روزنامه جوان نوشت: اغلب پزشکانی که به مدد حضور در برنامه‌های تلویزیونی برای خود نام و نشانی دست و پا می‌کنند چند دستیار دارند و خودشان مراجعان را معاینه نمی‌کنند، بلکه به دستیارانشان می‌سپارند. حق ویزیت و سایر حقوق هم هر چقدر که بشود به صورت نقدی از بیمار دریافت می‌شود تا ردپایی برای اداره مالیات باقی نگذارند.

ساختمان بزرگ مطب گوش تا گوش پر از بيماراني است كه براي نخستين‌بار به اين پزشك مراجعه كرده‌اند. از هر كدامشان كه مي‌پرسي چطور شد كه سر از اينجا درآورده‌اند و چقدر درباره حاذق بودن اين پزشك مي‌دانند همه يك آدرس مي‌دهند؛ ‌برنامه خندوانه. گويا پزشك مذكور به همراه ادوات و وسايل كارش مهمان برنامه خندوانه بوده و درباره ضرورت استفاده از دستگاهش براي پيش‌بيني بيماري‌ها گفته است. همين ماجرا و اعتمادي كه مردم به برنامه‌هاي صدا و سيما دارند هم موجب شده تا مطب آقاي دكتر تا ساعت 2 بامداد سوزن مي‌اندازي پايين نيايد. 120 نفر در نوبت نشسته‌اند و چشم انتظارند تا آقاي دكتر آنها را ويزيت كند. برخي از مريض‌ها تك‌تك مي‌روند و بعضي‌هايشان هم چند نفري وارد اتاق معاينه مي‌شوند.

 بگذريم از اينكه همه مريض‌ها پيش از ورود به اتاق آقاي دكتر الزاماً بايد مرحله اسكن شدن را بگذرانند و به غير از 50 هزار تومان ويزيت بايد 50 هزار تومان هم بابت اسكن شدن بپردازند. داخل اتاق هم كه مي‌شوي خبري از معاينه نيست. شرح حالي مي‌دهي و دكتر هم ام‌آرآي تجويز مي‌كند. 10 دقيقه هم طول نمي‌كشد كه نوبت به مريض بعدي مي‌رسد. هنگام خروج آقاي دكتر تأكيد مي‌كند: «‌آدرس مركز ام‌آر‌اي را از منشي بگيريد من فقط اينجا را قبول دارم»‌ ‌اين بخش‌هايي از اظهارات يكي از مخاطبان جوان در مراجعه به مطب پزشكي است كه اتفاقاً وي نيز اين پزشك را از برنامه خندوانه شناخته و به او مراجعه كرده است. اين حكايت تنها برشي از اتفاقاتي است كه همه روزه در مطب برخي پزشكان كه چندان هم كم تعداد نيستند در حال رخ دادن است. در اين ميان از نقش پر‌رنگ رسانه ملي در تبليغ براي چنين افرادي نمي‌توان به سادگي عبور كرد. كافي است تا پزشكي براي يكبار در يكي از برنامه‌هاي تلويزيوني حاضر شود. اين بهترين شيوه بازاريابي است و برخي گزارشات حكايت از آن دارد كه اين قبيل پزشكان حاضرند براي حضور در برنامه‌هاي پر‌مخاطب تلويزيوني هزينه‌اش را هم بپردازند؛ چراكه اين هزينه بازگشت خوبي دارد و مي‌تواند مطبشان را از بيماراني كه از اقصي نقاط كشور به اميد درمان به اين مطب‌ها آمده‌اند، پر كند. اما درصد بالاي جمعيتي كه براي نخستين‌بار به اين مطب‌ها مراجعه كرده‌اند، خود گوياي كيفيت درمان اين پزشكان است.
 
ويزيت گروهي تخلف است
در برابر چنين اتفاقاتي و به خصوص ماجراي ويزيت‌هاي گروهي بيماران در برخي مراكز دولتي و بيمارستان‌هاي خصوصي ايرج حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت مي‌گويد: متأسفانه اين موضوع اتفاق جديدي نيست و از نظر ما تخلف محسوب مي‌شود و متأسفانه در برخي موارد خصوصاً در بخش خصوصي كه كمبود قابل توجه نداريم هم ديده مي‌شود. ما از پزشكان درخواست داريم كه چند نفر را هم زمان ويزيت نكنند. در عين حال از مردم مي‌خواهيم كه در مواجهه با چنين موضوعي اعلام نظر و بر حفظ محرمانگي اسرار بيمار تأكيد كنند. البته نظارت در اين زمينه بر عهده نظام پزشكي است و واحدهاي مربوط به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي هم مي‌توانند اين نظارت را انجام دهند.

وي در عين حال مي‌افزايد: البته بايد توجه كرد كه ما در برخي مناطق كشور و در بخش دولتي با كمبود پزشك عمومي و متخصص مواجهيم و گاهي بنا به ضرورت و از روي ناچاري چنين شرايطي رخ مي‌دهد؛ چراكه تعداد متخصصان ما كم بوده و توزيع آنها هم به دليل محدوديت‌هايي كه وزارت بهداشت دارد نامتقارن است. حتي در بيمارستان‌هاي ارجاعي برخي شهرهاي بزرگ هم پزشك ما در يك شيفت كاري بايد ۵۰ تا ۶۰ بيمار را ويزيت كند كه منجر به تراكم مي‌شود و ما از اين بابت از مردم عذرخواهي مي‌كنيم و اميدوارم با تدابيري مانند بومي‌گزيني اين مسئله حل شود. در عين حال با توسعه متوازن و بهبود شرايط زيست در مناطق محروم و با محروميت‌زدايي مي‌توان بخش عمده‌اي از اين مسئله را حل كرد. 

حريرچي درباره زماني كه طبق قانون يك پزشك بايد براي ويزيت بيمار در نظر بگيرد، هم اينگونه توضيح مي‌دهد: طبق مصوبه دولت متوسط زمان ويزيت براي پزشك عمومي حداقل ۱۵ دقيقه، براي پزشك متخصص حداقل ۲۰ دقيقه، براي پزشك فوق‌تخصص حداقل ۲۵ دقيقه و براي روانپزشك حداقل ۳۰ دقيقه زمان ويزيت مشخص شده است.

با تمام اينها واقعيت با اظهارات سخنگو تناقضي آشكار دارد و ماجراي فقدان نظارت بر عملكرد پزشكان را جدي‌تر به رخ مي‌كشد.

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    6 0
    به نظر من باید وزیر بهداشت یک مدیر عالی و نه لزوما یک پزشک باشد تا این قبیل مشکلات که تعدادشان فراوان نیز است پس از ده ها سال حل شود وگرنه صرفا خود را وام دار و پاسخگوی یک قشر خاص می بیند. متاسفانه اداره مالیات هم در این زمینه قصور فراوان دارد و دقیق ترین مالیات ها فقط از کارمندان دولت که از کم درآمد ترین اقشار جامعه می باشند اخذ می گردد.
  • بی نام A1 ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    4 0
    توی بیمارستان سجاد، درست وسط شهر تهران، اگر به کلینیک زنان سر بزنید، خواهید دید که اونجا هیچ حریم خصوصی وجود نداره و دو تا دکتر چند تا مریض رو با هم توی یه اتاق ویزیت میکنند.
  • فرید A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    5 0
    متاسفانه مافیای پول اجازه سامان دادن به وضعیت پزشکی را نمیدهد.وقتی نمایندگان پرنفوذ در مجلس و پزشکان قدرتمند در تمام تاروپود نظام رشته های قدرت را به دست گرفته اند.هرگز اجازه حل ریشه ای این ناهمگونی را نخواهند داد.راه حل کاملا در دسترس و شدنی است.در ابتدا میتوان به همه دانشجویان پزشکی از این به بعد گوشزد کرد که حق داشتن مطب بصورت خصوصی را نخواهند داشت و تنها مجاز به ویزیت بیمار از طریق سیستم ارجاع خواهند بود.کلیه نسخه های پزشکی در سیستمی آنلاین باید ثبت شوند.دولت بجای اتلاف منابع در جاهای مختلف یارانه مردم در بخش درمان و پیشگیری را افزایش دهد.بیمه ها تا 90 درصد هزینه های مراجعان به مرکز مجهز دولتی را پوشش دهند و پرواضح است که دولت ضمن تجهیز مرکز درمانی به آموزش مداوم علمی پرسنل بها دهد.