وزیر فرهنگ و ارشاد: کشور باید با یک قانون اداره شود

سیدعباس صالحی می‌گوید در حوزه فیلم، تئاتر، کتاب و موسیقی باید شاهد این باشیم که فضای کشور با یک قانون اداره شود تا بدون دغدغه‌های غیرقانونی، اتفاقاتی را که در حیطه حرکت‌های فرهنگی و هنری می‌افتد، دنبال و اجرا کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظهر امروز در نشست خبری خود در بیست و سومین دوره از نمایشگاه مطبوعات، پاسخ گوی پرسش‌های خبرنگاران شد.

وزیر ارشاد ابتدا به بحث بودجه تئاتر و کاستی‌های آن اشاره کرد و گفت: «افزایش بودجه تئاتر در این چهار سال در جریان بوده است و سال 96 هم تا حدودی افزایش بودجه داشته‌ایم. منتها پویایی تئاتر کشور به قدری است که احتمالا این بودجه‌ها کفاف آن را نمی‌دهد. در این دو ماه هم مذاکراتی با سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم و اهالی رسانه هم می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند.»

حمایت‌های دولت از تئاتر خصوصی

صالحی بر لزوم حمایت دولت از تئاتر هم تاکید کرد و افزود: «باید به اقتصاد تئاتر به عنوان اقتصاد خصوصی توجه کنیم ولی همزمان حمایت‌های دولتی از این هنر به ویژه برای احداث و راه‌اندازی سالن‌های جدید را در دستور کار قرار دهیم. به تبع برای داشتن سالن‌های بزرگتر و استانداردتر نیازمند حمایت دولت هستیم.»

او با بیان این مطلب که تئاتر شهر نوستالژی هنرمندان ما است و باید زیرساخت‌های آن بازسازی شود، گفت: «اگر زیرساخت‌های فرهنگی و هنری فراهم نباشد، آسیب‌های اجتماعی ما مضاعف خواهد شد.»

بحث بودجه جشنواره فیلم فجر

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بودجه جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: «آن چه در بحث بودجه جشنواره فیلم فجر مطرح شده بر این اساس است که با کمترین هزینه، بیشترین کارکرد را داشته باشیم. سعی ما در بحث بودجه جشنواره فیلم فجر این است که با وجود صرفه‌جویی، به صورت همزمان کارایی را حفظ کرده و افزایش بدهیم. جشنواره فیلم فجر یک جشنواره ملی است و قطعا شاهد بروز و ظهور آن در سایر استان‌ها به غیر از تهران خواهیم بود.»

معاونت‌های وزارت ارشاد

او درباره روند معرفی معاونان وزارت‌ ارشاد نیز گفت: «درباره معرفی معاون فرهنگی من شخصا از دوستانی که برای این معاونت با آن‌ها صحبت شده بود، خواسته بودم تا زمانی که حکم رسمی داده نشده است، هیچ گونه اطلاع‌رسانی انجام ندهند تا درگیر حاشیه احتمالی نشویم. حکم آقای جوادی برای معاونت فرهنگی هم همین یک ساعت پیش امضا شده است. حتی ایشان هم اطلاعی از این موضوع نداشتند و به خواست من درباره سمت معاونت خودشان خبری اعلام نکرده بودند.»

محل نمایشگاه کتاب تهران؟

صالحی در پاسخ به سوالی درباره شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب تهران هم گفت: «پس از برگزاری دوره پیش نمایشگاه کتاب به دنبال این بودیم که سریعتر نمایشگاه بعدی شکل بگیرد و زمینه‌های اجرایی نمایشگاه سال 97 را فراهم کنیم. قرار بر این شد که شوراهای تشکل‌های فرهنگی نشر شکل بگیرد و دو ناشر به معاونت فرهنگی معرفی شوند تا به عنوان مجری نمایشگاه کتاب تهران وارد عمل شده و واگذاری‌ها صرفا از طریق آن‌ها صورت گیرد اما شرایط انتخابات و نقل و انتقالات پیش آمد و وضعیت خود من هم نامشخص بود و همین موضوع سبب شد گفتگو در این زمینه به تاخیر بیفتد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «این نمایندگان اخیرا معرفی شده‌اند و شورای سیاستگذاری باید به‌ طور طبیعی شکل بگیرد و مسیر نمایشگاه را مشخص کند. ما منتظر نتیجه معاونت فرهنگی هستیم. با معرفی محسن جوادی به عنوان معاون فرهنگی وزارتخانه، بحث نمایشگاه کتاب تهران به زودی مشخص شده و شورای سیاستگذاری معرفی می‌شود.»

صالحی درباره مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران نیز  با اشاره به گفتگو و مکاتباتی که با شهرداری تهران و شخص محمدعلی نجفی، شهردار تهران داشته است، گفت: «شهرداری تهران با جدیت پیگیر این مکاتبات است اما با توجه به شرایط تغییر شهردار و این که هنوز معاونت‌های شهرداری تثبیت نشده است؛ باید حق داد که تصمیم‌گیری در این زمینه کمی طولانی شود. امیدوارم به زودی تصمیمی قطعی در این زمینه گرفته شود.»

مراکز فرهنگی بی‌حاشیه، موفق‌ترند

صالحی همچنین در مورد حاشیه‌های پیش آمده در فرهنگستان هنر و درخواست علی معلم برای ورود شخص رئیس‌جمهور به موضوع اختلاف فرهنگستان هنر با بانک پاسارگاد و شرکت پارس آرین گفت: «این موضوع به شکل سازمانی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتبط نمی‌شود چون فرهنگستان ها از وزارتخانه مستقل هستند. فرهنگستان های زبان، هنر و علوم و دیگر فرهنگستان ها به شکل مستقل اداره می‌شوند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کار آن‌ها مداخله نمی‌کند.»

او ادامه داد: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این نظر طبیعتا ورود مستقیمی به این مساله نداشته و نمی‌تواند داشته باشد. اما امید می‌رود بحث‌های حاشیه‌ای فرهنگستان هنر هرچه زودتر جمع شود چراکه فضاهایی که به نام فرهنگ و هنر مزین هستند، هرچه بی‌حاشیه‌تر باشند، موفق‌ترند.»

نظام رسانه‌ای و بهبود شرایط خبرنگاران

او سپس اشاره‌ای به لایحه نظام رسانه‌ای کرد و گفت: «لایحه نظام رسانه برای اولین بار در جلسه روز چهارشنبه وارد صحن دولت شد، البته پیشتر در کمیسیون فرهنگی دولت بررسی شده بود. لایحه در دسترس همگان قرار گرفته و منتشر شده است. مباحثه‌ها و مشورت‌ها به کمک دولت خواهد آمد تا نظام رسانه‌ای قوی و محکمی داشته باشیم.»

صالحی افزود: «رویکرد لایحه نظام رسانه‌ای این است که با کمک خود صنف مسائل آن را حل کنیم. این سازمان مشابه سازمان نظام پزشکی خواهد بود و امیدواریم با بررسی‌ها و مشورت‌ها، لایحه‌ای به مجلس ارائه شود که به بهتر شدن شرایط مطبوعات و خبرنگاران کشور منجر شود.»

پیگیری تفاهم‌نامه‌های فرهنگی استان‌ها

صالحی همچنین درباره علت افزایش هزینه اجاره بهای نمایشگاه کتاب استانی در مشهد گفت: «مبلغ هزینه اجاره بهای نمایشگاه کتاب مشهد هم که گویا از هزینه اجاره غرفه نمایشگاه کتاب تهران بیشتر بوده، احتمالا به مکان و محل برگزاری این نمایشگاه برمی‌گردد که احتمالا در هزینه اجاره بهای غرفه‌ها سرشکن شده است. با این حال سیاست کلی ما کاهش هزینه‌های شرکت در نمایشگاه‌های مختلف کتاب کشوری و استانی است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری از  گیلان که از برنامه‌های وزارت ارشاد در استان‌ها پرسید، گفت: «برای چهار سال آینده در سفرهای استانی که خواهم داشت، امیدوارم بتوانیم تفاهم‌نامه‌های فرهنگی هر استان را داشته باشیم به طوری که نقشه کار ما در چهار سال آینده برای هر استان از نظر زیرساختی و برنامه‌ای مشخص شود.»

صالحی ادامه داد: «یکی از بحث‌هایی که در سند فرهنگی استان‌ها خواهیم داشت و ترکیبی از امکانات ملی و استانی خواهد بود، این است که باتوجه به ظرفیت‌های معاصر و پیشینه تاریخی هر استان؛ رویدادهایی را طرح‌ریزی کنیم.»

گردشگری فرهنگی و ادبی

او در ادامه افزود: «از زمان مسئولیت در معاونت فرهنگی یکی از برنامه‌ها توجه به بحث گردشگری ادبی و فرهنگی بوده و هست. ایران ما به اعتبار داشتن مفاخر متعدد کهن و معاصر می‌توانید در کنار گردشگری عمومی و مذهبی گردشگری ادبی و فرهنگی را جدی دنبال کند. برای آنها که به فرهنگ و هنر ایران علاقمند هستند، طبعا دیدن و سیاحت در منزل و مکان‌های که مفاخر ما زیست می‌کرده و می‌کنند هم بسیار جالب توجه خواهد بود. همچنین گردشگری ادبی و فرهنگی برای جوانان و خانواده‌های ایرانی هم مسیر تازه و جذابی خواهد بود.»

صالحی یادآور شد: «قدم‌هایی در مسیر این شیوه گردشگری برداشته شده که با مشارکت سازمان میراث و ادارات کل استان‌های ارشاد می‌تواند پررنگتر هم دنبال شود. با شناخت مفاخر هر استان می‌توان فرصت ارتباط از طریق گردشگری را مهیا کنیم و حتما این مسئله در تنظیم سند فرهنگی استان‌ها لحاظ می‌شود.»

گفت‌و‌گوهایی برای اجرای کنسرت در استان‌های مختلف

وزیر ارشاد در مورد برگزاری کنسرت در مشهد هم گفت: «به طور طبیعی گفتگوهایی که در ارتباط با برگزاری اجراهای زنده و صحنه‌ای موسیقی داریم در استان‌های مختلف، مسیری است که باتوجه به شرایطی که این استان‌ها داشته و دارند، در این دو ماه داشتیم و ادامه هم دارد.»

صالحی ادامه داد: «همانطور که قبلا هم گفتم در حوزه فیلم، تئاتر، کتاب و موسیقی باید شاهد این باشیم که فضای کشور با یک قانون اداره شود و باید بدون دغدغه‌های غیرقانونی، مسیر اتفاقاتی که در حیطه حرکت‌های فرهنگی و هنری اتفاق می‌افتد را دنبال و اجرا کنیم. به نظر می‌آید که این مسیر تاکنون پیش رفته و انشالله در ادامه هم چنین خواهد بود.»

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 722155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =