ایسنا نوشت: خشونت‌ها و درگیری‌ها میان کردها و ترکمان‌ها در شهر مورد مناقشه کرکوک در شمال عراق باعث شد تعداد زیادی از نیروهای پلیس جهت ممانعت از تبدیل درگیری‌های مرگبار به درگیری‌هایی قومی پیش از همه‌پرسی در این شهر مستقر شوند.

 همزمان یک هیئت از حشد شعبی جهت بررسی مساله مناطق تحت اشغال داعش در کرکوک و تقویت امنیتی این شهر جهت مقابله با اقدامات تروریست‌ها به این شهر سفر کرد.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، مسؤولان اقلیم کردستان عراق با وجود مخالفت دولت مرکزی بغداد و ساکنان غیرکرد این اقلیم قصد دارند که همه‌پرسی استقلال را در تاریخ ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) برگزار کنند.

یک منبع اعلام کرد، در جریان انجام تبلیغات برای برگزاری همه‌پرسی استقلال در نزدیکی مقر جنبش ملی ترکمان تیراندازی رخ داد که طی آن یک کُرد کشته و پنج تن زخمی شدند. فرد کشته شده یک افسر پیشمرگ بوده است.

وی افزود: هنوز منبع تیراندازی‌ها مشخص نشده است اما نگرانی ناشی از شعله‌ور شدن آتش بحران امنیتی و درگیری قومی در استان کرکوک بالا گرفته است؛ استانی که از زمان برکناری نجم الدین کریم، استاندار آن بنا به درخواست حیدر العبادی به دلیل مخالفت با مواضع دولت بغداد در رد همه‌پرسی شاهد تنش سیاسی است.

سخنگوی پلیس کرکوک نیز اعلام کرد، دو مقر حزب ترکمان در داخل شهر هدف تیراندازی قرار گرفت.

نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق و نیروهای پلیس عراق پس از کشته شدن این نیروی پیشمرگ و زخمی شدن پنج تن دیگر در جریان درگیری با نیروهای حفاظتی دفتر حزب سیاسی ترکمان‌ها در کرکوک ایست‌های بازرسی را در نقاط مختلف شهر برپا کردند.

به گفته برخی منابع امنیتی، در پی انفجار یک خودرو در شهر کرکوک نیز یک استاد دانشگاه حامی همه‌پرسی زخمی شد.

این منابع به اسکای نیوز گفتند، ناظم الشمری، استاد دانشگاه در پی انفجار بمبی که زیر خودرواش چسبانده شده بود،‌ به شدت زخمی شد.

به گفته منابعی نزدیک به الشمری، او از سوی دشمنان سیاسی‌اش به دلیل حمایت از برگزاری همه‌پرسی استقلال و الحاق کرکوک به اقلیم کردستان عراق هدف ترور قرار گرفته است.

همچنین در پی انفجار یک خودرو در محله المصلی در استان کرکوک، پلیس منع رفت و آمد اعلام کرد.

ارشد الصالحی، رئیس جبهه ترکمان‌های عراق نیز خواستار همه‌پرسی شده است.




سفر ابومهدی مهندس به کرکوک

این در حالی است که یکی از مسؤولان محور شمالی حشد شعبی با اشاره به سفر هیئتی از فرماندهان حشد شعبی به ریاست ابومهدی مهندس نایب رئیس هیئت حشد شعبی به کرکوک گفت: هدف از این سفر بررسی مساله مناطق تحت اشغال داعش در الحویجه است که در نزدیکی نقاط تماس با نیروهای عراقی قرار دارد و تقویت امنیتی استان جهت جلوگیری از حملات داعش هدف این هیئت است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    11 7
    کردها به فرماندهی بارزانی نادان قدم به مرحله بد و خطرناکی گذاشته اند که نتیجه ان مثل روز روشن است . قرار گرفتن کردها به جای داعش و تنفر دیگر اقوام از کردها و نتیجتا جنگ کردها با دیگر اقوام در نتیجه ورود خارجیهای همیشه اماده و طماع و یک عمر دربدری و فلاکت برای اقلیم کردستان و ملت کردی که مورد سواستفاده واقع شده اند
    • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
      6 3
      منظورتون از امتیاز حقوق قانونی و ذاتی هست دیگه؟ که البته نصفه نیمه هم اجرا میشه.