معاون حقوقی گمرک تهران با اعلام اینکه پرونده محموله بزرگ قاچاق کیف و کفش روز گذشته از سوی سازمان‌کاشف در اختیار گمرک تهران قرار گرفت ، جزئیات بیشتری از این پرونده را بیان کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از گمرک،وحید خدرویسی گفت: این محموله را با ترفندهای مختلف قاچاقچیان به عمق کشور وارد و در اظهارات اولیه اعلام می کنند که بخشی از این کالاها را ماشین های مخصوص دودزا و بخش دیگری را با اظهار غیر واقعی و از طریق یکی از گمرکات جنوب کشور به تهران منتقل کرده اند.

وی افزود: با توجه به اینکه فرآیند گمرک کاملا الکترونیکی شده و حتی عدل بندی، بارنامه و فاکتور خرید هم به روش الکترونیکی در سامانه گمرک ثبت می شود،گمرک اسناد مثبته گمرکی و کوتاژ کالاهای ورودی را در خصوص چگونگی ورود این کالاها درخواست می کند اما هیچ سندی ارائه نشده و اعلام می شود روش ورود کالاها از طرق دیگری صورت گرفته است .

معاون حقوقی گمرک تهران در ادامه گفت: در صورتیک‌ه قاچاقچیان اسنادی مبنی بر ورود این کالاها با اظهار غیر واقعی ارائه می کردند گمرک تهران به صورت الکترونیکی صحت و سقم‌ این ادعا را بررسی می کرد اما با توجه به اینکه هیچ گونه سند گمرکی از سوی قاچاقچیان ارائه نشده و در پرونده موجود نیست بنابراین قاچاق این کالاها محرز شده و می بایست علاوه بر جرایم قاچاق ، کالاها توقیف شود.

خدرویسی در توضیحات بیشتر گفت: برخی قاچاقچیان برای منحرف کردن مسیر پرونده و دستگاه کاشف اعلام می کنند که از طریق گمرکات کالا را وارد کرده اند، اما این اقدامات بدون ارائه شماره کوتاژ اظهارنامه مورد ادعا و پته الکترونیکی فاقد اعتبار است. یکی از شگردهای قاچاقچیان این است که بخشی از کالا را با پرداخت کامل حقوق و عوارض گمرکی و کاملا قانونی از گمرک خارج و پس از خروج کالای قاچاق از همان نوع کالا را به عمق کشور وارد می کنند که البته وظیفه گمرک صرفا در ارتباط با کالایی است که به گمرک اظهار و اطلاعات آن در سامانه جامع گمرکی ثبت‌و کوتاژ برای همان کالا ثبت شده است.

وی ادامه داد:  گمرک ایران آمادگی دارد در صورت ارائه شماره کوتاژ و یا پته الکترونیکی هر گونه محموله ادعایی مبنی بر اظهار غیر واقعی موضوع را به کمک سامانه های الکترونیکی در سریع ترین زمان ممکن پیگیری و با اعلام جزئیات اظهار و ارزیابی کارشناسان به سازمان کاشف ، کالای اظهاری ، میزان اخذ حقوق و عوارض پرداختی، نوع اظهار، نوع کامیون بارگیری و روز و حتی ساعت حرکت را به منظور تنویر افکار عمومی در اختیار رسانه ها قرار دهد. اطلاعات کامل تمامی محموله های خروجی از گمرکات در سامانه های گمرک موجود است و هر گونه ادعایی در رابطه با محموله های خروجی از گمرکات ، بدون وجود اطلاعاتی از محموله در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی فاقد اعتبار است.

خدرویسی تاکید کرد: یادآوری می نماید ادعای قاچاقچیان مبنی بر ورود کالا از گمرکات با اظهارنامه غیر واقعی بدون ارائه سند و مدرک و یا شماره کوتاژ  نمی تواند مبنای پیگیری موارد اتهام قاچاقچیان قرار گیرد و شدیدا تکذیب می شود. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 704358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =