابی خواهد شد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 695772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ممدامین IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    60 6
    خوب یه هفته بشینید مذاکره کنید صاف و صوف شه بره
    • امیر تبریز اوغلی IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
      9 81
      اخه چیزی نمونده که بدن به تاجیکستان تا مذاکره بشه... همش رو تو برجام پر کشید
    • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
      16 1
      تبریز اوغلی پرایدت مدل چنده ؟وارد سیاست نشو سر در نمیاری پرایدت اچ بکه ؟
  • رضا RO ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    کلا ما نقش فوضول کل جهان رو بازی میکنیم
    • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
      23 78
      هر وقت فهمیدی نفوذ یعنی چی میفهمی کشور فضول تو دنیا کم نیست
    • بی نام A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
      48 7
      نفوذ، صنعت قوي مي خواد يعني در نفوذ، كشور مقصد از حضور بيگانه اگاه است اما برتري تكنولوژيك انها مانع از مقابله ميشه و اين با دخالت يا به قول دوستمون فضولي و چنين اقدامات اشكار و تابلو فرق مي كنه ، چرا كه اگر با چيزي غير از صنعتت دخالت كني هر چي خوبي هم كني اخر سو جوابت رو جور ديگه مي دن
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    3 12
    دولت تاجیکستان از دو سال قبل به بهانه واهی شرکت آقای کبیری، رهبر نهضت اسلامی تاجیکستان در کنفرانس وحدت اسلامی در تهران که هر سال تکرار می شود و آقای کبیری هم در سال های قبل چندین بار به عنوان میهمان در آن شرکت کرده بود، مناسبات خود را با ایران دچار چالش های جدی کرده است.
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    24 2
    دولت تاجیکستان مانند هر کشور مستقل دیگر حق دارد تصمیم بگیرد با چه کشوری در چه سطحی و در چه زمینه ای رابطه برقرار کند. اما دولت طرف مقابل هم بر اساس اصل مقابله به مثل می تواند از امکاناتی که در اختیار دارد، استفاده کند تا طرف مقابل بداند در مناسبات دوستانه دو طرف باید بهره مندی یک طرفه نباشد.
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    8 1
    حتما آقای رحمان که امروز بعد از سال ها مناسبات خود را با ازبکستان ترمیم کرده است، به خوبی به یاد دارد در جریان اختلاف های تاجیکستان و ازبکستان بر سر تقسیم آب رودخانه هایی که سرچشمه آنها در تاجیکستان است، این ایران بود که با همه امکانات خود از تاجیکستان حمایت کرد و بهای این حمایت را هم در مناسبات خود با ازبکستان پرداخت.
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    5 1
    دولت ایران نباید از این اقدام ها به سادگی عبور کند و بیش از هر زمان دیگر ضرورت ایجاب می کند ایران از همه امکانات خود استفاد کند تاطرف تاجیک متوجه شود نمی توان دوستان قدیمی را بدون پرداخت هزینه نادیده گرفت.
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    4 1
    تنش در روابط دوشنبه و تهران علت های مختلفی دارد. یکی از این علت ها تلاش های عربستان است: عربستان فعالیتهای زیادی را در این کشور شروع کرده و به نظر می رسد سلفی گری و وهابیت می تواند رشد بسیاری در این کشور داشته باشد و خطر رشد آن در بین مردم فارسی زبان متصور است.
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    7 1
    در حال حاضر در تاجیکستان جنبشهای افراطی در حال رشد هستند. جنبشهای افراطی که نشات گرفته از داعش و تفکرات سلفی و وهابی هستند. البته دولت تاجیکستان برای سرکوب نیروهای معتدل هم از ابزاری استفاده می کند.
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    8 0
    عربستان در حال حاضر فعالیت زیادی در تاجیکستان شروع کرده است و به نظر می رسد که در حال گرفتن جای ایران در تاجیکستان است.
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    18 0
    یکی از مسایل مهم در افزایش تنش میان ایران و تاجیکستان، سفر محی الدین کبیری رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در تهران بود که این امر موجب واکنش مقامات تاجیک شد. این مساله با پیوند خوردن به اختلاف نظرهای سیاسی، اقتصادی و ... سبب شد تا گسل ایجاد شده در روابط میان تهران و دوشنبه عمیق تر شود.
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    1 0
    ایران به عنوان یکی از عوامل اصلی ناظر بر روند صلح تاجیکستان از سوی اپوزیسیون این کشور نیز به عنوان بازیگری دیده می شود که توان ایفای نقش در تحولات تاجیکستان را داراست. اما این نکته امروزه توسط مقامات دولتی تاجیکستان به سمت تقویت ابعاد همکاری های دو جانبه با سایر کشورهای رقیب ایران مانند عربستان میل پیدا کرده است.
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    باید یک راهبرد، راهکارهای گروهی، سیاسی و همچنین کمیته هایی برای رفع چالش های فعلی ایجاد شود تا نگاه های بدبینانه، تردیدها و گمانه زنی دولت تاجیکستان نسبت به ایران مورد واکاوی و بررسی قرار بگیرد.
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    2 3
    ایران همانطور که در گذشته نقش عمده ای در روند صلح این کشور ایفا کرده است، در وضعیت کنونی نیز می تواند به کاهش چالش میان دولت و اپوزیسیون تاجیکستان کمک کرده و به نوعی از این دیدگاه بدبینانه بکاهد.
  • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    3 6
    بیشترین ضرر رو خود تاجیکی ها می کنن. شاید موقت سعودی ها منافعی براشون داشته باشن ولی ایران این وسط کشور حیاتی برای تاجیکستان به شمار میاد
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    3 15
    تاجیکستان داره تیشه به ریشه خودش میزنه با این کارا
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    1 0
    به نفع ایران هست که از توسعه مناسبات ازبکستان و تاجیکستان استقبال کند. اما به موازات این ایران باید تلاش کند اکنون سردی روابط خود را با تاجیکستان از یک طرف و از طرف دیگر مشکلات روابط خود را با ازبکستان که طی 25 که ادامه داشته حل و فصل کند.
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    7 13
    کشورهایی که زمانی جزئی از ایران بزرگ بودند بر علیه ایران اقدامات خصمانه انجام میدهند
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    1 1
    تاجیکستان در طول سال‌های گذشته، برخلاف سایر کشورهای آسیای مرکزی که موضع خود را در مورد برنامه هسته‌ای به‌طور علنی اعلام نکرده‌اند، موضع خود را به‌طور علنی در زمان سفر سال 2012 «امامعلی رحمان» به تهران اعلام و تأکید کرد که دوشنبه به عنوان متحد راهبردی ایران از برنامه هسته‌ای صلح آمیز آن در تمامی مراحل حمایت می‌کند. این موضوع شاید یکی از مهمترین دلایل نزدیکی میان 2 کشور در برخی سال‌ها تلقی می‌شد.
  • صادق IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    بسیاری از صاحب‌نظران در نگاه کلان، نفوذ نرم جریان موسوم به سلفیت را در تحلیلی تئوری‌محور به عنوان فرضیه گرفتند. گروهی دیگر نیز، بی‌برنامگی ایران در منطقه آسیای مرکزی را دلیلی بر این رفتار دوشنبه اعلام کردند و برخی هم، بر تأثیرات لابی سعودیغربی در موضوع ایران‌هراسی اشاره می‌کنند.
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    8 2
    تو این قضیه بخواهیم کوتاهی کنیم سعودی ها ضربه بدی به ما خواهند زد.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    13 0
    آنها از صادرات انقلاب ایلامی می ترسند
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    2 4
    کشورهای خاورمیانه بسمت کشورهایی میروند که دستشان در دست کـــــــد خدا است
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    7 0
    امامعلی رحمان یک فرد سکولار و باستان دوست هست نه وهابی. وگرنه جای رستم نام دیگری برای فرزندش انتخاب میکرد.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    4 0
    دعوت از رئیس مخالفان دولت تاجیکستان و سفر او به ایران اشتباه بود.