ایرنا نوشت: تغییر نظام سیاسی از ریاستی به پارلمانی برنامه ای است که برخی از نمایندگان مجلس تلاش برای اجرایی شدن آن را کلید زده اند. هدف نهایی در چنین طرحی حذف انتخاب رییس جمهوری از سوی مردم است .

محمدمهدی عبدخدایی دبیرکل جمعیت فداییان اسلام گفت: اگر نظام ما پارلمانی بود به راحتی احمدی نژاد را استیضاح و برکنار می کرد ولی چون ریاستی بود قدرت لازم را برای این کار نداشت.

وی افزود: نظام پارلمانی را برای کشور بهتر می دانم چرا که مسوولیت ها در آن مشخص است و قوه مقننه می تواند بر قوه مجریه اشراف داشته باشد. متاسفانه در حال حاضر مجلس به دشواری می تواند رییس جمهور را بازخواست و استیضاح کند ولی در نظام پارلمانی این کار سخت نخواهد بود.

وی با ذکر مطلبی تاریخی ادامه داد: در اواخر جنگ جهانی دوم در کنفرانس تهران چرچیل، روزولت و استالین توافق کردند به محض پیروزی متفقین ایران را ترک کنند. مدتی بعد انگلیس و آمریکا به قول خود عمل کردند اما روسیه زیر حرف خود زد و در قزوین ماند. محمد رضا پهلوی به ارتش دستور داد نیروهای روسی را از ایران بیرون کند، اما نیروهای نظامی روس مقاومت کردند و ارتش ایران هم زورش نمی رسید.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: برای بیرون انداختن روس ها، احمد قوام نخست وزیر وقت به شوروی رفته و شطرنج سیاسی را به خوبی بازی کرد. قوام به استالین گفت که اگر نظامیانت را از ایران خارج کنی پس از بازگشت به تهران امتیاز نفت شمال را به شوروی می دهم چرا که اکثریت مجلس ایران دست دموکراتهاست و من( قوام) می توانم آنها را برای تصویب این موضوع قانع کنم.

وی ادامه داد: استالین نیروهایش را خارج کرد اما قوام پس از بازگشت به خاطر همین موضوع توسط مجلس استیضاح و از نخست وزیری کنار گذاشته شد و امتیاز نفت شمال هم به شوروی داده نشد. به عبارتی نخست وزیر در نظام پارلمانی به راحتی توسط مجلس قابل عزل بود.

عبدخدایی اضافه کرد: نظام ما در دهه 60 پارلمانی بود و رییس جمهور مسوولیت زیادی نداشت و همه اختیارات در دست آقای موسوی بود. یادم هست همان موقع یکبار خدمت رییس جمهور وقت رسیده بودم ایشان گفتند سرم خیلی شلوغ است و تبدیل به یک ماشین امضا شده ام. به عبارتی همه کارهای اجرایی دست نخست وزیر بود. 

وی گفت: برای مثال سیستم سیاسی آمریکا ریاست جمهوری ولی در انگلستان پارلمانی است. شاهدید که ترامپ هرچه می خواهد بگوید و می کند و در داخل آمریکا به سختی می توانند او را کنترل کنند. اما در انگلستان اگر نخست وزیر حرفهایی که ترامپ بر سرزبان می آورد یا اقداماتی که او انجام می دهد را مرتکب شود بلافاصله مجلس او را خواسته و اگر لازم بداند برکنارش می کند

وی افزود: یکی از اختلافات بنی صدر با شهید رجایی این بود که بنی صدر عملا هیچکاره بود. بنی صدر رسما می گفت من کاره ای نیستم و همه امور دست نخست وزیر است. امام هم آقای رجایی را تایید می کرد.

عبدخدایی تاکید کرد: نباید به انتظار ایجاد احزاب قوی بنشینیم و بالاخره باید از یکجا شروع کنیم. به عبارتی ابتدا نظام پارلمانی را جایگزین ریاستی کنیم تا ناچار به سمت تشکیل احزاب قدرتمند برویم.

وی تصریح کرد: البته در وضعیت کنونی بعید می دانم مردم به تغییر نظام ریاستی رای دهند چرا که به سیستم ریاست جمهوری عادت کرده اند. مگر اینکه رسانه ها در این باره به مردم آگاهی دهند و مزایای نظام پارلمانی را برایشان بگویند.

طرح نظام پارلمانی منجر به تضعیف «جمهوریت» نظام می‌شود

همچنین انتخاب نوشت؛

عزت الله ضرغامی در کانال تلگرامی اش نوشت: امکان جابجایی قدرت و جریان‌های سیاسی در نظام ریاست جمهوری از نقاط قوت قانون اساسی است.

معتقدم طرح نظام پارلمانی که اخیراً از طرف برخی نمایندگان مجلس مطرح شده، به دلیل فقدان زیرساخت‌های لازم سیاسی در کشور، نهایتاً به تضعیف «جمهوریت» نظام منجر می‌شود.

نظام پارلمانی در ایران به سرعت به نظام "لابیگری" تبدیل می شود و کسانی که در این زمینه تخصص و مهارت دارند سرنوشت ملت را به دست می گیرند.

تجربه نشان داده که ضرورت توجیه افکار عمومی و ایجاد تعادل سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری، باعث افزایش مستمر مشروعیت نظام شده است.

هرچند هنوز دلایل مصلحت‌های نظام در مورد رد صلاحیت تعدادی از کاندیداهای ریاست جمهوری ۹۶ نسبت به افراد تأیید شده برای مردم روشن نشده، ولی رعایت تعادل ۳-۳ تاحدی افکار عمومی را قانع کرد.

معتقدم شورای نگهبان باید به مرّ اسلام و تشخیص شرعی و قانونی تصمیمات خود توجه کند و مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی را به نهادهای دیگر مسئول بسپارد و نسبت به خلأهای قانونی در این زمینه تذکر دهد.

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =