ایلنا نوشت: معاون آموزش متوسط وزارت آموزش و پرورش با اعلام برنامه‌ریزی برای افزایش نمرات نهایی دانش‌آموزان گفت: در سه سال گذشته با فعالیت‌هایی که انجام دادیم، موفق شدیم یک نمره میانگین کشوری را افزایش دهیم.

علی زرافشان؛ معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره میانگین معدل دیپلم فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه گفت: حدود سه سال است که جلساتی برای تحلیل برنامه‌های امتحانات نهایی و نمرات امتحانات نهایی برگزار می‌شود.

او ادامه داد: در حال حاضر میانگین نمرات امتحان نهایی در کشور 12/39 است. به طور طبیعی عده‌ای بالاتر از این عدد و عده‌ای پایین‌تر از این عدد هستند. در سه سال گذشته با فعالیت‌هایی که انجام دادیم، موفق شدیم یک نمره میانگین کشوری را افزایش دهیم.

زرافشان افزود: اگر مبنا همین میانگین باشد، تعدادی از دانش‌آموزان کشور معدل‌شان در امتحانات نهایی کمتر از این عدد است.

او با اشاره به برنامه‌های آموزش و پرورش برای افزایش میانگین معدل دیپلم، گفت: تفاهم‌نامه‌ای را سالانه با استان‌های کشور تنظیم و هدف‌گذاری می‌کنیم که استان‌ها سالانه میانگین نمرات خود را افزایش دهند. در پایان هر سال هم ارزیابی صورت می‌گیرد تا ببینیم تا استان‌ها در این مسئله موفق شده‌اند یا نه.

معاون آموزش متوسطه با بیان اینکه استان‌ها برای انجام تعهدات خود اقداماتی را انجام می‌دهند، افزود: اقداماتی که استان‌ها انجام می‌دهند؛ تحلیل نمرات امتحان نهایی و شناسایی نقاط ضعف‌شان است. بعد از شناسایی این موضوعات برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

زرافشان گفت: برنامه‌ای که معمولا مدارس برای ارتقای نمرات انجام می‌دهند؛ ابتدا بحث ارتقای کیفیت و توانمندی‌های معلمان انجام‌ می‌شود. همچنین موضوع بررسی‌های مشاوره‌ای پیگیری می‌شود که با دانش‌آموزان‌، خانواده‌هایشان و معلمان و مسئولان مدارس صورت می‌گیرد.

او افزود: آشنا کردن دانش‌آموزان با روش‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و انواع آزمون‌ها نیز انجام می‌شود که درنهایت بتوانیم نمرات و عملکرد دانش‌آموزان را در امتحانات نهایی افزایش دهند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره عملیاتی شدن طرح ایران مهارت نیز گفت: این طرح سه‌شنبه توسط وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد، البته آغاز این کار چند ماهی است که در مدارس آغاز شده است و توانستیم با کمک آموزش و پرورش استان تهران و اتحادیه انجمن‌های اسلامی مدارس آموزش مهارتی را هم به شکل تجربی و آزمایشی از تابستان شروع کردیم که حدود 20 هزاردانش‌آموز تحت پوشش آموزش‌های مهارتی نیز قرار دارند.

او با اشاره به تفاهم‌نامه با وزارت کار برای اجرای آموزش‌های مهارتی، گفت: سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای به نمایندگی از وزارت کار در این طرح با معاونت متوسطه و پرورشی آموزش و پرورش همکاری می‌کند.

زرافشان افزود: در پایگاه تابستان معاونت پرورشی این موضوع در دستور کار قرار گرفت که در آنها نیز این آموزش‌ها انجام شود؛ از روز سه‌شنبه 18مهر که این طرح رونمایی شد، آموزش‌های مهارتی به صورت رسمی در مدارس دنبال می‌شود و امیدواریم بتوانیم تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهیم.

او با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های فوق برنامه دانش‌آموزان توسط مدیران مدارس و انجمن اولیا و مربیان انجام می‌شود، گفت: این برنامه نیز در دستور کار مدارس قرار گرفت که با توجه به ظرفیت، امکانات و همکاری با آموزشگاه‌های نزدیک آنها اجرا خواهند شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پایگاه‌های تابستانی مکان بسیار خوبی برای اجرای آموزش‌های مهارتی محسوب می‌شوند، افزود: همه پایگاه‌های تابستانی چه در مدارس و چه در اردوگاه‌ها و کانون‌های تربیتی این برنامه ادامه خواهد داشت.

او درباره هزینه دوره‌های آموزشی مهارت محور، گفت: چون موقعیت‌ها متفاوت است؛ مقرر شده برخی از آموزشگاه‌ها که تجهیزات‌شان قابل حمل و نقل هست این امکانات را در داخل مدارس مستقر کنند که طبیعتا مبلغ هزینه‌ای که در این مورد دریافت می‌شود جزئی‌تر است. اما گاهی اوقات تجهیزات قابل حمل نیست و دانش‌آموزان باید در آموزشگاه حضور پیدا کنند که این مورد هزینه‌اش بیشتر است.

زرافشان تاکید کرد: هزینه‌های دوره‌های آموزشی طرح ایران مهارت از منابع وزارت کار، سازمان فنی‌وحرفه‌ای، آموزش و پرورش و مشارکت اولیا دانش‌آموزان تامین می‌شود.

معاون آموزش متوسطه مبلغ هزینه‌ای که دانش‌آموزان برای این موضوع باید پرداخت کنند، گفت: کارگروهی برای تعیین تعرفه هزینه‌های این دوره‌ها تشکیل خواهد شد که هزینه آموزش‌های مهارتی را مشخص می‌کند؛ این کارگروه در تلاش با حداقل هزینه‌ این امکان را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد. در حال حاضر مبلغی مشخص نشده و بعد از تشکیل کارگروه همه هزینه‌ها معلوم می‌شود.

42235

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =