رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از ارتقای رتبه شاخص سلامت استان به هفتم کشوری خبرداد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی٬ در مراسم بزرگداشت روز بهورز که با حضور جمعی از مسئولان و بهورزان استان در محل سالن ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برگزار شد، جواد آقازاده رئیسدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ضمن تبریک روز بهور گفت: این کار را نه شغل بلکه یک حرفه است که دارای اهداف والا و متعالی و اساس و پایه خدمات بهداشتی درمانی ، بهورزان هستند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی٬ بهورز را ستون فقرات سیستم بهداشت و درمان خواند و اظهار کرد: بهورزان در این استان که نخستین خانه بهداشت در آن شکل گرفت وظیفه ای خطیر و مهم بر عهده دارند و الگوی ایران و جهانیان هستند.

وی افزود: به منظور کاهش مراجعات به بیمارستانها لازم است تا آموزش ها و اقدامات پیشگیرانه لازم در مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت انجام شود و در این میان بهورزان نقش عمده ای را بر عهده دارند.

آقازاده خاطر نشان کرد: طرح تحول نظام سلامت بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب و اهتمام دولت از ۴ سال گذشته اجرا می شود که دستاوردهای مهمی را در عرصه سلامت کشور بر جای گذاشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: اقدامات زیر ساختی مهمی که در عرصه سلامت استان آذربایجان غربی شکل گرفته سبب گردیده است تا این استان از نظر شاخص سلامت از ردیف ۲۸ کشور یه ردیف هفتم کشور ارتقا یابد.

آقازاده خاطر نشان کرد: طرح تحول نظام سلامت بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب و اهتمام دولت از ۴ سال گذشته اجرا می شود که دستاوردهای مهمی را در عرصه سلامت کشور بر جای گذاشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی افزود: اقدامات زیر ساختی مهمی که در عرصه سلامت استان آذربایجان غربی شکل گرفته سبب گردیده است تا این استان از نظر شاخص سلامت از ردیف ۲۸ کشور یه ردیف هفتم کشور ارتقا یابد.

وی بیان کرد: در طول یک سال گذشته ۱۸۰ خانه بهداشت در استان ساخته شده است در طی طرح تحول سلامت تعداد خانه های بهداشت از ۹۹۱ به ۱۰۷۱ و پایگاههای سلامت شهری استان از ۱۲۰ به ۱۹۰ مورد رسیده است٬ مراکز خدمات جامع سلامت شهری از ۶۸ به ۸۶ ارتقا یافته و این مراکز نیز در روستا ها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت از ۱۴۲ به ۱۸۱ مورد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: امسال ۵۳۳ پروژه در حوزه بهداشت و درمان آذربایجان غربی آغاز شده که ۶۰ خانه بهداشت آماده افتتاح و ۱۳۰ مورد دیگر تا آذر ماه آماده بهره برداری می شود.

وی دیگر دستاوردهای تحول سلامت در استان را به شرح ذیل عنوان کرد :

-کاهش جمعیت تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت از ۲۴ هزار نفر به ۱۵ هزار نفر ( ۳۳ درصد) در مناطق حاشیه
-کاهش جمعیت تحت پوشش پایگاه های سلامت از ۱۵ هزار نفر به ۸ هزار نفر ( ۴۶ درصد) در مناطق حاشیه و سکونتگاههای غیررسمی
-کاهش جمعیت تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت از ۱۰ هزار نفر به ۷ هزار نفر ( ۳۰ درصد) در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت
-کاهش جمعیت تحت پوشش خانه های بهداشت از ۱۲۰۰ نفر به ۱۰۰۰ نفر ( ۲۰ درصد)
-برخورداری بیش از ۴۶۰ هزار نفر جمعیت حاشیه نشین استان برای اولین بار از خدمات مراقبت های اولیه سلامت در نزدیکترین محل سکونت آنان
-کاهش جمعیت تحت پوشش، با راه اندازی ۹ مرکز خدمات جامع سلامت شهری ( بجز حاشیه) از ۳۶ هزار نفر به ۲۹ هزار نفر ( ۱۹ درصد)
-کاهش جمعیت تحت پوشش، با راه اندازی ۳۲پایگاه سلامت (ضمیمه و غیر ضمیمه) شهری ( بجز حاشیه ) از ۱۷ هزار نفر به ۱۳ هزار نفر ( ۲۴ درصد)

آقازاده افزود: با اجرای این اقدامات در حوزه فیزیکی بهداشت و درمان بکارگیری نیروی انسانی متناسب با خدمات نوین سلامت نیز انجام گرفته است هرچند نیازمند تامین نیروی انسانی نیز هستیم که بدین منظور نیز اقدامات جذب نیرو انجام می شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =