محمدرضا یزدان‌پرست*

مهم‌ترین گروه در شبکه‌های اصلی -یک و دو و سه- گروه اجتماعی است؛ یعنی بیشترین زمان آنتن را گروه‌های اجتماعی در اختیار دارند و "حالا خورشید" به تهیه‌کنندگی و اجرای رضا رشیدپور هم محصول گروه اجتماعی شبکۀ سه است. ویژه‌برنامۀ دیروز-عید قربان- این برنامه، طبیعتا قرار بوده اجتماعی‌ترین سوژه‌ها را به شکلِ ویژه در روزی ویژه به آنتن بفرستد اما به این پرسش‌ها و پاسخ‌ها دقت کنید:

- پرسش‌ها:
اوضاع روبراهه؟ همسر و خانوادۀ محترم خوبن؟ چرا کم‌کارین؟ زبانِ آذری بلدین؟ اصالتا اهلِ کجا هستین؟ چندبار سنندج رفتین؟ آبیدر رو از نزدیک دیدین؟ شانا(دختر شبنم قلی‌خانی) چند سالشه؟ حاج‌خانم شدین؟ امروز به مادر سر زدین؟ دلپذيرترین سفری که رفتین؟ درۀ ستارگان هم رفتین؟ سه فیلم برتری که دوست دارین؟ خورشید دورِ زمین می‌گرده یا زمین دورِ خورشید؟ آخرین سفر تفریحی‌تون کی بوده؟ قشنگ‌ترین عید قربانی که طی کردین؟

- پاسخ‌ها:
شکر خدا، ممنونم، منتظرم نقشم شروع بشه، از طرف مادری کُردِ سنندج هستم، از طرف پدری تهران، کُردها مهمون‌نوازن، می‌خوام برای دخترم شانا لباس کردی سفارش بدم، شانا دوسالشه، امروز منزل خاله‌م بودیم، قِشم خیلی قشنگه، جزیرۀ هنگام رو دوست داشتم، دروغ نمی‌گم، فیلم‌های مادر و جدایی نادر از سیمین و گل‌های داوودی رو دوست دارم، خورشید دور زمین می‌گرده و شب و روز به وجود میاد، یک هفته پیش شمال پیشِ خواهرم بودیم و... 

***

اینها اهمّ و اکثرِ "گفت"و"گو"هایی بود که بین رشیدپور و شبنم قلی‌خانی رد و بدل شد؛ در یکی از اجتماعی‌ترین مناسبت‌ها در اجتماعی‌ترین برنامه روی آنتنِ پُربیننده‌ترین شبکۀ تلویزیون در پرمخاطب‌ترین ساعات.اوضاعِ دیگر گفت‌وگوها هم بهتر از این نبود. از مریم کاویانی هم درباره بهترین اختراع بشر و انتظار برای فلان اختراع و دلخوری از فضای مجازی و حاصل ضرب 11 در 322 سوال شد و از سالار عقیلی و همسرش هم پرسیده شد راز همراهیِ همیشگی‌شان چیست و از سالار خواسته شد با دوربین مستقیم، با فرزندش، ماهور حرف بزند.
البته دقایقی از گفت‌و‌گوی علیرضا خمسه، متفاوت و اجتماعی و شنیدنی برای عموم جامعه بود؛ آنهم به لطفِ تجربه و تخصص و تحصیلاتِ روان‌شناسی خودِ خمسه نه به دلیلِ دیگر.

***

- اینکه انگار ویژه‌برنامه، بدون حضور بازیگر و خواننده و فوتبالیست، بی‌مفهوم شده بماند...
خدا پدر اسپانسرها را بیامرزد که در غیر این صورت، پول نمی‌دهند.
-اینکه اساسا چه ضرورت و معنایی دارد که هر عیدی از راه رسید، چندتا بازیگر و خواننده و ورزشکار دعوت شوند و حال و احوال کنند و از بچه‌شان بگویند و... بماند.
اینکه شوخی یا جدی، هوشِ ریاضی و دانشِ ابتدایی نجومِ مهمان به چالش کشیده شود محضِ خنده، بماند.
- اینکه هر دو هم اشتباه جواب می‌دهند و کانال برنامه، دستِ پیش را می‌گیرد و خودش قبل از هر جای دیگری با کپشنی طنّازانه آن را منتشر می‌کند تا عقب نیفتد هم بماند.
- اینکه وعدۀ کنسرت زنده در برنامه می‌دهیم در شرایطی که عالم و آدم از ممنوعیت پخشِ ساز در تلویزیون باخبرند، بماند.
- و بماند که بعدش، عکسِ پشت‌صحنۀ نوازنده‌ها با سازشان را در کانال برنامه منتشر می‌کنیم تا به ریشِ تلویزیون بخندیم، بماند.
و "بماند"های دیگر...
اما این محتوا، شایستۀ یکی از مهم‌ترین مجریان در یکی از مهم‌ترین اعیاد در مهم‌ترین برنامه از مهم‌ترین گروه تلویزیونی در پُربیننده‌ترین شبکه و در پُرمخاطب‌ترین ساعت است؟!

***

جامعه، دیکتۀ خودش را به رضا رشیدپور هم غالب و تحمیل کرده است؛ همان دیکته‌ای که صغیر و کبیر دارند مدام از آن می‌نالند: دردِ سطحی‌بودن و سطحی‌شدن.
بی‌محتوا بودن و آبکی بودن و پوشالی بودن و توخالی بودن، منهای استثناها، مگر دردِ حاکم بر کلّیت فضای مجازی در این روزها نیست؟! چرا سر از برنامه حالاخورشید و سوال‌های رشیدپور درآورده است؟!
مگر قرار نبوده این رسانه دانشگاه باشد و دانشگاه، مگر غیر از بستری برای ارتقای فهم و دانش و تعالی اجتماعی مردم این سرزمین است؟!
از خانۀ خاله آمده‌ام و هفتۀ پیش شمال بودم و کامنت‌هایم را بسته‌ام و فرزندم خیلی خوب است و یادِ" هشیار و بیدار" بخیر و به مادر سر زده‌اید و... درس‌ها و واحدهای همین دانشگاه است؟! برای همین جامعه که نخواندن و نیندیشیدن، گریبانش را گرفته؟! آنهم در برنامه‌ای که مجری و تهیه‌کنندۀ آن، روزگاری نه‌چندان دور، بهترین گفت‌و‌گوها را روانۀ آنتن کرده است.

روز عید، وقتِ چالش و حاشیه و جنجال نیست، قبول. اما وقتِ خاله‌بازی هم نیست. خصوصا برای کسی که دغدغه‌های اجتماعی پُررنگ دارد و از تلفات جاده‌ای و مشکلات مسکن مهر و سرمایۀ مردم در موسّسات اعتباری و فرهنگ معیوب رانندگی و... هر روز و هر روز، یکی یکی روی میز می‌ریزد

تا قدمی برای بهبود آنها بردارد یا به قول خودشان، فرهنگ‌سازی کنند.

***

مهم‌ترین برنامۀ اجتماعی تلویزیون و مهم‌ترین مجری حالِ حاضرِ برنامه‌های اجتماعی روی آنتن هم، تسلیمِ چیرگیِ سطحی‌نگری و سهل‌انگاریِ حاکم بر فضای مجازی شده است؛ همان فضایی که درست یا غلط، آن را فضای حقیقی می‌خوانند و اکثر شُئون اجتماعی را دنباله‌روی خود کرده است؛ حتی سیمای ملی را... حتی رضا رشیدپور را...

*روزنامه‌نگار و مجری تلویزیون

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 703512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =