۰ نفر
۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶

درحاشیه راهیابی هم وطن زرتشتی به شورای شهر یزد تصویب نامه از سوی شورای نگهبان مبنی بر عدم صلاحیت سپنتا نیکنام برای حضور در شورای شهر صادر شده است که ضمن احترام به جایگاه شورای نگهبان نکاتی را از باب روشنگری به آگاهی خوانندگان محترم می رسانم :

الف : قانون اساسی تعیین کننده و ظایف تمامی مقامات کشور بوده و نهادی نمی تواند برای خودمآموریتی را تعریف کند و با نگاهی به اصل 99 قانون اساسی چنین مستفاد می شود که ، نقشی برای شورای نگهبان در برگزاری انتخابات شوراها نداشته زیرا در فهرست وظایف شورای نگهبان در برگزاری و نظارت بر انتخابات ؛ چنین آمده است

« نظارت‏ بر انتخابات‏ مجلس‏ خبرگان‏ رهبری‏، ریاست‏ جمهوری‏، مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ و مراجعه‏ به‏ آراء عمومی‏ و همه‏ پرسی را برعهده دارد »

بنابراین قانون اساسی از این زاویه برای شورای نگهبان جا یگاهی قائل نشده است .زیرا اجرای نظارت درست و دقیق در مراحل شش‌گانه انتخابات شوراهای شهر و روستا (‌نام‌نویسی، بررسی صلاحیت، تبلیغات، برگزاری انتخابات، رأی‌گیری و تأیید درستی انتخابات برعهده هیأت‌های نظارت منتخب مجلس شورای اسلامی می باشد)

ب : قاعده نفی سبیل :

سبیل در لغت به معنی راه است. اما درمعنای اصطلاحی به معنی قانون و شریعت است. مفهوم قاعده نفی سبیل این است که خداوند در قوانین و شریعت اسلام هیچگونه راه نفوذ و تسلط کفار برمسلمین را باز نگذارده است و هر گونه راه تسلط کافران بر مسلمانان بسته است. پس در هیچ شرایطی تسلط کفار بر مسلمانان جایز نیست .

این اصل یکی از اصول مهم حاکم بر مناسبات اسلامی با دیگر کشورهاست که سابقه تاریخی نیزدارد، از جمله در فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی و نفی قانون کاپیتولاسیون توسط امام خمینی ، به قاعده نفی سبیل استناد شده است . آیه 141 سوره نساء ( و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا ) احادیث و اجماع فقها نیز این اصل را ثابت می کند.

در جلد 1 تحریر الوسیله امام خمینی آمده است :

« اگر روابط تجاري با کفار موجب ترس بر حوزه اسلام شود ترک اين روابط بر تمام مسلمانان واجب مي شود. در اينجا فرقي ميان استيلاء سياسي يا فرهنگي و معنوي دشمن وجود ندارد. اگر روابط سياسي که بين دولتهاي اسلامي و دول بيگانه بسته مي شود و برقرار مي گردد موجب تسلط کفار بر نفوس و بلاد و اموال مسلمانان شود يا باعث اسارت سياسي اينها گردد، برقراري روابط حرام است و پيمانهايي که بسته مي شود باطل است و بر همه مسلمين واجب است که زمامداران را راهنمايي کنند و وادارشان نمايند بر ترک روابط سياسي اين چناني هر چند به وسيله مبارزه منفي باشد.»،

لکن بحث این است که عضویت در شورای شهر نوعی وکالت است نه ولایت ، بسان نمایندگی مجلس که وجود نمایندگان اقلیت مذهبی استیلائی را بوجود نیاورده و نمی آورد . ضمن اینکه تعریف کفار و تعیین مصادیق آن این قدر وسیع نیست که تمام غیر مسلمانان را در بر بگیرد .

سوال :

عضویت هموطن زرتشتی در شورای شهر موجب استیلا ء بر مسلمین می شود یا سربازی از هم وطنان غیرمسلمان که با اسلحه و تجهیزات کامل به مدت دو سال بر مسلمانان فرمان صادر می کند و یا پلیس راهنمایی ورانندگی غیرمسلمان که برای مسلمانان تعیین تکلیف می کند و یا ممیز مالیاتی از اقلیت های مذهبی که میزان و کیفیت مالیات مسلمانی را تعیین تکلیف می کند ؟ و مشاغل فراوان دیگری از این قبیل .

بنابراین با توجه به اینکه صلاحیت شورای نگهبان در قانون اساسی احصاء شده است و قابل تسری به انتخابات های دیگر از جمله شوراهای شهر و روستا نمی باشد و مسئول اجرا و تائید برعهده هیئت منتخب مجلس شورای اسلامی است و دیگر اینکه عضویت در شورا وکالت است نه ولایت و اساساً استیلاء پذیر نمی باشد و هموطنان غیر مسلمان در رشته های مختلف اشتغال دارند و اگر بحث استیلا ء باشد اساساً هیچ کاری را نباید انجام دهند و هیچ مسئولیتی را نبایستی عهده دار شوند واین امر هم با قانون اساسی مغایرت دارد لازم است برگزار کنندگان انتخابات شورای شهر یزد بر استواری و صحت انتخابات ایستادگی کنند و الا آینده خوبی را پیش رو نخواهیم داشت .

شایسته است هزینه مضاعف و غیر منطقی برای کشور بوجود نیاوریم زیرا مردم این قدر مشکل دارند که بخواهیم برایشان مشکلات ذهنی و اقتصادی و سیاسی درست کنیم

به امید بیداری
دکترمرتضی بهشتی، حقوقدان و پژوهشگر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720919

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    9 0
    اصولا آنچه اما در تحریر الوسیله فرموده اند یک امر کلی ست و تفسیرش نیز بسیار مشکل است که در حد من نیست و این حکم اصولا ربطی به یک بنده خدایی که یکی از اعضای شورای شهر است و فقط یک رای دارد و همه آن نیست ندارد. مگر سپنتا را خدا نیافریده؟ مگر سپنتا به خدا و روز قیامت ایمان ندارد؟ پس ما چکاره ایم که در راه اجر و ثواب خداوند سنگ می اندازیم و به جای استفاده از فکری نو برای پیشبرد نظامی که نام اسلام را به دنبال می کشد سعی در حذف آن داریم ؟ در شیعه تا آنجا که من می دانم چنانچه سخنی با عقل منطبق نباشد اصولا از دایره اسلام خارج است و نمی توان لقب حکم شرعی به آن داد.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    6 1
    درود بر شما
  • بی نام GB ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    1 16
    نمیدانیم بعضی هاخوابندیاخودشانرابخواب زده اندچون نمیدانندکه اقلیتهای مذهبی ایران امتیازاتی دارندکه اکثریت ندارندکیفشانرا میکنندکه اگراکثریت انکارهارابکندحسابش جانانه رسیده میشود. ایاازخودشان سوال نمیکنندکه چرابعضی ازفرصت طلبان کم مایه دینشانراتغییرداده وبدین اقلیت میرونداگرنمیدانندیعنی خوابندازهمسایگان محلهای اقلیت نشین سوال کنند. .ولی متاسفانه دوستان اقلیت کم لطفی میکنندوبه بهانه اینکه اقلیت هستندوحتمااینجابمزاجشان سازگارنیستبه غرب پناهنده میشوندوباابروی هموطنان بازی میکننداینقدرلازم نیست خودمانراجربدهیم ضرب المثل قدیمی میگویدبرای گسی بمیرکه برایت تب کندهمین قدراگاهی کافیست کسانی که ملاحظه ابروی شمارادرخارج ازکشورنمیکننداینقدرلازم نیست برایشان بمیرید.بکسی احترام میگذارندکه بما هم احترام
  • بی نام DE ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    0 3
    سلام برادرحقوق دان زیادحرف های قشنگی سرهم می کند ازکلام مولاعلیع سخنان بسیار خوبی می آورند. خواب نما می شود وبه بزرگان انتقاد می نماید. به اوعلاقمند شده بودم. دیدم زمین وزمان رادرایران اسلامی زیرسوال می برد تااینکه درباره پاستیل حلال پسرش درآلمان مطلب زد که مدارس آلمان اینطورهستند وایران ما اینطور که درنهایت باعث شد دراکثرمقالاتش تحقیق کردم دیدم جناب ایشان دقیقاهمان کسی است که امام علیعدرموردشان فرموده است: كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ نَعَمْ إِنَّهُ لَا حُكْمَ إِلَّا لِلَّهِ وَ لَكِنَّ هَؤُلَاءِ يَقُولُونَ لَا إِمْرَةَ إِلَّا لِلَّهِ....