ایلنا نوشت:تونل استقلال تاجیکستان، روز چهارشنبه 8 شهریورماه به‌صورت قطعی تحویل وزارت نقلیات دولت تاجیکستان شد.

تونل مهم و استراتژیک استقلال در مسیر شهرهای دوشنبه و خجند قرار داشته و جنوب و شمال این کشور را به هم متصل می‌نماید. این تونل در سال 1984 در دوره اتحاد جماهیر شوروی و توسط پژوهشگاه شهر مسکو طراحی و عملیات اجرایی آن در سال 1988 آغاز شد، ولی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی متوقف و در سال 1999 توسط پیمانکاران تاجیکی از سر گرفته شد و تا سال 2003 به کندی ادامه یافت.

تکمیل این تونل در سال 2004 به یک شرکت خصوصی ایرانی واگذار و طی حدود دو سال حفاری و تحکیم آن به پایان رسید، اما بلافاصله پس از حفاری تونل و قبل از اتمام طرح‌های تکمیلی همچون بتن لاینینگ، بهره‌برداری از آن به درخواست دولت تاجیکستان آغاز شد. اشتباهات فراوان در طراحی تونل‌های اصلی و تهویه، بهره‌برداری زودهنگام، هم‌زمانی برخی کارهای اجرایی حین تردد وسایل نقلیه و عدم بهره‌برداری صحیح، سبب شد تا آسیب‌های جدی به هر دو تونل وارد شود.

در نهایت، نظر به غیرقابل استفاده شدن تونل‌ها و بروز مشکلات بسیار در تردد، موضوع بازسازی مجدداً در رأس مسائل بین دو کشور قرار گرفت و جمهوری اسلامی ایران، ضمن مشارکت مالی در بازسازی تونل، راهبری پروژه، علاج بخشی و نوسازی را به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به‌عنوان نماینده دولت ایران واگذار کرد تا بر کار پیمانکار ایرانی پروژه نظارت نماید.

سپس عملیات پروژه مجدداً با نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران آغاز و با برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی مناسب، این پروژه مهم در زمان مقرر تکمیل و تحویل شد.

در کمیسیون تحویل دائم عظیم ابراهیم، جانشین نخست‌وزیر تاجیکستان، خدایارزاده، وزیر نقلیات و اخوان مجری طرح و نماینده وزارت نیروی ایران، نمایندگان مشاور (شرکت سد تونل پارس)، پیمانکار (سابیر) و بیش از 30 نماینده از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، کمیته‌ها وادارات مختلف دولت تاجیکستان نیز حضور داشتند.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 704039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    1 0
    از افتخارات احمدی نژاد همین تونله که با بودجه ایران تکمیل شد