سهم هنرمندان از بنرهای تهران چقدر است؟

تبلیغات حمایتیِ واحد تبلیغات فرهنگی و مشارکت‌های مردمی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در دو قالب انجام می‌شود؛ یکی اطلاع‌رسانی در مورد اتفاقات فرهنگی مانند تئاترها و دیگری کمپین‌های فرهنگی مثل «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر»، «سبک زندگی» و غیره اما نسبت‌ها چگونه تعیین می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در نبود امکان تبلیغات تلویزیونی و رادیویی برای گروه‌های تئاتری جهت تبلیغ نمایش‌هایشان، استفاده از تبلیغات محیطی یعنی بنرهای سطح شهر و همچنین نمایشگرهای داخل ایستگاه‌های مترو گزینه‌های مناسبی به نظر می‌رسند.

امکاناتی که تئاتری‌ها که عموما توان هزینه کردن بودجه‌های آن چنانی برای تبلیغات ندارند، برای استفاده از آن باید به سازمان زیباسازی شهرداری تهران مراجعه کنند اما پای حرف‌شان که می‌نشینی عموما از پروسه‌ای که باید برای استفاده از این امکانات در قالب حمایتی طی کنند بی‌خبرند و آن را بسیار پیچیده می‌دانند و در مورد بخش تجاری نیز اگر از پروسه‌اش خبر دارند توان پرداخت هزینه‌هایش را ندارند.

و در مورد یک نکته همگی متفق‌القولند که بخشی از وظیفه شهرداری‌های سایر کشورهاست که امکانات تبلیغات محیطی را به صورت رایگان یا با قیمتی اندک به تبلیغ کالاهای فرهنگی مثل تئاتر اختصاص دهند.   

اعتراض ادامه‌دار گروه‌های تئاتری به این ماجرا موجب شد به سراغ حسین وجودی مدیر تبلیغات فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران برویم. آن‌چه در ادامه می‌خوانید پاسخ وجودی است به سوالات و ابهاماتی که در زمینه چگونگی استفاده از تبلیغات محیطی برای امور فرهنگی و هنری و به شکل مشخص تئاتر وجود دارد.    

جایی که گروه‌های تئاتری برای استفاده از تبلیغات محیطی باید به آن مراجعه کنند

 یک گروه تئاتری برای استفاده از تبلیغات محیطی می‌تواند به واحد تبلیغات فرهنگی و مشارکت‌های مردمی سازمان زیباسازی شهرداری تهران مراجعه کرده و درخواست خود را به همراه یک سی‌دی که حاوی اطلاعات مورد نیاز آن واحد است، ارائه کند تا ضمن بررسی طرحی که قرار است بر روی بیلبوردها اجرا شود، درخواست‌شان مورد بررسی قرار گیرد.

قاعده استفاده از تبلیغات محیطی؛ حمایتی و اجاره‌‌ای؟  ‌ 

تبلیغ در سازمان زیباسازی به دو صورت تبلیغات تجاری و تبلیغات فرهنگی انجام می‌شود که تبلیغات تجاری مربوط به معاونت تبلیغات بوده و از طریق شرکت‌های تبلیغاتی طرف قرارداد با سازمان زیباسازی انجام می‌شود اما تبلیغات فرهنگی در تعریف آن‌چه به آن تبلیغات حمایتی می‌گویید، می‌گنجد که تمامی فعالیت‌های صورت گرفته در این بخش به منظور فرهنگسازی و بهسازی فضاهای شهری در حوزه فرهنگ و تبلیغات فرهنگی انجام می‌شود.

این فعالیت‌ها به دو صورت است، یکی اطلاع‌رسانی در خصوص اتفاقات فرهنگی مانند برگزاری همایش‌های فرهنگی، فیلم‌های سینمایی و تئاترها و دیگری در قالب آگاهی‌سازی در مورد کمپین‌های فرهنگی مانند نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر، شهر سالم، کمپین دهه کرامت، ورزش، سبک زندگی و ...

کسانی که در بخش حمایتی مشمول حمایت می‌شوند

بخش تبلیغات فرهنگی در حوزه معرفی تئاترها به شناخت یا عدم شناخت ما از کارگردان ربطی ندارد و تمامی گروه‌هایی که برای فعالیت‌های فرهنگی خود از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزهای لازم را کسب نموده‌اند، می‌توانند درخواست خود را به سازمان زیباسازی ارائه و از امکانات استفاده کنند.

ارائه فضا برای تبلیغات در حوزه تئاتر بستگی به فضای فرهنگی در اختیار دارد. بعضا با توجه به تداخل بسیاری از مناسبت‌ها و کمپین‌های تبلیغات فرهنگی شهرداری تهران که در تعامل با دیگر نهادهای فرهنگی کشور انجام می‌شود و محدود بودن فضاهای مناسب، اجرای تبلیغات تمامی فعالیت‌های فرهنگی و از جمله تئاترها میسر نیست.

مدت قرارداد برای استفاده از تبلیغات شهری و وضعیت تبلیغات داخل مترو

 تبلیغات داخل مترو زیر نظر شرکت مترو انجام می‌شود و زیر نظر سازمان زیباسازی نیست، سازمان زیباسازی تبلیغات سطح شهر را انجام می‌دهد و معمولا برای هر تبلیغ بین یک هفته تا 10 روز زمان در نظر گرفته می‌شود و درصورتی که نمایشی از زمان کمی برای تبلیغ برخوردار باشد آن موضوع در الویت قرار می‌گیرد.»

پرسش‌هایی که پابرجاست

طبق آن‌چه حسین وجودی، مدیر تبلیغات فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران می‌گوید برای استفاده از فضاهای تبلیغات تجاری در سطح شهر تهران، باید به معاونت تبلیغات این سازمان مراجعه کرد و معاونت تبلیغات فرهنگی تنها بر تبلیغات حمایتی نظارت می‌کند که به دو صورت انجام می‌شود؛ یکی اطلاع‌رسانی در خصوص اتفاقات فرهنگی مانند فیلم‌های سینمایی و تئاترها و دیگری کمپین‌های فرهنگی مثل نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر و... اما هنوز نمی‌دانیم نسبت فضایی که به تبلیغ اتفاقات فرهنگی مانند تئاتر اختصاص داده می‌شود در قیاس با فضای اختصاص داده شده به کمپین‌های فرهنگی چقدر است؟

در مورد این که اگر تئاتری‌ها بخواهند از امکانات تبلیغات تجاری استفاده کنند چه هزینه‌ای باید بپردازند و رقم اجاره‌ها به چه صورت است باید به سراغ معاونت تبلیغات سازمان زیباسازی رفت. همچنین برای اطلاع از چگونگی استفاده از نمایشگرهای ایستگاه‌های مترو، باید با مسئولین شرکت مترو صحبت کرد که به زودی حاصل آن را در خبرآنلاین خواهید خواند.  

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 721563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =