نامه نیوز نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص انتخابات مجلس آینده و احتمال ائتلاف میان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان معتدل معتقد است: هر احتمالی هست و هنوز سیاست‌های کلان و جهت‌گیری کلی برای انتخابات پیش رو، مشخص نشده است.

عبدالله ناصری در مورد اظهارات عارف و احتمال عدم ائتلاف با اصول‌گرایان معتدل در سال 98 می‌گوید: این موضوع نظر شخصی ایشان بود نه نظر سازمانی و حزبی. برای مجلس گذشته و انتخابات ریاست جمهوری مگر ائتلاف انجام نشد؟ بنابراین هر احتمالی هست و هنوز سیاست‌های کلان و جهت‌گیری کلی برای انتخابات پیش رو، مشخص نشده است. در وهله اول دغدغه اصلاح‌طلبان، انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1398 است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره احتمال ائتلاف مجدد اصلاح‌طلبان با اصول گرایان معتدل در سال 98 اظهار داشت: هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. چه بسا همان اتفاقی که سال 1394 رخ داد، سال 1398 هم رخ دهد. سال 94 بر اساس یک ضرورتی این ائتلاف شکل گرفت. ضرورت آن زمان، نداشتن نیروی انسانی شاخص در طیف اصلاح‌طلبان به دلیل رد صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان بود. بایستی منتظر ماند و جهت‌گیری شورای نگهبان برای سال 98 را مشاهده کرد.

وی افزود: طبیعتاً اگر اصلاح‌طلبان نیروی آن‌چنانی در میدان نداشته باشند، همان سیاست سال 94 را در پیش خواهند گرفت تا به حداقل مطالبات خودشان که عدم شکل‌گیری مجلسی مشابه مجلس نهم بود -که البته دیگر توسط جامعه تکرار نخواهدشد- دسترسی پیدا کند.

ناصری درباره نگاه اصلاح‌طلبان به روحانی و تلاش وی برای بازتر کردن عرصه فعالیت آنها، گفت: اصلاح‌طلبان از آقای روحانی هیچ‌وقت انتظاری نداشته‌اند و سهم‌خواهی نکرده‌اند. در انتخابات پیش رو هم اصلاح‌طلبان چنین انتظاری را نخواهند داشت.

وی در ادامه افزود: اما طبیعتاً خود آقای روحانی حتماً فهم روشنی از رأی 29 اردیبهشت 96 باید داشته باشند؛ این گام را از باب حساسیت نسبت به منافع و مصالح ملّی باید بردارند. در مجموع، اصلاح‌طلبان آقای روحانی را به میدان گفتگو با کسی نخواهند فرستاد. طبیعی است که خودشان تلاش‌هایی داشته باشند و دست به تعاملاتی بزنند. این وظیفه تاریخی حتماً بر دوش آقای روحانی هست و این انتظار را اگرچه اطلاح‌طلبان ندارند، اما جامعه از ایشان دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص احتمال مطرح شدن علی لاریجانی به عنوان گزینه اطلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 و شرایط این حمایت، گفت: آقای لاریجانی نسبت به گذشته خیلی تغییر کرده‌است. ایشان ضمن حفظ هویت اصول‌گرایی خودشان، واقع‌بین شده‌اند و منافع ملّی را بر عرصه‌های دیگر ترجیح می‌دهند و کلاً ایشان با توجه به هوش و ذکاوتی که دارد، متناسب با تحولات جامعه تا حدود زیادی پیش رفته است.

ناصری در ادامه افزود: قطعاً آقای لاریجانی چهره‌ای است که اصلاح‌طلبان می‌توانند آینده سیاسی او را برای قوه مجریه یا قوه مقننه مورد بحث و بررسی قرار دهند.

همچنین ایسنا نوشت؛

رمضانعلی سبحانی فر سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با اشاره به فضای سیاست داخلی ایران پس از انتخابات اظهار کرد: ما اکنون در شرایط پسا انتخاباتی هستیم. شرایطی که بنده نامش را «دوره بازآرایی درون‌تشکیلاتی» می نامم. با توجه به ماهیت این دوره، کاهش ظهور و بروز رسانه ای احزاب الزاما به معنای «سکوت در فضای سیاسی» نیست.

وی همچنین با اشاره به ائتلاف حزب اعتدال و توسعه با با اصلاح طلبان و شرایط پسا ائتلاف گفت: استحضار دارید که حزب اعتدال و توسعه بر مبنای گفتمان اعتدالی و مشی سیاسی خود، مبدعِ ائتلافی فراگیر بود و توانست با بهره‌گیری از تجربه انتخابات 92 به یاری معتدلین دیگر جریان های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا، ائتلافی سه گانه را در انتخابات پیشین مجلس و انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایجاد کند که به نتایجی درخشان در سپهر سیاسی ایران در مسیر اعتلای نظام و کشور منجر شده است.

سبحانی فر ادامه داد: بنده معتقدم که در شرایط کنونی، همه جریان ها، احزاب و گروه های سیاسی فارغ از آنکه خود را پیروز انتخابات بدانند یا خیر، باید برای کمک به دولتی که مستقر است و برای تحقق وعده هایی که رییس جمهور محترم در انتخابات به مردم داده و بر همان مبنا موفق به اخذ رای اکثریت شده است تلاش کنند.

وی افزود: بر اساس همین دیدگاه بوده است که بارها اعلام کرده ایم ضمن نهی هرگونه فشار بر ارکان تصمیم گیری در موضوعاتی همچون انتصابات مدیریتی، دولت را تشویق می کنیم از ظرفیت های تخصصی همه جریان های سیاسی کشور اعم از اعتدالی، اصلاح طلب و اصولگرا به شرط همراهی با برنامه های دولت دوازدهم و شخص آقای رییس جمهور استفاده کند.

این فعال سیاسی در پایان گفت: ما در حزب اعتدال و توسعه با توجه به شرایط کنونی داخلی و بین‌المللی تداوم ائتلافی که در ایام انتخابات شکل گرفت را همچنان ضروری می دانیم. بر همین اساس تمام تلاشمان این است این ائتلاف در دوره پساانتخابات نیز نه تنها حفظ، بلکه تقویت شود چرا که تداوم این ائتلاف در مسیر منافع ملی می دانیم.

 

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =