ظرفیت‌های تولید ۸ برابر تقاضا در کشور است

یک کارشناس اقتصادی گفت: «فلسفه ادغام بازرگانی و صنعت این بود که نگاه مشتری‌مداری و حضور در بازارهای خارجی و صادراتی در بدنه تولید نهادینه شود.»

محمود دودانگه با حضور در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین، اظهار داشت: «زمزمه‌های ادغام وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال‌های 85 و 86 شروع شده بود، چراکه در کشور نمی‌شود صنعتی داشته باشیم که بدون توجه به بازار تولید کند.»

وی افزود: «شما می‌دانید یکی از چالش‌های بزرگ کشور ما، همین است که ظرفیت‌های تولیدی گسترده‌ای ایجاد شده و این ظرفیت‌ها بیشتر از تقاضایی بوده که در داخل کشور است. یعنی اگر تقاضای ما تقاضای 80 میلیونی است، ظرفیت‌های تولیدی در کشور 7، 8 برابر این تقاضا است.»

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: «به عبارت دیگر، در اجرای بسیاری از طرح‌ها، مطالعات مربوط به بازار به صورت دقیق انجام نشده است و طرح‌ها از توجیه‌پذیری کافی برخوردار نیستند.»

دودانگه متذکر شد: «به طور طبیعی اگر شما بخواهید با این ریل حرکت کنید و ظرفیت‌های تولیدی صرفا با نگاه بازار داخل توسعه پیدا کنند، این رویکرد نه تنها رشد اقتصادی را تضمین نمی‌کند، بلکه به ورشکستگی بنگاه‌ها می‌انجامد؛ اتفاقی که الان افتاده است.»

وی یادآور شد: «به طور قطع جهت‌گیری‌های صنعتی باید به‌گونه‌ای اصلاح می‌شد که اگر سرمایه‌گذاری جدیدی انجام می‌شود، صرفا نگاه صادراتی روی آن حاکم شود. در عین حال، اگر ظرفیت‌هایی وجود دارد و فعال است، حتما یک برنامه تحول باید پیش‌بینی و تدارک شود تا این ظرفیت‌ها رویکردشان را تغییر دهند و تکنولوژی‌شان را عوض کنند و تبدیل شوند به بنگاه‌های صادراتی و رقابت‌پذیر.»

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: «به معنای واقعی کلمه یک نقشه راه لازم بود که این نقشه راه ظرفیت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری ما را از نگاه درونگرا تبدیل به نگاه برونگرا، مشتری‌مدار و رقابتی کند.»

دودانگه خاطرنشان کرد: «به طور طبیعی اگر ما ظرفیت‌های تولیدی را به‌گونه‌ای ایجاد و مدیریت می‌کردیم که نگاه صادراتی داشت و می‌توانست در بازارهای خارجی حضور موثر و پایدار داشته باشد، آن زمان می‌توانستیم مطمئن باشیم که در بازار داخل نیز حتما می‌تواند موفق باشد.»

وی گفت: «از تولیدکنندگان انتظار می‌رود همزمان با حمایت دولت و مردم از آنها، قیمت، کیفیت و خدمات خود را نیز متناسب با خواست و سلیقه مصرف‌کنندگان ارتقا دهند و این اصلاحات نیازمند نقشه راه است و کمک دولت را می‌طلبد.»

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: «این تغییر پارادایم نیازمند شکل‌گیری یک نگاه جدیدی به بخش بازرگانی و صنعت بود. اصلا فلسفه ادغام بازرگانی و صنعت نیز همین بود که نگاه مشتری‌مداری و حضور در بازارهای خارجی و صادراتی در بدنه تولید نهادینه شود.»

برای مشاهده متن کامل کافه خبر (ایــنـــجـــــــــــا) کلیک کنید.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 721977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =