ایسنا نوشت: وزیر دفاع پیشین آمریکا به شرح بخشی از خاطراتش در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما پرداخته و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس را به عدم جدیت در مبارزه با داعش در سوریه و عراق متهم کرد. او می‌گوید، این کشورها همواره دلیل و بهانه‌هایی برای عدم اعزام نیروی نظامی داشتند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، اشتون کارتر، وزیر دفاع پیشین آمریکا در مطلبی ۴۵ صفحه‌ای از خاطرات خود از دوره فعالیت‌هایش در پست وزارت دفاع که از سوی سایت مرکز امور بین‌الملل بلفر، وابسته به دانشگاه هاروارد منتشر شده، گفت: کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس همواره خود را علاقه‌مند به کمک در زمینه عملیات نظامی علیه داعش نشان می‌دادند اما عملکرد آنها بسیار ضعیف‌تر از اظهارات بود.

کارتر در ادامه به گفت‌وگویش با یکی از اعضای کنگره که با یکی از دیپلمات‌های کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس دیدار کرده بود، اشاره کرد و به نقل از این عضو کنگره گفت: دیپلمات عربی مدعی شد ارتشی متشکل از ۷۰ هزار سرباز برای حرکت و عبور از مرزهای عراق و سوریه و نابودی داعش آماده است.

کارتر افزود: این عضو کنگره علت عدم پذیرش این پیشنهاد را از من سوال کرد و من در پاسخ به او گفتم: آیا این دیپلمات به تو گفت که ۶۰ هزار از این ارتش را مزدوران سودانی تشکیل می‌دهند؟

کارتر ادامه داد: ایده کشورهای عربی برای تشکیل ارتش متشکل از مزدوران سودانی جهت مبارزه با داعش طرحی ایده‌آل نبود. در نشست‌های مختلف من تلاش کردم رهبران کشورهای عربی را برای مشارکت در عملیات ضد داعش ترغیب کنم اما آنها دائما شروطی را تعیین می‌کردند و همواره این بهانه را می‌آوردند که اکنون زمان مناسب برای این اقدام نیست. ما با آنها در حوزه‌های مختلفی همکاری‌های امنیتی داشتیم اما مساله مبارزه با داعش از جمله این همکاری‌ها نبود. از نظر من و دیگر مسئولان آمریکایی تلاش‌های این کشورها در سطح عالی نبودند. تنها دلیل این امر آن بود که توان نظامی کشورهای مذکور  به جز نیروی هوایی‌شان برای مقابله با داعش کافی نبود و نیروی زمینی آنها به شدت ضعیف‌تر از نیروی هوایی آنهاست.

وزیر دفاع پیشین آمریکا افزود: از دیگر دلایل تعلل کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس در مشارکت جدی در سوریه و عراق عدم استقبال داخلی و نارضایتی شهروندان سوریه و عراق از آنها بود اما این عوامل نمی‌تواند مانع کمک این کشورها به بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی لازم برای شکست نهائی داعش باشد و  متاسفانه آنها نمی‌تواند تلاش خود را برای این امر انجام دهد.

کارتر در ادامه گفت: از جمله طرف‌های دیگری که مانع از اجرای عملیات نظامی علیه داعش شدند کشور ترکیه بود. آنکارا بیش از آنکه نگران داعش باشد، نگران کردهاست. این کشور با راه‌اندازی پایگاهی در شمال موصل و انجام حملات هوایی علیه کردها در عراق خود به مشکلی تبدیل شد که این امور موجب خشم دولت بغداد شد.

کارتر با اشاره به اینکه بسیاری از مسئولان آمریکایی آن دوره تهدیدات ترکیه مبنی بر توقف عملیات بین‌المللی علیه داعش و نزدیک شدن به روسیه را جدی گرفته بودند، گفت: من تهدیدات ترکیه علیه آمریکا به ویژه پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ را تهدیداتی توخالی می‌دانم.

کارتر در ادامه این مطلب به آخرین سفرش به منطقه در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ به عنوان وزیر دفاع اشاره کرد و گفت: آمریکا نمی‌تواند جایگزینی برای کشورهای منطقه باشد، بسیاری از این کشورها در مورد داعش برخورد جدی ندارند در حالی که خود شاهد گسترش و نفوذ داعش هستند و ائتلافی نیز برای مبارزه با این گروه تروریستی تشکیل شده است.

مجله بلومبرگ امروز با انتشار بخشی از خاطرات کارتر سوالاتی در خصوص انگیزه‌های آمریکا برای ورود نظامی به سوریه با وجود انتقادات کارتر از نقش ترکیه و کشورهای منطقه عربی خلیج فارس و اعتراف وی به مخالفت بغداد و دمشق با این دخالت‌ها را مطرح کرد و نوشت، این مذاکرات فرصت خوبی را برای درک بهتر استراتژی اوباما در سوریه فراهم کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =